آشنایی با محوطه سازی و فضای سبز

آشنایی با محوطه سازی و فضای سبز

همانطور که می دانید امروزه با معضل بزرگی به نام آلودگی هوا مواجه هستیم. یکی از روش های مبارزه با آلودگی هوا محوطه سازی و فضای سبز در محیط می باشد. از این طریق می توان به کاستن آلودگی هوای محیط و هم چنین تولید اکسیژن کمک شایانی کرد. در امر محوطه سازی معمولا با گیاهان متنوع سرو کار داریم زیرا گیاهانی که در احداث فضای سبز نقش دارند جدا از شرایط ارثی و ژنتیکی از شرایط اکولوژی محیط زیست نیز متاثر می باشند. یکی از اصلی ترین قدم هایی که می توان در محوطه سازی برداشت آرایش گل و گیاهان در موقعیت مناسب و مطلوب نیز می باشد.

 محوطه سازی و فضای سبز

 

محوطه سازی و فضای سبز ویلا

امروزه شاهد این موضوع هستیم کخ در کشور ما محوطه سازی ویلا به شدت رو به افزایش می باشد. در بحث محوطه سازی ویلاها می بایست علاوه بر بحث ایمنی به زیبایی آن نیز توجه ویژه ای کرد. محوطه سازی ویلا و باغ فقط مربوط به کاشت، هرس و آبیاری نیست. بلکه ایجاد یک فضای جادویی می باشد که جهت رهایی از روز مرگی می توان از آن استفاده نمود. به طور کلی می توان گفت که به کار گیری گل ها و گیاهان و در کل ایجاد فضای سبز در ویلاها و باغ ها موجب به وجود آمدن منظره ای فوق العاده زیبا و چشم گیر شده که چشم انداز ویلا را به طرز قابل توجهی تغییر می دهد.

 

به عنوان مثال اگر قصد دارید که در محوطه سازی ویلای خود از استخر استفاده کنید خود دارای شرایط خاصی نیز می باشد که می بایست حتما در طراحی اولیه مورد توجه قرار گیرد. امروزه در ویلا سازی این موضوع خیلی کم رعایت می شود. در مبحث محوطه سازی باغ هم می بایست چنین مواردی نیز رعایت گردد.

 فضای سبز ویلا

 

به کار گیری خاک مناسب در محوطه سازی و فضای سبز

در مبحث محوطه سازی متریال ها توسط نیرو های استاتیکی و دینامیکی نیز در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. هر کدام از این متریال ها جهت زیر سازی صحیح و مناسب نیاز های متفاوتی نیز دارند. علاو بر این موضوع مواردی هم چون بستر کاشت گیاهان در امر محوطه سازی و فضای سبز، بررسی، جمع آوری و هم چنین خاک برداری می تواند نقش بسزایی در رشد گیاهان و هم چنین سهولت و نگهداری آن ها نیز داشته باشد.

 

امروزه در امر تولید مصاح ساختمانی با در نظر گیری رونق در ساخت و ساز با رشد قابل توجهی مواجه هستیم. مسئله ای که با آن رو به رو به هستیم شناخت و انتخاب صحیح مصالح ساختمانی جهت امر محوطه سازی و فضای سبز می باشد. انتخاب به جا و درست مصالح جهت امر محوطه سازی و ایجاد فضای سبز امریست که جدا از حس زیبایی شناختی در محوطه سازی نیاز به تجربه در رابطه با تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی نیز می باشد. لازم به ذکر است که جدا از مصالحی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، قسمتی از مصالح وجود دارند که فقط مختص امر محوطه سازی و فضای سبز می باشند. شناختن این متریال ها می تواند کمک قابل توجهی در بالا بردن سطح کار محوطه سازی نیز باشد.

خاک مناسب در محوطه سازی و فضای سبز

کف سازی در محوطه سازی و فضای سبز

یکی از تاثیر گذار ترین قسمت ها در امر محوطه سازی کف سازی آن می باشد. کف سازی یکی از قسمت های سخت محوطه سازی نیز به شمار می رود. که قادر است نقش مهمی در مواردی هم چون راهنمایی مصرف کنندگان، تقسیم بندی فضا، زیبایی، سازه های فضایی و هم چنین القای حس خاص در محوطه سازی نیز داشته باشد. به کار گیری مصالح مناسب در محوطه سازی جهت حفظ امنیت و زیبایی از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار می باشد.

 

 

جهت طراحی دقیق و اصولی محوطه سازی می بایست در وهله ی اول دارای ایده باشید. در بایست بتوان از مقدار فضا و هم چنین متریال ها بهترین استفاده را کرد. می بایست به فکر این باشید که چگونه می توان چشم انداز فضای باز آن محیط را دچار تغییر و تحول کنید و به آن انرژی و روح منتقل کنید.

مطالب مرتبط