روف گاردن ساده اما کاربردی!

روف گاردن یا همان فضای سبز پشت بام در کل به مکانی اطلاق می گردد که فضای سبز بر روی سقف (چه پشت بام، چه حیاط و …) اجرا شده باشد. و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی شکل گرفته باشد؛ هم چون کف لابی ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل میدهد، یا کف حیاطی که بر روی پارکینگ شکل گرفته و امکان کاشت گیاه بر روی خاک طبیعی زمین محیا نباشد.

 

اگر به داشتن یک روف گاردن زیبا علاقه دارید می توانید از قرار دادن چند عدد گلدان زیبا آغاز و به اجرای باغ و فضا های سبزی همانند پارک ختم کنید. انتخاب و اجرای نوع طراحی روف گاردن به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از سازه ی ساختمان، کاربری ، ویژگی های اقلیمی و حتی سلیقه شما!

 

استفاده از باغ بام موجب پاکسازی هوای اطراف، کاهش آلاینده ها، کاهش جذب حرارت ساختمان، کنترل دما، کاهش مصرف انرژی و هم چنین بهره برداری از آب باران می شود. روف گاردن علاوه بر اینکه موجب ارتقا معماری ساختمان می گردد چهره ی شهر را زیبا تر می کند. هم چنین شایان ذکر است که به علت استفاده از مواد سبک و البته مقاوم در ساخت روف گاردن بستری فراهم می شود تا پوشش های گیاهی رشد و نمو داشته باشند و به کشت محصولات کشاورزی پرداخته شود.

استفاده از باغ بام

روف گاردن در هر بامی و در هر زیست بومی قابل اجرا می باشد. روف گاردن با اجرای محیطی زیبا و چشم نواز در ارتفاع با مناظری متفاوت از آن چه به طور معـمول می بینیم، آن هم در فضای گمشده ای از ساختمان که تاکنون از آن استفاده ی مفیدی نشده است، بدون شک ایده جالب و منحصر به فرد به منظور ارتقای سطح کیفی زندگی و هم چنین افزایش ارزش بـنا و ساختمــان خواهـد بود. از دیدگاه مهندسی سازه، طراحی ساختمان با باغ بام منجر به افزایش پایداری و مدیریت صحیح باران های سیل آسا و آب باران می گردد.

 

 

هزینه ی اجرای باغ بام با توجه به نوع پروژه، طبقه ی اجرای پروژه، محل پروژه، و همچنین نوع گیاهان مورد استفاده، تعداد گلدانها و فلاورباکس ها، تجهیزات، نوع کف و در کل المانها و کیفیت آنها متفاوت است.

 

از معایب باغ بام می توان به این نکته اشاره کرد که ایجاد پوشش گیاهی در برخی از مناطق جغرافیایی قابل اجرا و عملی نمی باشد. زیرا آن محیط شرایط مناسبی جهت این عمل را دارا نمی باشد. برخی از ساختمان ها و بنا ها هم وجود دارند که نقشه و نوع ساختمان و بنای آن توانایی تحمل خاک و وزن پوشش گیاهی را بر روی بام خود ندارد. از طرفی عواملی هم چون مشکل در زهکشی، ته نشینی ذرات خاک، نشست خاک و به وجود آمدن گودال و هم چنین ریشه دواندن گیاهان درون سقف، سنگین شدن سقف، سخت شدن سطح خاک و آسیب دیدن سطح صاف سقف، نیز از جمله معایب روف گاردن و ایجاد فضای سبز در بام های ساختمان ها نیز می باشد.

باغ بام

و در آخر اینکه نگهداری باغ بام از اهمیت بالایی برخوردار است. و گاهی یکی از مهم‌ ترین موانع ایجاد آن‌ ها محسوب می‌شود. حتما قبل از طراحی باغ‌ بام به برنامه نگهداری آن فکر کنید، زیرا همه باغ‌ های سقف نیاز به نگهداری دارند.

 

 

مطالب مرتبط