کارایی یخچال خود را افزایش دهید

کارایی یخچال

یخچال یکی کاربردی ترین و ضروری ترین وسیله های مورد نیاز برای هر منزلی می باشد. برای جلوگیری از خراب شدن و سالم و تازه ماندن مواد غذایی و میوه جات مصرفی در منزل، می بایست آن ها را درون یخچال نگه داری کنیم. در غیر این صورت این مواد این مواد، خصوصا غذاهای طبخ شده در ماه های گرم سال در طول کمتر از یک روز فاسد می شوند. یکی از گزینه های مورد بررسی هنگام خرید یخچال نوع برند و دوام و کیفیت و کارایی آن می باشد، ولی جالب است بدانید انجام برخی کارها باعث می شود کارایی یخچال خود را افزایش دهید.

این کارها اموری ساده هستند که تاثیر زیادی روی افزایش کارایی یخچال شما دارند و تفاوتی نمی کند یخچال شما جز چه برند و مدلی باشد، با انجام این ترفند ها می توانید تاثیر شگفت انگیز آن ها را روی یخچال تان شاهد باشید. این اقدامات علاوه بر افزایش کارایی، دوام و ماندگاری یخچال شما را نیز افزایش می دهد. پس با ما همراه باشید تا با این روش ها آشنا شویم.

تنظیمات دما را افزایش دهید

استفاده از یک دستگاه محافظ برق مناسب

استفاده از یک دستگاه محافظ برق خوب که توانایی کنترل نوسانات جریان برق را داشته باشد، تا حد زیادی از آسیب های ناشی از نوسانات برق جلوگیری می کند. نه تنها یخچال، بلکه تمامی وسایل برقی مهم در منزل مانند تلویزیون و کامپیوتر و … نیز نیاز به این دستگاه دارند تا نوسانات برق موجب آسیب دیدن و سوختن این وسایل نشود. پس در اولین گام چنانچه یخچال شما از این محافظ ها ندارد، یک مدل خوب و استاندارد برای آن تهیه کنید.

یخ ساز را خاموش کنید

یخ و برفک موجود در فریزر را تمیز کنید

در حالت عادی یخچال و فریزر شما نباید دچار برفک شوند و اگر این اتفاق بیافتد احتمالا سیستم یخچال شما دچار نقصی شده است و بهتر است در اولین فرصت از یک مختصص تعمیرات برای حل مشکل آن مشاوره بگیرید. جدای از این موضوع یخ و برفک سیستم خنک سازی یخچال را دچار مشکل نموده و به مرور آن را ضعیف می کند. پس سعی کنید در صورت مشاهده یخ یا برفک نسبتا زیاد در اولین فرصت یخچال تان را از برق بکشید و محل یخ و برفک را به خوبی تمیز کنید.

یخچال را با فاصله مناسبی از دیوار قرار دهید

همانطور که می دانید موتور یخچال و اتصالات مربوط به آن در پشت یخچال قرار دارد. این موتور در طول شبانه روز چندین مرتبه روشن می شود و در هر بار روشن شدن مقداری حرارت تولید می شود که توسط دمای محیط می بایست برطرف شود. هنگامی که یخچال شما خیلی به دیوار نزدیک باید، تهویه و گردش هوا در پشت آن کمی سخت می شود و این عامل باعث می شود به متور یخچال کمی فشار بیاید.

همچنین برای نظافت و برداشتن گرد و غبار های جمع شده پشت یخچال بهتر است که فاصله آن تا دیوار به اندازه مناسب و استانداردی باشد. فاصله 10 تا 20 سانتی متری پشت یخچال تا دیوار آشپزخانه می تواند فاصله خوب و مناسبی به حساب بیاید

مواد را بالای یخچال نگهداری نکنید

غذای داغ را درون یخچال قرار ندهید

یکی از اقداماتی که می تواند به سلامت یخچال شما آسیب بزند، قرار دادن مواد غذایی داغ درون آن می باشد. این امر علاوه بر آنکه روی موتور یخچال شما فشار می آورد، باعث می شود تا مصرف برق یخچال شما نیز افزایش پیدا کند. زیرا گرمای موجود در غذای داغ، محیط یخچال را گرم نموده و دمای آن را بالا می برد، در این هنگام موتور یخچال برای جبران سرمای از دست رفته، باید با نهایت توان کار کند تا محیط یخچال دوباره به دمای سابق برگردد.

توصیه ما این است که ابتدا غذا را بیرون قرار دهید تا به مرور زمان از شدت داغی آن کاسته شده و هم دمای محیط شود. سپس آن را درون یک ظرف در بسته قرار داده و درون یخچال بگذارید.

بررسی کنید که آیا درب یخچال خوب بسته می شود

تراز بودن دقیق یخچال را جدی بگیرید

هنگام نصب یخچال در جای مناسب اش، سعی کنید تراز بودن آن را فراموش نکنید. تراز بودن شاید امری ساده به نظر برسد، ولی تاثیر بسیار زیادی روی سلامت و کارایی بیشتر یخچال ما می گذارد. سیستم کارکرد یخچال ها به این صورت است که موتور یا ژنراتور گازهای خنک کننده ای را تولید می کنند. سپس این گازها از طریق لوله های کندانسور پشت یخچال به درون یخچال منتقل و محیط را سرد می کنند. حال اگر یخچال ما پس از نصب و روشن شدن تراز نباشد، این گازها به صورت هماهنگ و برابر پخش نمی شوند که اینگونه کارایی یخچال پایین می آید. مورد دیگر نیز آبی است که به علت جذب گرمای محیط داخل یخچال تولید می شود، این آب مسیری مستقیم را برای رسیدن به ناودانی طی می‌کند. این امر سبب می‌شود مشکلاتی همچون یخ‌زدگی کشوی آخر یا زیر یخچال، هرگز اتفاق نیفتد، ولی در صورت تراز نبودن یخچال در مسیر این آب اختلال ایجاد می شود

یخچال خود را از همه منابع گرما دور کنید

یخچال را از منابع گرما دور نگه دارید

همانطور که گفته شد موتور یخچال هنگام فعالیت گرم شده و تا حدودی از خود حرارت تولید می کند. هر چه محیط خنک تر باشد این حرارت زودتر از بین رفته و آسیبی به موتور یخچال نمی زند، ولی چنانچه برخی وسایل حرارتی همانند اجاق گاز، ماشین ظرفشویی یا فر و …. نزدیک یخچال باشند، محیط اطراف آن را گرم می کنند و همین گرما فشار بیشتری روی موتور یخچال وارد می کند.

یخچال خود را مرتب نگه دارید

از قفل کودک استفاده کنید

اگر در خانه خود کودکان کوچکی دارید که عادت به باز کردن در یخچال دارند، می توانید از یک قفل کودک برای یخچال خود استفاده کنید. همانطور که گفته شد گرم شدن محیط داخل یخچال باعث افزایش کارکرد موتور یخچال می شود. در هر بار باز کردن در یخچال نیز کلی از هوای سر داخل آن خارج و هوای گرم محیط داخل آن می شود. پس در صورت داشتن این مشکل، سعی کنید در اولین فرصت یک قفل کودک تهیه کنید.

ظروف باز را نگهداری نکنید

از سالم بودن لاستیک و نوار درب یخچال خود مطمئن شوید

لاستیک درب یخچال در بسته شدن درب آن نقش مهمی دارد، اگر این لاستیک خراب باشد و یا بخشی از آن پاره شده باشد درب یخچال به خوبی بسته نمی شود و یا با کوچکترین تماسی باز می شود. این عامل باعث می شود به مرور انرژی زیادی تلف شده و هوای سرد داخل یخچال پیوسته از آن خارج شود که هم روی سلامت مواد غذایی داخل یخچال تاثیر منفی می گذارد و هم روی موتور یخچال فشار زیادی می آورد و احتمال خراب شدن آن را بالا می برد.

پس اگر لاستیک درب یخچال تان دچار پوسیدگی شده و یا قسمتی از آن پاره شده، در اولین فرصت با مراجعه به نمایندگی یا تعمیرگاه یخچال جهت تعویض آن اقدام کنید.

یخچال خود را پر نگه ندارید

فضاهای خالی داخل یخچال را با پارچ یا ظرف آب پر کنید

شاید برای تان جالب باشد که قرار دادن پارچ یا ظرف آب در فضاهای خالی یخچال کمک زیادی به عدم اتلاف انرژی یخچال می کند. چنانچه فضاهای یخچال شما پر خالی نباشد، جای کمتری برای هوای خالی باقی می ماند که هنگام باز کردن درب یخچال از آن خارج می شود، ولی سعی کنید این فضا را با چیزهایی مانند آب پر کنید که دمای پایین را در خود نگه می دارد و اینگونه کمک به پایین ماندن دمای داخل یخچال می کند.

فضای پشت یخچال  را برای جریان هوا باز بگذارید

بالای یخچال را سنگین نکنید

افرادی هستند که عادت دارند برخی وسایل خود را بالای یخچال نگه داری می کنند. این مواد می تواند شامل مواد غذایی خام، برخی جعبه ها و یا برخی وسایل کاربردی در آشپزخانه باشد که در هر صورت هم فضای بالای یخچال را اشغال می کند و هم روی آن فشار می آورد. این فشار به وجود آمده باعث می شود تا فشار مضاعفی نیز به موتور یخچال وارد شود کهه روی کارایی یخچال تاثیر منفی می گذارد.

تمیز کردن کویل های کندانسور پشت یخچال

کویل های کندانسور همان لوله های باریک پشت یخچال را می گویند. این لوله ها نقشی اساسی در سیستم خنک کننده یخچال ما دارند و چنانچه درگیر کثیفی و آلودگی باشند، تاثیر منفی روی عملکرد آن ها گذاشته می شود. از طرفی نیز محیط آشپزخانه برخی اوقات دارای رطوبت و چربی غذاها می باشد که این دو با گرد و غبار موجود در فضا ترکیب شده و روی این لوله ها را می پوشانند.

در این وضعیت اگر حواسمان روی نظافت کویل های کندانسور نباشد، می تواند تاثیر منفی زیادی روی عملکرد یخچال مان و همچنین دوام و طول عمر آن داشته باشد. بهتر است هر دو ماه یک بار در کنار تمیز نمودن مححیط داخلی و اطراف یخچال، کویل های کندانسور پشت آن را نیز به خوبی تمیز و جرم زدایی کنید.

از تکان دادن بی مورد یخچال بپرهیزید

اگر قصد تکان دادن یا جبه جایی یخچال خود را دارید، حتما در ابتدا برای مدت دو تا سه ساعت یخچال خود را از برقق بکشید تا موتور آن خاموش شده و گازهای در جریان آن ساکن شوند. اگر این اقدام را انجام ندهید و یخچال را به صورت روشن تکان دهید، احتمال آسیب جدی به موتور آن وجود دارد. پس از جا به جایی یخچال به صورت روشن و یا بلافاصله پس از کشیدن برق آن خودداری کنید.

کلام آخر

کارایی و دوام و افزایش طول عمر یخچال نیز به مانند هر وسیله دیگری، به نوع برخورد و طرز استفاده ما از آن بستگی دارد. چنانچه قواعد و ترفندهای بیان شده در متن بالا که بسیار نیز ساده و بدون زحمت هستند را رعایت کنید، کمک زیادی به افزایش کارکرد و طول عمر یخچال خود می کنید.

سوالات متداول

تزار بودن یخچال چه تاثیری روی افزایش کارایی آن دارد؟

تراز بودن یخچال باعث می شود گازهایی که توسط ژنراتور آن تولید می شود به صورت مساوی و هماهنگ در محیط یخچال پخش شود و اینگونه همه بخش های داخل یخچال از دمایی هماهنگ بهره مند شوند

آیا باز و بسته شدن در یخچال تاثیری روی کارایی آن دارد؟

بله. چنانچه در یخچال شما زیاد باز و بسته شود باعث می شود تا دمای سرد داخل یخچال از آن خارج شده و دمای گرم محیط بیرون جای آن را بگیرد که همین عامل باعث افزایش کارکرد موتور برای جبران دمای از دست رفته می گردد و تاثیر منفی روی موتور یخچال می گذارد.

مطالب مرتبط