تمیز کردن ماشین ظرفشویی با روش های مختلف (هر مارکی)

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با روش های مختلف (هر مارکی)

یکی از وسایل و لوازمی که امروزه در بیشتر خانه به چشم می خورد و بسیار کاربردی و به قول معروف کار راه بنداز است ماشین ظرفشویی می باشد. در واقع ماشین ظرفشویی هم چون ماشین لباسشویی دست راست یک خانم خانه دار محسوب می گردد و در امور خانه داری مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید شما هم فکر کنید که ماشین ظرفشویی نیازی به تمیز کردن و جرم گیری نداشته و چندان به تمیزی آن اهمیت نمی دهید. اما ماشین ظرفشویی هم هم چون دیگر وسایل و لوازم منزل که نیاز به تمیز کردن و جرمگیری دارند می بایست تمیز شده و از شر آلودگی ها و جرم ها خلاصی پیدا کند. با ما همراه باشید تا با تمیز کردن ماشین ظرفشویی و روش های آن بیشتر آشنا شویم.

اگر مدت زمان طولانی از ماشین ظرفشویی استفاده کردید و پس از آن متوجه شدید که هم چون روز اول ظرف ها را تمیز نکرده و بوی نامطبوعی به خود گرفته است بدانید که زمان تمیز کردن و جرم گیری آن فرا رسیده است.

در رابطه با نحوه ی تمیز نمودن و جرمگیری ماشین ظرفشویی باید بگوییم که بهتر است از مواد طبیعی هم چون آبلیمو، سرکه، نمک و جوش شیرین استفاده کنید. این مواد علاوه بر اینکه همیشه در دسترس هستند، در همه ی خانه ها یافت می شوند. پس اگر تمیزی ماشین ظرفشوییتان برای شما مهم است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی و روش های آن

آیا تمیز کردن ماشین ظرفشویی مهم است؟

نظافت ماشین ظرفشویی از اهمیت بالایی برخودار است. همانطور که از نام آن پیداست، ماشین ظرفشویی مسئولیت شستن ظرف ها را بر عهده دارد، ظرف هایی که ما و خانواده مان درون آن ها غذا می خوریم و چنانچه محیطی که این ظرف ها در آن شسته می شود، محیطی نامناسب و آلوده باشد قطعا می تواند تاثیر منفی بر روی سلامت ما و سایر اعضای خانواده مان داشته باشد.

با اینکه ماشین ظرفشویی وظیفه شستشوی ظرف ها را بر عهده دارد ولی این به این معنی نیست که خودش از شستشو و نظافت بی نیاز است.

چنانچه ماشین ظرفشویی خود را نشوئید و پس از هر بار استفاده خوب تمیز نکنید به مرور لوله هایش جرم می گیرد و همچنین محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع باکتری های آلوده و بیماری زا می شود.

چنانچه پس از مدتی استفاده به مرور متوجه بوی بد و نامطبوعی از سوی ماشین ظرفشویی خود شدید و همچنین شاهد آن بودید که ظرف های تان دیگر به خوبی و به مانند گذشته خوب شسته و تمیز نمی شوند، بدانید که از شستشو و تمیزی ماشین ظرفشویی خود غافل بوده اید و این دستگاه نیاز به یک شستشوی دقیق و اصولی دارد.

جرم گیری ماشین ظرفشویی

اگر قصد دارید که ماشین ظرفشویی خود را جرمگیری کنید بهتر است ابتدا حرارت آن را بررسی کرده و سپس این کار را انجام دهید. بهترین دمایی که همیشه برا جرم گیری و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی مورد استفاده قرار می گیرد حدود 49 درجه سانتی گراد می باشد. اگر قصد دارید که دمای آب را تنظیم کنید از انگشتان دست خود کمک بگیرید و دمای آب را بسنجید. اگر توانستید بیشتر از 2 ثانیه انگشت خود را در آب نگه دارید بهتر است که کمی دمای آب را افزایش داده و سپس دست به کار شوید. پس برای جرمگیری ایتدا باید دمای آب را تنظیم کرده و سپس به جرمگیری آن بپردازید.

سپس ماشین ظرفشویی را خاموش کرده و نسبت به خارج کردن فیلتر آن اقدام نمایید. سپس فیلتر را پاک سازی کرده و با استفاده از آب و مواد شوینده آن را بشویید. پس از آنکه فیلتر را تمیز کردید و آلودگی ها را از آن جدا نمودید نسبت به تمیز کردن فضای زیرین قفسه ها اقدام کرده و آن ها را عاری از هر گونه آلودگی نمایید. و سپس با استفاده از یک پارچه و یا اسفنج فضای داخلی ماشین ظرفشویی خود را تمیز نمایید.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با روش های مختلف

استفاده از سرکه

اگر فضای داخلی ماشین ظرفشویی شما بوی بدی به خود گرفته است و یا اینکه دارای لک می باشد می توانید از سرکه برای از بین بردن بوی بد و لکه های موجود در ماشین ظرفشوییتان استفاده نمایید. برای این کار کافی ست یک فنجان سرکه را در قسمت بالایی ماشین ظرفشویی خود بریزید و درقسمت پایینی آن یک لیوان جوش شیرین بریزید. پس از آن دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید که شروع به کار نماید. پس از آنکه کار دستگاه تمام شد شاهد تمیزی و از بین رفتن بو های نامطبوع در داخل دستگاه خواهید بود.

بیشتر بخوانید : چرا باید سرکه را به شستشوی لباسشویی خود اضافه کنید

استفاده از نمک

اگر قصد دارید که شلنگ تخلیه و توری ماشین ظرفشویی خود را تمیز کرده و آن ها را هم چون روز اول نمایید نمک بهترین گزینه برای این کار به شمار می رود. برای این کار می بایست نیم پیمانه نمک یک پیمانه جوش شیرین و دو پیمانه سرکه را در قسمتی که آب تخلیه می شود ریخته و اجازه دهید شلنگ تخلیه و توری ماشین ظرفشویی را به خوبی تمیز نماید. این محلول با ساختن حباب در قسمت تخلیه ی ماشین ظرفشویی آن را تمیز کرده و هر گونه جرم و کثیفی را پاک می کند.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با روش های مختلف

چگونگی تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر نقش مهمی در کارایی ماشین ظرفشویی دارد و همواره باید حواستان به تمیز بودن و سالم بودن آن باشد. از نشانه های کثیف شدن فیلتر ماشین ظرفشویی، بوی بد و نامطبوع متصاعد شده از دستگاه می باشد، همچنین اگر دیدید که آب پسماند دستگاه به آسانی خارج نشد، احتمالا مسیرش مسدود شده و نیاز به رسیدگی دارد.

در این حالت می بایست در ابتدا به سراغ فیلتر ماشین ظرفشویی خود بروید. سعی کنید بعد از هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی فیلتر آن را تمیز کرده و دوباره نصب کنید تا از ایجاد بوی نامطبوع در دستگاه و تاثیر منفی که می تواند روی سلامت اعضای خانواده داشته باشد جلوگیری نمایید.

نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی بسیار ساده است. این فیلتر در کف ماشین قرار دارد، شما می توانید به سادگی آن را خلاف عقربه های ساعت چرخانده و از جایش خارج کنید، سپس آن را زیر شیر آب بگیرید تا باقی مانده های غذایی که روی آن است خارج شود و در مرحله بعدی با کمک کمی مایع ظرفشویی و یک برس نرم به تمیز کردن و شستشوی آن بپردازید. پس از تمیز نمودن کامل، آن را در گوشه ای بگذارید تا آبش کامل رفته و خشک شود و سپس در جایش قرار دهید.

بدنه ماشین ظرفشویی را چگونه تمیز کنیم؟

بدنه ماشین ظرفشویی نیز به مانند داخل آن به طور منظم تمیز شود تا هر گونه آلودگی از این دستگاه دور بماند. معمولا بدنه ماشین لباسشویی در طول زمان آلوده به گرد و غبار می شود و گاها نیز بر اثر برخورد ظروف و ریختن بخشی از غذای باقی مانده ظروف روی آن، لکه هایی از غذا و چربی روی آن می ماند. ولی سعی کنید این لکه ها را هرچه سریعتر از روی آن تمیز کنید، زیرا لکه ها هرچه بیشتر باقی بمانند تمیز کردن شان سخت تر می شود.

برای تمیز کردن بدنه ماشین ظرف شویی خود در ابتدا گردوغبارهای روی آن را با یک دستمال نرم تمیز کنید و سپس اگر روی بدنه آن لکه های چربی و غذا وجود داشت، آن را به کمک یک دستمال آغشته به الکل تمیز کنید و در آخر نیز با یک دستمال آن را به خوبی خشک و تمیز کنید.

نحوه استفاده از بوگیر ماشین ظرفشویی به چه صورت است؟

چنانچه بعد از تمیز کردن ماشین ظرفشویی خود و بخصوص فیلتر آن، هنوز ماشین ظرفشویی تان  بوی نامطبوعی از خود متصاعد می کند، می توانید از یک بوگیر مخصوص ماشین ظرفشویی برای از بین بردن بوی نامطبوع آن استفاده کنید. این بوگیر تاثیر زیادی در از بین بردن بوی این دستگاه دارد.

برای استفاده از این بوگیر فقط کافی است بعد از تهیه و باز کردن، گیره پشت آن را به سبد بالایی درون ماشین لباسشویی متصل کنید و تا زمان تمام شدن اش بگذارید که همانجا بماند. (دقت کنید که هنگام بروز بوی نامطبوع ابتدا منشا آن را تمیز کنید تا مشکل بو به طور اساسی حل شود و بعد به سراغ استفاده از بوگیر بروید)

ماشین ظرفشویی را هر چند وقت یکبار تمیز کنیم؟

از جهت آنکه نظافت و تمیزی ماشین لباسشویی نقش پررنگی در حفظ سلامت اعضای خانواده دارد، سعی کنید هر گونه آلودگی را از این دستگاه دور نگه دارید و نظافت آن را در اولویت قرار دهید. شما می بایست به نسبت استفاده خود از این دستگاه، در مدت زمان های مشخصی آن را تمیز کنید.

به طور مثال اگر به طور روزانه از آن استفاده می کنید، سعی کنید هفته ای یک تا دوبار آن را تمیز کنید تا آلودگی در آن نماند. همچنین شما می بایست هر شش ماه یکبار این دستگاه را به طور کلی نظافت و سرویس کنید تا از خرابی و اختلال در کارکرد آن پیشگیری کنید.

کلام پایانی

ماشین ظرفشویی کمک زیادی به کم شدن کارها و زحمات ما در منزل می کند. اگر نحوه درست و اصولی استفاده از این دستگاه را یاد گرفته و رعایت کنیم، می توانیم تا سالهای سال به خیالی آسوده از آن استفاده کنیم. برای استفاده بدون دغدغه از ماشین ظرفشویی خود، سعی کنید در بازه های زمانی مشخصی آن را تمیز کنید و همچنین سرویس دوره ای آن را نیز فراموش نکنید.

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی خود می توانید از تمامی ترفندها و روش های گفته شده در متون بالا استفاده کنید و از این طریق به راحتی و به طور اصولی دستگاه خود را تمیز کنید.

تیم طراحی و بازسازی میچینم با جمع آوری این اطلاعات سعی بر کمک به شما مخاطبان گرامی در استفاده درست و نگهداری از وسایل منزل تان دارد. این تیم با دارا بودن تیمی متخصص و مشاورینی مجرب، سابقه ای طولانی در زمینه بازسازی خانه قدیمی، تعمیرات ساختمان، بازسازی ویلا قدیمی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه قصد بازسازی و یا تغییر دکوراسیون منزل خود را دارید می توانید با ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

فیلتر ماشین ظرفشویی خود را هر چند وقت تمیز کنیم؟

فیلتر ماشین ظرفشویی قطعه ای مهم از این دستگاه می باشد که اگر به خوبی تمیز نشود می تواند مسیر خروج آب پسماند را مسدود کند و همچنین باعث ایجاد بویی نامطبوع در دستگاه شود. سعی کنید فیلتر دستگاه خود را پس از چند بار استفاده تمیز کنید (حداکثر هفته ای یک بار) همچنین به هیچ عنوان دستگاه را بدون فیلتر استفاده نکنید

چه کنیم که فیلتر ماشین ظرفشویی دیرتر کثیف شود؟

برای دیرتر کثیف شدن فیلتر ماشین ظرفشویی خود می بایست قبل از قرار دادن ظروف کثیف داخل ماشین ظرفشویی، تمامی غذاهای باقی مانده روی آن ها را به خوبی بردارید

مطالب مرتبط