تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل؛ روش های کاربردی

تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل؛ روش های کاربردی

سینک ظرفشویی قسمت بسیار مهم و اساسی در هر آشپزخانه می باشد. چنانچه نظافت سینک ظرفشویی رعایت نشود، می تواند سلامت اعضای خانواده را به خطر بیاندازد. سینک های ظرفشویی به خصوص نوع استیل آن، اغلب دچار آلودگی های مختلف نظیر چربی و لکه مایعات و … هستند که این عامل اگر کنترل و زود تمیز نشوند در نهایت روی تمیزی کل محیط آشپزخانه تاثیر گذاشته و به مرور محیط آشپزخانه تان آلوده می شود.

برای حل این مشکل در ادامه نحوه تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل را خدمت شما عزیزان تشریح می کنیم

برخی افراد عادت دارند که سینک ظرفشویی خود را هر دو سه ماه یکبار می شویند و توجه زیادی به نظافت و تمیزی آن ندارند برخی افراد نیز عادت دارند ظرف های کثیف خود را درون سینک ظرفشویی تلنبار می کنند تا به اصطلاح خیس بخورد، ولی ظرف ها در همین حالت یک تا دو روز و بیشتر باقی می ماند که این عادات برای سلامت اعضای خانواده جنبه منفی دارد. برای پیشگیری از این امر سعی کنید با روش های گفته شده در ادامه این مقاله سینک خود زود به زود شسته و تمیز کنید.

دلیل اهمیت تمیز کردن سینک ظرفشویی

مهمترین دلیل تمیز نمودن این نقطه از آشپزخانه، ارتباط آن با سلامت اعضای خانواده می باشد. ما هنگام آشپزی برنج یا ماکارانی و … را در سینک آبکشی می کنیم، میوه های خود را در سینک می شوییم، مرغ و ماهی را در سینک تمیز نموده و آب می کشیم و در آخر نیز ظرف های غذا را در سینک می شوییم.

هنگام انجام تمام اینها چنانچه سینک کثیف و آلوده باشد، احتمال انتقال آلودگی به غذای ما نیز وجود دارد که همین عامل سلامت ما و خانواده مان را تهدید می کند.

از سوی دیگر برخی افراد بر این باور هستند که سینک ظرفشویی به علت نوع کاربردش همواره با آب و مایع شوینده در ارتباط است و به همین خاطر دلیلی برای شستشو ندارد، ولی این باور غلط است زیرا پس از شستشوی چیزهای مختلف درون سینک، قسمتی از آلودگی آنها به سینک منتقل می شود و اینگونه این مکان به محلی برای رشد و پرورش میکروب و باکتری ها تبدیل می گردد که تا قبل از شستشوی جداگانه و کامل سینک از بین نمی روند.

سینک ظرفشویی استیل را هر چند وقت یکبار تمیز کنیم؟

چنانچه شما جز آن دسته از افرادی هستید که عادت دارید پس از هر بار شستشوی آخر شبی، سینک را به صورت سطحی می شوئید، شستن اساسی آن، هفته ای یکبار یا هر دو هفته یکبار برای سینک تان کفایت می کند. ولی چنانچه عادت شستن روزانه را ندارید، سعی کنید هفته ای دوبار یا حداقل یکبار را حتما به طور اساسی سینک را شستشو و نظافت کنید تا از هرگونه آلودگی و میکروب پاک شود. در ادامه نحوه شستشو روزانه و هفتگی را شرح می دهیم.

شستشوی روزانه

برای شستشوی روزانه سینک منزل تان پس از پایان شستن ظرف ها یک ظرف آب داغ را روی قسمت های مختلف سینک بریزید تا تمامی چربی ها و باقی مانده غذاها را به سمت خروجی فاضلاب اش هدایت کند، فقط قبل از آن از حضور درپوش توری در سر جایش مطمئن شوید تا ذرات غذا و تفاله چای و … لوله خروجی سینک تان را مسدود نکنند.

سپس یک پارچه یا اسفنج یا اسکاج نرم را به کمی مایع ظرفشویی آغشته نموده و با آن سیک را به خوبی بشوئید تا به خوبی کف کند. (از اسفنج زبر استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خط و خش می شود). سپس تمام قسمت ها را به خوبی و با دقت تمام آبکشی کنید.

در آخرین مرحله با یک پارچه میکروفیبر سینک شسته شده و خیس را به خوبی خشک کنید. این عامل باعث می شود تا پس از خشک شدن سینک هیچ گونه لکه آزار دهنده ای روی آن باقی نماند.

شستشوی هفتگی

شستشوی هفتگی شما می بایست شستشویی کامل و اساسی باشد تا سینک را از هرگونه آلودگی نجات دهد. در ابتدای کار با یک کتری آب داغ دیواره ها و کف و شیر آب و سایر قسمت های سینک را خوب خیس کنید. سپس روی تمامی قسمت ها را جوش شیرین بریزد بگذارید تا بیست دقیقه در همان حالت بماند. (این پودر باعث می شود تا تمام آلودگی های سینک و جرم هایی که در طول هفته به آن چسبیده است جدا شده و از بین برود.)

سپس با کمک یک مسواک یا یک برس نرم، به خوبی قسمت های مختلف سینک را ماساژ بدهید تا تمام آلودگی ها از بدنه سینک جدا شوند. در پایان این مرحله می بایست مقداری سرکه روی آن اسپری کنید و برای لحظاتی زمان بدهید تا در همان حالت بماند. سپس کل سینک را با آب گرم به خوبی آبکشی کنید. پس از آبکشی کامل سینک را با استفاده از یک پارچه میکروفیبر به خوبی خشک کنید.

استفاده از روغن زیتون برای جلا دادن سینک

پس از شستشو و خشک نمودن کامل سینک، چنانچه مایل بودید می توانید یک پارچه تمیز را به کمی روغن زیتون آغشته نموده و با آن تمامی قسمت های سینک را خوب ماساژ دهید تا سینک شما کاملا تمیز و درخشان شود. در صورت نبود روغن زیتون در خانه، می توانید آرد را جایگزین آن کنید.

طریقه استفاده از آن نیز اینگونه است که پس از خشک نمودن سینک مقداری آرد را با استفاده از یک دستمال روی قسمت های مختلف سینک می کشید و پس از آنکه خوب تمام قسمت ها را با آرد ماساژ دادید، با یک دستمال دیگر آن را تمیز می کنید. (دقت داشته باشید که آب را به هیچ عنوان باز نکنید، زیرا امکان آنکه لوله را مسدود کند وجود دارد)

در ادامه چند ترکیب عالی برای تمیز نمودن سینک استیل را با یکدیگر بررسی می کنیم.

نمک دریایی و لیمو برای تمیز کردن سینک استیل

برای استفاده از این ترکیب نیاز به نصف یک لیموی تازه و یک سوم استکان نمک دریایی داریم. پس از تهیه این دو، لیمو را از وسط نصف کرده و یکی از نصفه ها را به نمک دریایی آغشته می کنیم و با آن تمام قسمت های سینک را به خوبی و به طور کامل ماساژ می دهیم و در آخر با آب گرم سطح سینک خود را آب می کشیم. با این کار سینک ما کاملا تمیز و براق می شود.

ترکیب نمک دریایی و لیمو علاوه بر تمیزی سینک شما، جرم های ایجاد شده روی آن را نیز تا حدودی از بین می برد و حضور لیمو در این ترکیب علاوه بر قابلیت تمیز کنندگی، باعث خوشبو شدن سطح سینک شما می شود و رایحه آن قطعا به شما و فضای آشپزخانه شما حس وحال مثبتی را القا می کند.

ترکیب سرکه، آب‌لیمو، اسانس روغنی و آب برای شستشوی سینک

برای آماده کردن این ترکیب می بایست یک استکان آب را با نصف استکان آبلیمو و یک استکان سرکه و یک قاشق غذاخوری اسانس روغنی به خوبی ترکیب کنید و سپس محلول آماده شده را درون یک آبپاش بریزید و آن را به طور کامل به قسمت های مختلف سینک اسپری کنید، سپس با یک دستمال نرم و بدون پرز حسابی سطح را تمیز کنید. این محلول تاثیر بسیار زیادی روی تمیزی سینک شما دارد و آلودگی های آن را به طور کامل از بین می برد.

نحوه از بین بردن لکه های سخت و ماندگار سینک

چنانچه روی سینک ظرفشویی استیل شما لکه هایی ایجاد شده که به راحتی و با شستشوی معمولی از بین نمی رود، می توانید یک ترکیب کاربردی برای رفع این مشکل درست کنید. برای تهیه این ترکیب یک چهارم فنجان خامه تارتار (بی پاترات پتاسیم) و یک فنجان سرکه سفید را خوب مخلوط کنید تا به شکل خمیر دربیاید. سپس خمیر تهیه شده را روی لکه های مورد نظر قرار داده و با یک بورس نرم خوب آن را ماساژ بدهید، پس از آن بگذارید پنج دقیقه به همان حالت بماند و سپس آن را با آب گرم بشوئید.

گرفتگی لوله خروجی آب سینک ظرفشویی را چطور باز کنیم؟

چنانچه با مشکل گرفتگی لوله سینک ظرفشویی رو به رو شدید، می توانید به کمک ترکیب زیر به راحتی این گرفتگی را برطرف کنید. برای تهیه این ترکیب می بایست دو لیوان آب لیمو یا سرکه را با دو قاشق جوش شیرین خوب ترکیب کنید. سپس محلول به دست آمده را درون لوله سینک خود بریزید و س از گذشت چند دقیقه یک ظرف آب داغ را نیز درون لوله بریزید تا گرفتگی های آن به خوبی برطرف و تمیز شوند.

کلام آخر

شستشو و نظافت سینک ظرفشویی دارای اهمیت ویژه ای می باشد و می تواند ارتباط مستقیمی با سلامت اعضای خانواده داشته باشد. سینک ظرفشویی از آن جهت که محل آبکشی برخی غذاها مانند برنج و ماکارانی و شستشوی میوه ها و سبزی و … می باشد، چنانچه آلوده و دارای میکروب و باکتری باشد امکان انتقال آن میکروب ها و باکتری ها به غذای مصرفی خانواده ما وجود دارد و این عامل باعث به خطر افتادن سلامت خانواده ما می شود.

پس باید تمیزی و نظافت سینک ظرفشویی را جدی گرفت. در متن اصلی چندین روش اصولی و استاندارد را برای شستشو و تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل تان پیشنهاد کردیم. با به کار بردن هرکدام از این روش ها، می توانید با خیالی آسوده سینک ظرفشویی استیل خود را تمیز کنید.

تیم بازسازی و طراحی میچینم در زمینه بازسازی خانه قدیمی، تعمیرات ساختمان، بازسازی ویلا قدیمی و طراحی داخلی منازل فعالیت می کند. این تیم سابقه ای طولانی در زمینه بازسازی خانه های مختلف با شرایط های گوناگون  دارد و با در اختیار داشتن مجموعه ای حرفه ای از معماران و مهندسان حوزه ساختمان توان بالایی در این زمینه از خود نشان داده است. چنانچه قصد بازسازی منزل خود را دارید و یا می خواهید دکوراسیون خانه خود را عوض کنید می توانید با تیم ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

سینک ظرفشویی استیل را هر چند وقت یکبار باید بشوئیم؟

چنانچه عادت دارید شب ها پس از شستن ظرف هایتان سینک را به طور سطحی بشوئید ، شستشوی اساسی در ماه دو تا سه بار برای آن کافی است. ولی اگر عادت به شستشوی شبانه سینک ندارید توصیه می شود هفته ای یک تا دوبار به طور اساسی سینک خود را شستشو و تمیز کنید تا از هر گونه آلودگی و مریضی در امان باشید.

بهترین و پرکاربردترین ترکیب برای شستشوی سینک ظرفشویی استیل کدام است؟

استفاده از جوش شیرین و سرکه بهترین و کارآمدترین روش برای شستشوی سینک ظرفشویی استیل می باشد. این دو مواد معمولا در هر خانه ای پیدا می شوند، و اگر نبودند نیز تهیه آنها کار دشواری نیست. نحوه استفاده از آن ها نیز در متن بالا به طور کامل و جامع بیان شد.

مقالات بیشتر :


مطالب مرتبط