کاربردهای جالب سرکه در خانه داری |(موارد استفاده از سرکه)

این روزها که همه بانوان مشغول خانه تکانی های عید می باشند ممکن است به لکه های سرسختی بربخورید که پاک کردن آنها روش ساده ای نباشد با میچینم همراه باشید تا از کاربردهای جالب سرکه در خانه داری خود استفاده کنید که حتما خیلی جاها از این روش ها استفاده خواهید کرد.

 

خانم های خانه دار برای انجام تمیزکاری های خانه می توانند از این ترفندهای جالب سرکه  استفاده کنند تا در کمترین زمان به تمام کارهای خود برسند.

 

 

1-به گلهات سرکه بده

همانطور که می دانید کود آهن باعث سرسبزتر شدن و خوشرنگ تر شدن گیاهتان منی شود و کمبود آن باعث زردشدن برگ ها می شود.برای جذب آهن توسط گیاه ،خاک گلدانتان باید مرطوب باشد.کیفیت آبی که شما گیاهانتان را ابیاری می کنید تاثیر زیادی در رنگ برگ ها دارد.مناطقی که آبشون کمی اسیدی هست آهن راحت تر جذب گیاه می شود.در ایران به جز سه استان شمالی بقیه استان ها آب قلیایی دارند. به همین دلیل آهن به راحتی جذب ریشه نمی شود.برای حل این مشکل یک قاشق مرباخوری سرکه در یک لیتر آب را حل کنید و به گیاهتان بدهید.این کار باعث اسیدی شدن خاک و جذب راحت آهن توسط گیاه می شود.

 

البته شما باید بدانید که گیاهتان به خاک قلیایی نیاز دارد یا اسیدی.گیاهانی که نیاز به خاک اسیدی دارند و با این روش رشد بهتری خواهند داشت می توان به کاملیا , نرگس, بگونیا ,تریلیوم ,زنبق و انواع سرخس ها می باشد.

 

برخی درختان اسید دوست عبارت اند از :زغال اخته بلوط تیغی ,بلوط برگ خنجری, ماگنولیا

 

2-کاربردهای سرکه در خودرو

1-مخلوط سرکه سفید با اب برای براق کردن کابین و ضدعفونی کردن آن

2-براق کردن پوشش کرومی و همچنین شیشه جلو خودرو

3-پاک کردن اثر برچسب

 

3-چربی زدایی فوق العاده با سرکه

تمیز کردن لکه های چربی کابینت با پاک کننده های طبیعی  مثل سرکه سفید رقیق شده :گرد و خاک سطح را تمیز کنید .محلول را روی لکه بریزید و چند دقیقه صبر کنید.حالا با یک مسواک یا یک برس نرم چند دقیقه روی لکه های چربی قدیمی بکشید.با یک دستمال نم دار شوینده را از سطح پاک کنید و در آخر رطوبت را با یک دستمال خشک و تمیز بگیرید.

 

4-از بین بردن آهک کتری

از کاربرهای جالب سرکه در خانه داری می توان به از بین بردن جرم کتری برقی ،سماور اشاره کرد.به نسبت مساوی آب و سرکه را در کتری چای ساز خود بریزید و اجازه دهید تا به نقطه جوش برسد و بعد از 15 دقیقه تمام رسوبات به راحتی از ان جدا خواهند شد.

کاربرد سرکه در خانه داری

5-کاربرهای فراوان سرکه در آشپزخانه

مقداری سرکه را به مایع ظرف شویی آشپزخانه خود اضافه کنید و معجزه تمیز کنندگی و برطرف کردن بوی نامطبوع ظروف تان را ببینید. در کل سرکه در آشپزخانه کاربرد فراوانی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: تمیز کردن مایکروفر و گاز لعابی ،براق کردن وسایل آشپزخانه ، از بین بردن گرد و غبار ،تمیز کردن فرش ها،تمیز کردن کاشی و سرامیک

 

6-فراری دادن مورچه ها با سرکه

مورچه ها از بوی سرکه بیزارند.درون یک اسپری به نسبت مساوی آب و سرکه سفید یا سرکه سیب بریزید و در محل عبور مورچه ها اسپری کنید تا از شر این موجودات مزاحم خلاص شوید.

 

7-ساخت بادکنک هلیومی با سرکه

مقداری سرکه را درون قوطی پلاستیکی یا همان قوطی خالی نوشابه ریخته و مقداری جوش شیرین را باقیف کوچک درون بادکنک می ریزیم، بادکنک را به سر شیشه بچسبانید تا با واکنش سرکه و جوش شیرین و تولید گاز حاصل آز آن شما را به یک بادکنک هلیومی برساند.

 

8-براق کردن چوب

یک قاشق غذا خوری سرکه+ نصف لیمو + مقداری روغن زیتون درون قوطی ریخته با تکان دادن قوطی محلول را مخلوط کنید و از آن برای براق کردن چوب استفاده کنید.

 

9-باز کردن سوراخ دوش

سرکه و جوش شیرین را به مقدار مساوی داخل کیسه پلاستیکی بریزید و دوش را درون کیسه می گذاریم و درش را می بندیم بعد از گذشت یک ربع همه سوراخ های دوش باز می شود.البته به این موضوع دقت داشته باشید اگر جنس دوش شما خوب نباشد ممکن است سیاه شود.

 

10-پاک کردن لوله های سینک آشپزخانه از چربی

یک دوم لیوان سرکه + یک دوم لیوان نمک +یک دوم جوش شیرین را مخلوط کرده و  داخل لوله سینک بریزید.بعد از 10 دقیقه آب جوش بریزید تا چربی لوله ها را به طور کامل از بین ببرد.

مطالب مرتبط