چگونه برای خانه پرده انتخاب کنیم

راهنمای انتخاب پرده برای خانه؛ نکات و ترفند های مهم

اگر جز اشخاصی هستید که سبک و زیبایی دکوراسیون برای تان اهمیت دارد، در انتخاب پرده خود نهایت دقت و سلیقه را به کار ببرید. پرده یکی از اساسی ترین ارکان چیدمان و دکوراسیون خانه می باشد و نقش پررنگی در زیبایی محیط ایفا می کند.

پرده ها علاوه بر زیبایی برای منزل کاربردهای دیگری نیز دارند، یکی از این کاربردها جلوگیری از ورود نور آفتاب در مواقعی که نیاز به استراحت و تاریک بودن فضا دارید می باشد. در این مقاله سعی داریم به این موضوع مهم که چگونه پرده ها را برای خانه خود انتخاب کنیم، بپردازیم. با ما همراه باشید.

در استفاده از پرده کدام جنبه آن برای تان مهم تر است؟

قبل از خرید پرده باید دقت کنید که چه هدفی از خرید آن دارید. برای برخی افراد صرفا جلوگیری از ورود نور آفتاب به درون خانه شان اهمیت دارد، و زیبایی آن در مرحله بعدی قرار می گیرد. به این افراد توصیه می شود هنگام خرید پرده بیشتر از همه روی جنس پرده و کیفیت آن توجه کنند و نیز حتما همراه با پرده یک آستر مناسب نیز برای آن تهیه کنند تا از آسیب به پرده توسط نور آفتاب جلوگیری شود.

ولی برای برخی دیگر زیبایی و شیک نشان دادن پرده مهمترین جنبه انتخاب شان می باشد. این افراد بهتر است برای پرده خود آستر نخرند، زیرا نصب آستر زیر پرده تا حدودی از زیبایی و جذابیت آن کم می کند.

در انتخاب پرده به طرح و رنگ دکور خود اولویت بدهید

چنانچه پرده ای که قصد خرید آن را دارید برای پذیرایی یا اتاق نشیمن می باشد، سعی کنید بیشترین تناسب را با دیگر بخش های دکوراسیون تان داشته باشد. معمولا پنجره ها در پذیرایی بخش مهمی و قابل توجهی را شامل می شوند و برای پوشاندن آن باید پرده های زیبا و شیکی انتخاب نمود تا بیشترین جلوه گری را داشته باشد.

این را در نظر بگیرید که اگر پرده ای زیبا و متناسب با مححیط خانه خود انتخاب کنید، آرامش و حس خوب را در محیط خانه تان بیشتر می کنید و اگر هنگام خرید آن دقت و سلیقه کافی به خرج ندهید، تا حد زیادی از زیبایی منزل شما کاسته می شود..

طول و عرض مناسب برای خرید پرده

دقت به اندازه پرده ای که می خواهید بخرید اهمیت بسیاری دارد. چنانچه پرده شما نسبت به پنجره و همچنین جایی که قرار است نصب شود کوچک تر یا بزرگتر باشد، جلوه نسبتا بدی پیدا می کند و در اصطلاح به ذوق می زند. برای ارتفاع پرده پنج سایز استاندارد وجود دارد که اغلب از بین این پنج سایز ارتفاع پرده را انتخاب می کنند.

63 اینچ، 84 اینچ، 95 اینچ، 108 اینچ و 120 اینچ، پنج اندازه ای می باشد که برای ارتفاع پرده در نظر گرفته می شوند و خارج از این اندازه ها بعید است که موردی پیش بیاید. این اندازه ها به ارتفاع سقف از زمین، سایز پنجره ها و همچنین اندازه میله ای که پرده به آن نصب می شود، بستگی دارد.

برخی از پرده های دیگر نیز هستند که شامل هیچ کدام از این سایزها نمی باشد. این مدل پرده ها را پرده های ردیفی می نامند ارتفاع کوتاه تری نسبت به موارد بالا دارند. سایز این پرده ها غالبا چیزی در حدود 24 اینچ تا 36 اینچ می باشد.

پرده ها نسبت به سایز شان به چند مدل مختلف دسته بندی می شوند.

پرده های ردیفی

این مدل پرده ها ارتفاع کوتاهی دارند و تنها بخشی از پنجره شما را می پوشانند و باید در انتخاب خود کاملا دقت کنید، زیرا به هر پنجره ای نمی آید و سبک آن خاص و متفاوت است

پرده های کف

این مدل از پرده همان پرده های اصلی می باشند که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند و در بسیاری از خانه ها از این مدل پرده استفاده می شود. این مدل پرده معمولا از پنج سانت بالاتر از پنجره شروع شده و تا کف زمین ادامه پیدا می کنند و بنا به سلیقه حتی کمی نیز روی زمین پهن می شوند(برای زیبایی بیشتر)

پرده پیش بند

این مدل پرده بسیار خاص و متفاوت می باشد و تنها بخشی از افراد از آن برای پنجره خود استفاده می کنند و مدل آن نیز به گونه ای است که از پایین پنجره شروع شده و به شکل آویزان قرار می گیرند.

جنس پرده

در انتخاب و خرید یک پرده خوب، دقت به جنس آن اهمیت زیادی دارد. شما چنانچه جنس خوبی انتخاب نکنید قطعا هنگام شستن آن به مشکل می خورید و چه بسا پس از یکبار یا دو بار شستن دیگر آن فرم اول خود را نداشته باشد و پس از مدتی مجبور به عوض کردن آن باشید.

مکان نصب پرده نیز در اینکه چه جنس پرده ای را انتخاب کنید نقش زیادی دارد. به عنوان مثال پرده ای را که برای پذیرایی انتخاب می کنند، به لحاظ جنس با پرده ای که برای اتاق خواب یا آشپزخانه انتخاب می کنند متفاوت است.

برای پرده پذیرایی معمولا از پارچه های ضخیم استفاده می کنند که فرم خاصی داشته و شیک تر به نظر می رسند. همچنین جنس این پرده ها باید بتواند جلوی نور آفتاب را به خوبی بگیرند و در صورت لزوم محیط خانه را تاریک کنند. و هنگامی که نیاز به نور و روشنایی بود بتوان به راحتی آن را در گوشه ای جمع کرد.

برای اتاق خواب نیز معمولا جنس پرده ای را انتخاب می کنند که بتواند به راحتی جلوی نور را بگیرد تا به راحتی بتوان در محیط اتاق استراحت نمود ولی در کیفیت جنس آن معمولا به اندازه پرده پذیرایی حساسیت به خرج نمی دهند.

برای پرده آشپزخانه به علت آنکه زودتر از بقیه پرده ها لکه برداشته و کثیف می شود، همیشه سعی می شود تا از جنس نسبتا نازک استفاده شود تا به راحتی قابل شستشو باشد. جنس پرده و ضخامت و نازکی آن در ورود و خروج گرما نیز تاثیر زیادی دارد و به همین علت است که معمولا سعی می شود در پذیرایی و اتاق از پرده های نسبتا ضخیم استفاده شود و یا در پشت پرده نازک یک آستر نصب کنند.

چه جنس پارچه ای برای پرده بخریم؟

انتخاب پارچه برای پرده یک امر کاملا سلیقه ای می باشد. شما می توانید فارغ از هر اصول و قاعده ای هر جنس پارچه ای که دوست داشتید برای منزل خود انتخاب کنید. ولی با توجه به مکان نصب پرده می توانید طبق پیشنهادات زیر عمل کنید

  • چنانچه مکانی که پرده را برای آن در نظر گرفته اغلب اوقات نیازمند نور زیادی می باشد، سعی کنید از پارچه نخی و شفاف برای دوخت پرده اش استفاده کنید
  • چنانچه میزان نوری که می خواهید به محیط تابیده شود در حد متوسط است می توانید از پرده با جنس کتان استفاده کنید
  • اگر می خواهید پرده تان این قابلیت را داشته باشد که کاملا جلوی ورود نور به محیط منزل تان را بگیرد می بایست از پرده با جنس مخمل استفاده کنید. ایرادی که این جنس پرده ها دارند این است که به نسبت بقیه سنگین تر می باشند و گاها کنار زدن و بستن اش کمی دشوار است.

تمامی جنس های گفته شده دارای طرح ها و ترکیب رنگ های گوناگونی می باشند. پس دست شما برای ست کردن رنگ و طرح پرده با دکوراسیون منزل تان کاملا باز است و توصیه می شود در انتخاب آن نهایت دقت و سلیقه را به کار بگیرید.

طرح پرده را بر چه اساسی انتخاب کنیم

انتخاب طرح پرده نیز رابطه مستقیمی با سلیقه شما دارد و چنانچه ساده پسند هستید می توانید از پرده ساده و چنانچه شلوغ می پسندید از پرده هایی با طرح شلوغ استفاده کنید. ولی اگر بخواهید بر طبق اصول و چیزی که در جامعه رواج دارد عمل کنید، می بایست طرح پرده خود را متضاد با مبلمان خود انتخاب کنید.

معمولا در خانه هایی که از مبلمان طرح دار استفاده می کنند، سعی می شود طرح پرده را ساده انتخاب کنند و بالعکس برای منازلی که از مبلمان ساده استفاده می کنن سعی می شود از پرده هایی با طرح های ظریف استفاده شود.

رعایت تناسب در انتخاب طرح پرده بسیار اهمیت دارد. اگر بتواند پرده ای انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با دکوراسیون شما داشته باشد تاثیر فوق العاده ای روی زیبایی دکوراسیون شما می گذارد تا جایی که چشم هر فردی را به خود خیره می کند.

طرح پرده را سعی کنید خلاف سبک دکوراسیون تان انتخاب کنید. اگر دکوراسیون تان شلوغ است از پرده ای ساده با رنگی ملایم استفاده کنید و اگر دکوراسیون ساده ای دارید می توانید از پرده ای طرح دار برای جلب توجه و تناسب استفاده کنید.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده دانستیم که پرده ها نقش زیادی در زیبایی خانه و همچنین راحتی و آرامش اعضای خانواده دارند.

با کمی سلیقه و دقت در انتخاب پرده می توان تاثیر زیادی بر زیبایی محیط خانه گذاشت. همچنین با انتخاب پرده ای با جنس مناسب می توان آسایش و آرامش بیشتری به محیط خانه داد. پس سعی کنید هنگام انتخاب پرده ای مناسب، بدور از هرگونه عجله ای تمامی جوانب را در نظر گرفته و با دقت کامل پرده مورد نظر خود را تهیه کنید.

چنانچه بعد از تمامی موارد بیان شده نسبت به خرید پرده سوال و ابهامی داشتید، می توانید با مشاورین مجرب مجموعه می چینم در تماس باشید.

تیم بازسازی و طراحی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه، تعمیرات ساختمان و بازسازی ویلا با در اختیار داشتن یک تیم از متخصصین و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

برای محیط پذیرایی از چه جنس پارچه ای باید استفاده کرد؟

برای پذیرایی معمولا سعی می شود از پارچه های ضخیم برای دوخت پرده استفاده کرد تا فرم و طرح پارچه تا مدت ها خود را حفظ کنند، و همچنین با آن بتوان جلوی ورود نور را گرفت و در صورت لزوم به هنگام استراحت کاملا محیط را تاریک نمود. برای این منظور می توان پرده هایی با جنس مخمل را در نظر گرفت.

مدل پرده را بر اساس چه اصولی انتخاب می کنند؟

معمولا مدل پرده را باید با در نظر گرفتن طرح دکوراسیون و بخصوص مبلمان انتخب نمود. برای مثال اگر مبلمان منزل شما دارای طرح ساده ای بود می توانید از پرده با طرح شلوغ در کنار آن استفاده کنید و اگر طرح مبلمان تان شلوغ بود بهتر است طرح پرده خود را ساده انتخاب کنید.

مقالات بیشتر :

همه چیز در مورد پرده دوش (پرده حمام)

راهنمای انتخاب پرده برای خانه به صورت کامل

مطالب مرتبط