راهنمای انتخاب پرده برای خانه به صورت کامل

راهنمای انتخاب پرده برای خانه به صورت کامل

از دیرباز تاکنون در خانه هر ایرانی از پرده استفاده می کنند. توجه به این مساله ما را به تغییر و تحولی که در این بخش بوجود آمده وا می دارد. پرده ها در قدیم به گونه ای طراحی و دوخته می شدند که متناسب با سبک خانه های آن زمان باشند.

اگر خانه های قدیمی را در نظر بگیرید درمی یابید که از چه المان هایی ساخته شدند با توجه به این امر طراحان و هنرمندان در قدیم پرده ها را به گونه ای می دوختند که بیانگر هویت خانه باشد.

این مطلب اهمیت پرده در دکوراسیون خانه را نشان می دهد. با توجه به این امر بایستی تاثیر پرده در خانه های جدید و امروزی را بررسی نماییم. همانند خانه های قدیمی در منازل امروزی ما ایرانی ها پرده هایی با طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارد که شوق وذوق ما به هنر را نشان می دهد.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد پارامترهای اساسی در انتخاب پرده نکات مهمی را بیان کنیم و با شناسایی آنها به شما کمک نماییم تا به تمام ابعاد موضوع انتخاب پرده برای خانه؛چگونه یک پرده مناسب انتخاب کنیم؟ پی ببرید و با تمام جنبه های مختلف در این حوزه آشنا شوید.

انتخاب پرده مناسب برای خانه

برای خانه بایستی از یک پرده مناسب استفاده کرد تا باعث زیبایی منزل شود و نقش مثبتی را در ظاهر خانه ایفا کند. خانه های امروزی را بدون پرده نمی توان تصور کرد به همین جهت وجود آن در خانه الزامیست. البته نیاز به پرده را باید از دو جهت بررسی کنیم، یکی نیاز واقعی در جهت رفع ضروریات خانه و دومی مساله دکوراسیون و زیبایی بیشتر خانه است. در ادامه مطلب به هریک از این موارد می پردازیم و تا با ضروریات در این بخش بیشتر آشنا شویم.

پرده برای رفع ضروریات خانه

هر خانه ای به وجود پرده نیاز دارد تا از یک سو جلوی تابش مستقیم نور آفتاب را به داخل خانه بگیرد و از جهت دیگر زمینه تامین حریم خصوصی خانواده را فراهم نماید. در هنگام انتخاب پرده بایستی ابعاد خانه را در نظر بگیرید و متناسب با آن پرده مناسبی را انتخاب کنید. رنگ پرده جزء پارامترهای اصلی شناخته می شود و باید با توجه به مشخصات منزل، پرده ای خوش رنگ و مناسب، طراحی و تهیه نمایید.

نقش پرده در دکوراسیون

پرده نقش مهمی را در دکوراسیون خانه ایفا می کند. امروزه شاهد طرح های مختلفی در این بخش هستیم. انواع پرده ها در رنگ ها و مدل های گوناگونی وجود دارد. دکوراسیون منزل برای خانم خانه اهمیت زیادی دارد. خانم های خوش سلیقه همواره مدل های شیک و زیبا را ترجیح می دهند.

در بحث دکوراسیون خانه چند مساله پیش می آید یکی اینکه مشخص کنید برای کدام بخش خانه قرار است پرده طراحی کنید، زیرا هر بخش از منزل طرح بخصوصی را می طلبد. مثلاً برای پذیرایی از طرح های شیک و رسمی استفاده می شود. در آشپزخانه نیز مدل های زیبا و ساده ای کاربرد دارد که حس آرامش به ساکنین خانه می دهد. با توجه به موارد ذکر شده باید پرده ای مناسب با میزان نور منزل انتخاب نمایید.

انواع مختلف پرده

امروزه شاهد مدل های متنوعی از پرده هستیم که هریک از آنها شکل و ظاهر بخصوصی دارند. از بین انواع مختلف آن می توانید یکی را برای منزل خویش انتخاب نمایید. اینکه کدامیک از آنها را ترجیح می دهید این بستگی به سلیقه خودتان دارد.

البته یک نکته را فراموش نکنید که پرده نقش اساسی را در زیبایی خانه دارد و بایستی در انتخاب آن دقت نمایید. در این حوزه کارشناسانی وجود دارند که می توانند با توجه به سبک خانه شما مناسب ترین مدل پرده را معرفی نمایند. در ادامه این بخش به معرفی انواع پرده می پردازیم تا با آنها بیشتر آشنا شویم.

پرده عمودی

پرده عمودی یکی از رایج ترین مدل ها در این بخش شمرده می شود که از دیرباز تا کنون در بسیاری از خانه ها و ادارات استفاده می شود. ویژگی های مثبت این پرده باعث شده تا استفاده گسترده ای را در خانه ها داشته باشد. دوام بالا از ویژگی های مثبت آن شناخته می شود.

در خانه هایی که سقف کوتاه تری دارند از این نوع پرده بیشتر استفاده می شود زیرا استفاده از آن باعث می شود تا ارتفاع سقف بلند تر نشان داده شود. هرچند این مدل به عنوان یک طرح قدیمی شناخته می شود ولی با استفاده از پارچه و متریال های با کیفتی می توان نوآوری های زیبایی در این خصوص داشت.

پرده لانه زنبوری

این نوع  پرده بیشتر در خانه های ویلایی کاربرد دارد. این خانه ها دارای پنجره هایی با ارتفاع بلند هستند که رو به حیاط باز می شود و استفاده از این پرده جلوه زیبایی به منزل می دهد. پرده لانه زنبوری یا بالا رونده از پارچه های زیبا و سبکی ساخته می شود که در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. از این پرده علاوه بر خانه های ویلایی می توان با تغییرات جزئی در خانه های آپارتمانی نیز از آنها استفاده کرد.

پرده آستری

از ویژگی های مثبت این پرده می توان به قیمت ارزان آن اشاره کرد. این پرده را می توان هم به عنوان پرده اصلی استفاده کرد و هم به عنوان پرده محافظ در جلوی پنجره منزل آویزان نمود. پرده آستری با طرح و رنگ جذاب به عنوان پرده اصلی پیشنهاد می گردد. در صورتی که قصد دارید از مدل های ساده آن استفاده کنید بایستی آن را به عنوان پرده محافظ و در پشت پرده اصلی از سقف آویزان نمایید. جنس این پارچه ها بیشتر از کتان و پارچه های پلاستیکی است.

پرده رومن

پرده رومن یک مدل شیک با ظاهری مناسب و یکپارچه است. این پرده دارای سبک و ظرافت ویژه ای بوده و در منازل مسکونی استفاده می شود. این پرده را می توان بصورت کرکره ای جمع یا آویزان کرد. وجود چنین ویژگی در پرده رومن باعث شده تا به آسانی از آن استفاده نمود. هنگامی که شدت آفتاب موجب آزار شما می شود، می توانید آن را آویزان نمایید و در موقع عصر یا غروب آن را به سمت بالا جمع کنید و به مشاهده مناظر بیرون منزل مشغول شوید. پرده رومن را از هر جنس پارچه ای که بخواهید می توانید تهیه کنید و این بستگی به سلیقه شخصی خودتان دارد.

پرده ترکیبی

اگر به دنبال ایجاد تنوع و جذابیت بیشتر در منزل خود هستید، ما پرده ترکیبی را به شما پیشنهاد می کنیم. این مدل از دو نوع پارچه تهیه می شود. یکی از این پارچه ها دارای مدل ساده است و به عنوان آستری و در زیر پرده اصلی آویزان می گردد. اما دومی از طرح های زیبا و رنگارنگ تشکیل شده است و به عنوان پرده اصلی بر روی آستری آویزان می شود. نکته مهمی که در هنگام استفاده از این پرده باید مدنظر داشته باشید این است که حتماً به هماهنگی رنگ پرده با سایر وسایل موجود در منزل خویش دقت لازم را به خرج دهید.

پرده حاشیه دار

همانطور که از نام این پرده مشخص است، دارای حاشیه می باشد.این حاشیه یا در قسمت بالا یا در پایین پرده بکار می رود. البته ارتفاع پرده در تعیین مکان دقیق آن تاثیر گذار است. در پرده هایی که ارتفاع کوتاه تری دارند، این حاشیه تزئینی را در پایین آن می دوزند اما در پرده هایی که ارتفاع بلندتری دارد از این حاشیه در قسمت بالا در مجاورت سقف تعبیه می کنند. دراین مورد نیز ارتفاع پنجره تعیین کننده ارتفاع پرده می باشد.

پرده شید رول

اگر پنجره های خانه رو به داخل باز می شوند و این مساله شما را در استفاده از پرده با چالش مواجه کرده است، نگران هیچ چیز نباشید، پرده شید رول چاره حل این مشکل است. در بالای این پرده یک محفظه استوانه ای شکل قرار دارد که پرده در هنگام جمع شدن به درون آن می رود.

از مزایای دیگر این پرده این است که می توانید در کنار آن از پرده های تزئینی دیگری نیز استفاده کنید. به گمان برخی از افراد، تزئینات بکار رفته در این نوع پرده کم است و نیاز به تزئینات بیشتری دارد، از همین جهت استفاده از پرده هایی با طرح های دلخواه در کنار این پرده پیشنهاد می گردد.

پرده سلطنتی

از این پرده در بیشتر خانه ها استفاده می شود و کاربرد زیادی دارد و بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند برای منزل خود از آن استفاده نمایند. استفاده از این پرده می تواند تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی منازل داشته باشد. پرده سلطنتی ظاهر خانه را شیک می کند و تلفیقی از حالت کلاسیک و مدرنیته به منزل شما می دهد.

نکات مهمی که در انتخاب پرده بایستی در نظر گرفت

با توجه به مواردی که تا اینجا به آن پرداختیم به این نتیجه می رسیم که در انتخاب پرده باید به چند مورد مهم و ضروری دقت شود. جنس، رنگ، مدل و طرح پارچه از جمله مواردی بحساب می آید که قبل از خرید پرده باید در مورد آنها تحقیق کنید تا در نهایت موفق به خرید یک پرده مناسب شوید. پرده خوب تمام پارامترهای ضروری را دارا می باشد. در ادامه این بخش قصد داریم تا این نکات مهم را بصورت دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم.

جنس پارچه پرده

در هنگام انتخاب پرده باید به جنس پارچه آن دقت کنید و متناسب با ویژگی های خانه خود این پارامتر را لحاظ نمایید. میزان روشنایی و تاریکی یک خانه تعیین می کند که از کدام جنس در تهیه پرده استفاده شود. انواع ضخیم تر آن موجب می شود تا نور کمتری به داخل منزل بیاید و باعث تاریک شدن خانه می گردد.

انواع نازک تر آن نیز باعث می شود تا نور به داخل خانه وارد شود و فضای خانه را روشن نماید. البته با توجه به میزان نور در خانه باید جنس پرده را انتخاب کنید. اگر خانه شما به طور طبیعی تاریک است و نور زیادی وارد آن نمی شود، باید از پرده های نازک استفاده کنید تا بیشتر از این منزلتان تاریک نشود. در ضمن انتخاب جنس پرده متأثر از دکوراسیون خانه نیز است. به طور کلی باید از جنس های مرغوب و زیبا استفاده نمایید.

رنگ پرده

رنگ پرده را باید به گونه ای انتخاب کنید که با سایر بخش های خانه در یک هماهنگی هارمونی مناسبی قرار داشته باشد. مبلمان و فرش دو عمل تعیین کننده در رنگ پرده شمرده می شوند که بایستی با توجه به رنگ این دو مورد، رنگ پرده نیز انتخاب شود. رنگ های روشن و تیره در پرده ها وجود دارند و با توجه به ویژگی های منزل خویش و سلایق افراد خانواده می توانید از رنگ های مختلف در تهیه آن استفاده کنید.

ابعاد مناسب پرده

 پرده دارای طول و عرض مشخصی است که در هر خانه ای متناسب با ابعاد پنجره و دیوار منزل انتخاب می گردد. پرده ها در ابعاد مختلف طراحی و دوخته می شوند. در انتخاب مشخصات طولی و عرضی پرده بایستی به خواسته های خود نیز توجه کنید زیرا طرح های مخصوص، ابعاد مشخصی را می طلبد.

البته در بیشتر موارد ابعاد پنجره است که تعیین می کند عرض و ارتفاع پرده چقدر باید باشد. در مواردی ارتفاع پرده را کوتاه تر در نظر می گیرند در موارد دیگر به گونه ای آن را طراحی می کنند که با فرش مماس شود. همه اینها بستگی به سلیقه و خواست ساکنین منزل دارد.

پرده مناسب برای هر بخش منزل

آشپزخانه، اتاق های خواب، پذیرایی و حمام از جمله بخش هایی هستند که در آنها پرده آویزان می شود. برای هریک از این بخش ها باید پرده ای مناسب تهیه گردد مثلاً برای حمام از یک نوع پرده استفاده می شود که تا حد زیادی ضد آب باشد و ماندگاری رنگ آن در مجاورت با آب، حفظ شود. برای اتاق خواب بایستی از مدل های ساده و آرامش بخش استفاده گردد. پذیرایی که یک بخش تشریفاتی شمرده می شود باید از پرده های شیک و مدرن در آن استفاده نمایید تا ظاهری مناسب به آن بدهید.

استفاده از پرده در منزل نیازمند داشتن سقفی سالم و محکم است. اگر در هنگام نصب میله پرده به سقف دچار مشکل می شوید و با پوکی سقف مواجه هستید بایستی این موضوع را با کارشناسان ما در میان بگذارید تا راه حل مناسبی در اختیار شما قرار دهند.

شرکت بازسازی میچینم در عرصه های مختلف بازسازی خانه قدیمی ، نوسازی ساختمان و بازسازی ویلا قدیمی فعالیت می کند و در طی این مدت توانسته اعتماد مشتریان خود را کسب کند. بازسازی آشپزخانه و سایر بخش های منزل در تخصص پیمانکار بازسازی ساختمان ما قرار دارد.

تماس با ما :

کلام آخر

پرده نقش مهم و کلیدی در دکوراسیون منزل دارد. با توجه به این اهمیت، باید در انتخاب آن دقت کافی به خرج دهید و مناسب ترین نوع آن را برای خانه خود برگزینید. مدل پرده، رنگ و جنس پارچه از مواردی محسوب می شود که در هنگام انتخاب پرده، بر نظریات افراد تاثیر می گذارد.

سوالات متداول

روش نصب پرده چگونه است؟

برای نصب پرده باید ابتدا به اندازه مناسبی در دو سوی دیوار دو پیچ را رولپلاک کنید. این دو پیچ وظیفه نگهداری میله پرده را بر عهده دارند. بعد از انجام این کارها باید گیره های مناسبی را به پرده وصل کنید. این گیره ها مجهز به چرخ های کوچکی هستند که درون میله، به چپ و راست حرکت می کنند.

هزینه تهیه پرده چقدر است؟

پارامترهای مختلفی در تعیین هزینه نهایی پرده تاثیر گذار است. از ابعاد آن گرفته تا جنس و رنگ، همگی در هزینه تمام شده پرده تاثیر می گذارد و نمی توان قیمت ثابتی را برای آن مطرح کرد.

مقالات مشابه :

راهنمایی خرید پرده برای منزل

مطالب مرتبط