اصول چیدمان اتاق نشیمن

چیدمان اتاق نشیمن خیره کننده

اتاق نشیمن همواره یکی از بخش های مهم هر خانه ای می باشد. این اتاق محلی برای جمع شدن و دورهم بودن اعضای خانواده می باشد. به همین خاطر چیدمان و نوع فضای این اتاق می تواند تاثیر زیادی بر روحیه و همچنین تا حدودی کیفیت روابط بین اعضای خانواده داشته باشد. بر روی چیدمان اتاق نشیمن باید دقت و سلیقه زیادی به خرج داد و آن را تا حد امکان نزدیک به اخلاقیات و نظر اعضای خانواده هماهنگ کرد. در کنار این مسئله و لحاظ نمودن این موضوع، چیدمان اتاق های نشیمن دارای چند استاندارد نیز می باشند که بهتر است که آن ها را در نظر بگیریم و لحاظ کنیم. با ما همراه باشید تا نکاتی درباره طراحان برای چیدمان اتاق نشیمن خیره کننده را با هم بررسی کنیم.

اصول چیدمان اتاق نشیمن

در طراحی چیدمان و دکور اتاق نشیمن چند نکته مهم تر از بقیه می باشد

در انتخاب نقطه کانونی دقیق باشید

نطقه کانونی مکان یا وسیله ای است که به نسبت بقیه از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد. برخی ترجیح می دهند تلویزیون را به عنوان یک نقطه کانونی در نظر بگیرند. برخی یک تابلو را ترجیح می دهند و برخی نیز یک پنجره که نمای خوبی دارد را نقطه کانونی اتاق نشیمن خود انتخاب می کنند. انتخاب نقطه کانونی و جلب نظر افراد حاضر در محیط به سمت این نقطه، باعث می شود برخی از نواقص و کمبودها کمتر به چشم بیاید. به طور مثال اگر فضای اتاق نشیمن کوچک باشد و یا مثلا گوشه ای از سقف مشکلی داشته باشد و … نقطه کانونی باعث می شود افراد کمتر احساس کوچک بودن فضا و خفگی حاصل از آن را داشته باشند و یا نگاه شان کمتر متوجه آن نقطه از سقف شود.

اندازه ها را بسنجید و طبق آن انتخاب کنید

برای داشتن یک اتاق نشیمن شیک و زیبا، قبل از انتخاب مبلمان و فرش و … می بایست اندازه محیط و همچنین تناسب وسایل با آن را در نظر گرفته و بر طبق آن وسایل را انتخاب و قرار دهیم. به طور مثال اگر فضای اتاق نشیمن تان کوچک است سعی نکنید از یک نمایشگر بزرگ در آن استفاده کنید. و یا اندازه مبلمان را نیز با در نظر گرفتن تناسب آن با اندازه اتاق نشیمن در نظر بگیرید. معمولا فاصله ی مبلمان تا تلویزیون ها باید چیزی بین سه تا سه و نیم متر به بالا باشد. فاصله سه متر برای تلویزیون های چهل و دو اینچ استاندارد است و هرچه قدر فضای اتاق تان بزرگ تر بود و امکان فاصله دادن مبلمان از نمایشگر وجود داشت، می توانید اندازه آنها را بزرگ تر انتخاب کنید.

مسیرهای رفت و آمد مهم هستند

به اقتضای حضور اعضای مختلف خانواده در اتاق نشیمن و جمع شدن شان کنار یکدیگر، رفت و آمد و تراکم جمعیت در این اتاق گاها بیشتر از سایر بخش های خانه می باشد بر همین مبنا بهتر است تا فاصله وسایل از یکدیگر به اندازه ای باشد که رفت و آمدها دچار مشکل نشود و اعضا بتوانند به سادگی در این محیط آمد و شد داشته باشند.

سعی کنید نظم را جدی گرفته و از بهم ریختگی فاصله بگیرید

یک اتاق نشیمن زیبا و چشم نواز معمولا اتاقی منظم نیز می باشد. اگر اتاق نشیمن شما پر از وسایل گران و لاکچری باشد ولی در عین حال بهم ریخته و به دور از نظم و هماهنگی و تناسب باشد جلوه خوبی ندارد و همچنین حس خفگی را به حاضرین القا می کند.

در کنار این موارد اساسی چند نکته دیگر نیز هستند که رعایت شان به زیبایی بیشتر اتاق نشیمن کمک می کنند

اصول چیدمان اتاق نشیمن

محل قرارگیری مبلمان

مبلمان را می توان اساسی ترین وسیله در اتاق نشیمن برشمرد که اعضای خانواده بر روی آن نشسته و به تعامل با یکدیگر می پردازند. پس چیدمان مبلمان نقش مهمی در ظاهر اتاق نشیمن دارد و باید با سلیقه و دقت بسیار انجام شود. در نحوه قرارگیری مبلمان به نکاتی مانند تعامل اعضای خانواده، حفظ نقطه کانونی و همچنین مسیر رفت و آمدها توجه داشته باشید. همانطور که قبلا گفته شد ابعاد مبلمان نیز باید بر طبق اندازه اتاق نشیمن و به تناسب با آن انتخاب شود در اتاق های نشیمن کوچک معمولا از مبلمان کوچک استفاده می شود و برعکس.

در اتاق های نشیمن بزرگ معمولا از مبلمان مدل ال استفاده می شود و آن را در گوشه ای از اتاق قرار میدهند تا فضایی زیبا همراه با حس راحتی به ساکنین منتقل کند. همچنین اگر در اتاق نشیمن فضایی دارید که می خواهید جدا از دیگر بخش ها باشد می توانید با قراردادن مبلمان مدل ال آن بخش را تا حد زیادی از دیگر بخش ها جدا کنید.

همانطور که گفته شد نحوه قرار گرفتن مبلمان باید طور باشد که بیشترین حس صمیمیت را ایجاد کند، پس بهتر است قبل از چیدمان کلی وسایل ابتدا یک تصویر از نحوه قرارگیری آنها را روی کاغذ ترسیم کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود. دقت کنید که ضرورتا نیازی نیست تا مبل ها را به دیوار بچسبانید. می توانید تا جایی که راحت هستید و استاندارد بهم نمی خورد، مبل ها را به مرکز نزدیک کنید.

اصول چیدمان اتاق نشیمن

نورپردازی و نقش آن در دکوراسیون اتاق نشیمن

نور پردازی نقش بسیار تاثیر گذاری در جلوه گری چیدمان و همچنین آرامش محیط اتاق نشیمن دارد. با توجه به این مورد که در اغلب ساعات شبانه روز بین یک یا چند نفر و در برخی ساعات نیز تمام اعضای خانواده در اتاق نشیمن جمع هستند، مقدار نور این فضا بسیار مهم می باشد. . نورپردازی اتاق نشیمن باید شامل این سه لایه در زمینه روشنایی باشد: کاربرد، فضا، سبک.

منظور از نور پردازی مناسب لزوما وجود نور خیلی زیاد نمی باشد. به طور مثال اگر افراد حاضر در حال تماشای تلویزیون باشند قاعدتا باید نوری ملایم در فضا حاکم باشد و هنگام گفتگو یا حضور مهمان بهتر است نور فضا بیشتر از بقیه اوقات باشد. در طراحی ابتدایی و هنگام ساخت منزل بهتر است علاوه بر سایر بخش ها، به نور طبیعی اتاق نشیمن نیز اهمیت و تا حدودی اولویت بدهیم. با وجود پنجره مناسب نور این فضا در هنگام روز کاملا توسط خورشید تامین می شود و نیازی به استفاده از نور پردازی نمی باشد و اینگونه می توان تمام تمرکز را روی طراحی نورپردازی در شب گذاشت.

برای نورپردازی اتاق نشیمن می توان استفاده از لوستر، نور مخفی در سقف و همچنین نور پزدازی از کف را در نظر گرفت. ترکیب تمام اینها نیز به شرط رعایت اندازه ها امکان پذیر است. استفاده از لوستر از آن جهت مناسب است که علاوه بر نور، خود لوستر از جلوه و نقشی زیبا برخوردار است که می تواند به زیباتر شدن دکور و چیدمان کمک کند. استفاده از نور مخفی در سقف نیز از این جهت می تواند جذاب باشد که طرح و نقش گچ بری های سقف را بهتر نشان می دهد.

انتخاب فرش مناسب برای چیدمانی عالی

اندازه فرش نیز به مانند اندازه مبلمان تاثیر زیادی در حفظ تناسب اتاق نشیمن دارد. اگر قصد تغییر و تحول در اتاق نشیمن خود را دارید، توصیه می کنیم دقت و سلیقه زیادی در انتخاب فرش به خرج دهید زیرا نقشی اساسی در زیبا نشان دادن اتاق نشیمن شما دارد. اندازه فرش در اتاق نشیمن باید متوسط باشد. حالت استاندارد و رایج برای آن طوری است که می بایست پایه های عقب مبل بر روی زمین و پایه های جلو بر روی فرش قرار بگیرند.

برخی افراد علاقه دارند از فرش کوچک یا قالیچه در وسط اتاق استفاده کنند. این مورد گرچه رایج نیست ولی با در نظر گرفتن سلیقه شخصی افراد محیط را خاص و متفاوت نشان می دهد. در انتخاب رنگ و طرح فرش نیز ابعاد اتاق و وسیله های موجود در آن اهمیت دارد. به طور مثال اگر فضا کوچک و وسایل زیاد است، سعی کنید فرشی با طرح خلوت انتخاب کنید تا از شلوغی فضا کم کند.

پرده مناسبی انتخاب کنید

پرده ها همیشه پای ثابت اصلی ترین وسایل چیدمان می باشند. سعی کنید در انتخاب پرده علاوه بر اعمال سلیقه، نوع فضا و طرح مناسب با آن را نیز در نظر بگیرید. هنگام نصب پرده نیز دقت کنید چوب پرده خود را کمی بالاتر از قاب پنجره نصب کنید تا فضای اتاق تان بسته و خفه کننده به نظر نرسد.

استفاده از گلدان را فراموش نکنید

اگر می خواهید اتاق نشیمن تان پر از نشاط و شادابی باشد و همواره انرژی های مثبت در آن جریان داشته باشد سعی کنید از گلدان های زیبا برای تزئین آن استفاده کنید. برای این امر می توانید از گیاهانی همچون ارکیده، بامبو، سرخس و سانسوریا که سازگاری زیادی با اغلب محیط ها دارند استفاده کنید.

تاثیر رنگ در زیبایی اتاق نشیمن

چنانچه رنگ اتاق نشیمن تان با دکور وسایل تان همخوانی ندارد می توانید با کمی هزینه و کمی وقت رنگ اتاق تان را تغیر داده و متناسب با وسایل دکوراسیون تان در آورید. در انتخاب رنگ اتاق نشیمن سعی کنید سلیقه و فضای مورد نیاز اعضای خانواده را با در نظر گرفتن روحیات شان انتخاب کنید. برای این فضا می توان از رنگ های شاد، آرام، سنگین، خنثی و … به طور مجزا و یا به طور ترکیبی در کنار هم استفاده کنید.

کلام آخر

چیدمان اتاق نشیمن از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید برای دکور این بخش از منزل سلیقه زیادی به خرج دهید زیرا تاثیر زیادی بر روحیه و آرامش اعضای خانواده دارد. اتاق نشیمن شما اگر از چیدمانی زیبا و فضایی جذاب برخوردار باشد باعث کشش بیشتر اعضای خانواده و گذراندن وقت بیشتری در این فضا درکنار یکدیگر می شود که این خود باعث افزایش صمیمیت می گردد

سوالات متداول

آیا می توان برای اتاق نشیمن با اندازه کوچک از مبلمان بزرگ و پرحجم استفاده کرد؟

برای اتاق نشیمن با فضای کم بهتر است از مبلمانی جمع و جور و کوچک استفاده کرد. مبلمان بزرگ باعث اشغال فضای زیادی می شود و امکان دارد مسیرهای رفت و آمد را نیز تا حدودی با مشکل رو به رو کند. فضای منزل هرچه کمتر باشد بهتر است تعداد و حجم وسایل موجود در آن کمتر باشد تا از شلوغی بیش از حد و به تبع آن بهم ریختگی زیاد جلوگیری شود

آیا نور با کیفیت جز ضروریات اتاق نشیمن است؟

نور کافی و با کیفیت از اهمیت زیادی در فضای اتاق نشیمن برخوردار می باشد. اگر اتاق نشیمن دارای نور کافی نباشد زیبایی دکوراسیون آن طور که باید نشان داده نمی شوند و همچنین محیط خسته کننده و کسالت آور به نظر می رشد. پس سعی کنید برای داشتن اتاق نشیمنی جذاب، از نور کافی و با کیفیت استفاده کنید.

مطالب مرتبط