طراحی دکوراسیون داخلی مطب

طراحی دکوراسیون داخلی مطب

سبک های معماری که جهت طراحی دکوراسیون داخلی مطب ها مورد استفاده قرار می گیرند بسیار متنوع و زیبا می باشند. از جمله این سبک ها می توان به سبک های مینیمال، کلاسیک، مدرن و صنعتی نیز اشاره نمود. اگر به دکوراسیون های داخلی مطب های زنان و زایمان توجه کنید متوجه این موضوع خواهید شد که سبک مدرن در طراحی این نوع مطب ها نسبت به دیگر سبک ها بیشتر به چشم میخورد. اگر به عنوان یک پزشک قصد دارید که به طراحی داخلی دکوراسیون مطب خود بپردازید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

طراحی دکوراسیون داخلی مطب

پزشکان بسیاری وجود دارند که چندین سال است که در یک مطب مشغول به طبابت هستند. بسیاری از این مطب ها با توجه به این موضوع که قدمت بسیار بالایی دارند مستهلک شده و از لحاظ طراحی دکوراسیون چندان چنگی به دل نمی زنند. حتما شما هم به این موضوع آگاه هستید که طراحی دکوراسیون یک فضای درمانی ار اهمیت بالایی برخوردار است. مواردی هم چون نور مناسب، طراحی مناسب و هم چنین تقسیم بندی متناسب فضا می بایست حتما در یک فضای درمانی مورد توجه قرار گیرد. به همین علت می بایست مطب هایی که فاقد این امکانات می باشند را مجهز نمود.

 

تقسیم بندی در دکوراسیون داخلی مطب

قسمت هایی هم چون بخش پذیرش، اتاق انتظار، اتاق معاینه یا همان اتاق پزشک، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و … جزو فضاهای معمول در یک مطب می باشند. اگر قصد دارید که مطب خود را به طور صحیح تقسیم بندی کنید می بایست این نکته را مد نظر قرار دهید که تقسیم بندی فضای صحیح در مطب می بایست به گونه ای باشد که بیمار و همراه پس از ورود به مطب ابتدا وارد قسمت پذیرش شده و پس از اینکه امور اولیه ی مربوط به پذیرش بیمار انجام شد، در قسمت انتظار که معمولا رو به روی قسمت پذیرش قرار دارد منتظر دیدار با پزشک منتظر بمانند. در طراحی دکوراسیون داخلی مطب اتاق پزشک می بایست از داخل بخش انتظار قابل دید نباشد و دارای کمی محدودیت باشد.

تقسیم بندی در دکوراسیون داخلی مطب

 

نور پردازی

با توجه به این موضوع که فضای مطب شما باید نور طبیعی داشته باشد یا خیر نور پردازی مطب می تواند متغیر باشد. ساعات کاری پزشکان در مطب معمولا بعدازظهر و شب می باشد از این رو نور پردازی مناسب در مطب امری ضروری بوده و می بایست مورد توجه ویژه ای قرار گیرد. شاید شما هم با این موضوع مواجه شده باشید که مطب هایی وجود دارند که از نور کافی برخوردار نیستند.

 

برای اینکه فضای درمانی مانند هر فضای دیگری دارای دکوراسیونی شیک و زیبا باشد و هر بیننده ای را در وهله ی اول به خود جذب کند، می بایست به مبحث نورپردازی توجه ویژه ای شود.

 

جهت طراحی دکوراسیون داخلی مطب معمار و طراح می تواند هر نوع متریالی را انتخاب کند. متریال های متنوعی در طراحی دکوراسیون داخلی مطب مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارت ساده تر محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد. میتوان هر نوع متریالی را جهت طراحی مطب انتخاب نمود. معمولا از کناف و گچ جهت طراحی دیوار ها و سقف استفاده می شود. و جهت طراحی دکوراسیون فضا از متریال هایی هم چون چوب، فلز، شیشه و بتن استفاده می گردد. انتخاب متریال معمولا توسط معمار صورت میگیرد.

نور پردازی

مورد بعدی که در طراحی دکوراسیون داخلی مطب بیشتر به چشم میخورد رنگ مطب می باشد. رنگ ها جزو تاثیر گذار ترین عوامل در طراحی دکوراسیون داخلی مطب به شمار می روند. در طراحی داخلی مطب هر رنگی را نمیتوان به کار برد. به عنوان مثال رنگ های تند برای استفاده در مطب اصلا مناسب نیستند. بهتر است که رنگ های روشن هم چون سبز، آبی، سفید و کرمی نیز استفاده شود. زیرا این رنگ ها موجب ایجاد آرامش در بیننده میشوند.

 

اگر می خواهید که یک فضای ایده آل در مطب ایجاد کنید می بایست به تهویه ی آن توجه ویژه ای داشته باشید. تهویه ی مناسب در مطب به این خاطر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که هم پزشکان و هم پرسنل مطب نیاز دارند هوای مطبوع با دمای مناسبی را استشمام کنند.

 

 

انتخاب و به کار گیری کف پوش مناسب در مطب از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. کف پوشی که جهت استفاده در فضا های درمانی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد می بایست به راحتی تمیز شود. بر خلاف تصور عموم به کار گیری کف پوش تیره در مطب گزینه ی مناسبی نمی باشد.

مطالب مرتبط