بازسازی به سبک سنتی در خانه های قدیمی و نحوه انجام کار

سبک زندگی آپارتمان نشینی، عادات مردم را به گونه ای دستخشوش تغییر کرده که دیگر از آن سبک چشم نواز خانه های سنتی، اثری نمانده است.

تمام نقاط شهر را ساختمان و آسمان خراش های مرتفع گرفته و چهره ای خشن از محیط را در ذهن بیننده به جا گذاشته است. با این وجود عده ای پیدا می شوند که علاقمند به هنر و سنت قدیم هستند و سعی دارند تا آن را مجدداً احیا کنند. خانه های قدیمی با توجه به موقعیتی که در آن قرار گرفتند، پتانسیل لازم برای اجرای سبک های سنتی و قدیمی را دارند.

از این خانه ها می توان استفاده بهینه در این راستا کرد. بازسازی خانه قدیمی به سبک سنتی هنوز هم دوستداران خود را دارد و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود. اگر شما نیز قصد دارید تا خانه قدیمی خود را به شیوه سنتی بازسازی کنید، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بازسازی به سبک سنتی در خانه های قدیمی و نحوه انجام کار

شرکت بازسازی میچینم مجموعه ای پیشرو در امر بازسازی و نوسازی ساختمان های مسکونی و اداری است. در مدت زمانی که از خدمت رسانی این شرکت می گذرد، نهایت سعی و تلاش خود را برای ایجاد رضایتمندی در مشتریان به خرج داده است.

بازسازی ویلا قدیمی و بازسازی خانه قدیمی از جمله فعالیت های این شرکت را تشکیل می دهند. مالکینی که خانه های آنها قدیمی شده، نگران هیچ چیز نباشند زیرا قدیمی دیگر قدیمی نمی شود. با انجام اقدامات مناسب در این خانه ها، می توانند هویت قدیمی و سنتی آن را حفظ کنند و در سالیان دراز از وجود آن بهره مند شوند. اگر هرگونه سوالی در زمینه مرمت خانه های قدیمی دارید، کافیست با شماره تلفن های مجموعه میچینم تماس بگیرید.

 مراحل بازسازی خانه های قدیمی به سبک سنتی

بسیاری از مالکین خانه های قدیمی ترجیح می دهند تا ملک خود را به شیوه سنتی مورد بازسازی قرار دهند. صمیمیت و گرمی در محیط خانه های سنتی حکم فرماست. ساکنین این بناها از روحیه شادتری برخوردار هستند.

شاید این شادی و روحیه خوب را بتوان به عناصر و المان های بکار رفته در آن ربط داد. برای اینکه یک خانه قدیمی شکل و شمایل خانه سنتی را به خود بگیرد، بایستی تمام مراحل بازسازی در آن به شیوه مناسبی اجرا شود.

بازسازی خانه های مذکور، پیچیدگی ها و جزئیات مختص به خود را دارند. در ادامه این مطلب به مراحل ضروری بازسازی این خانه ها به سبک سنتی می پردازیم و شما را با راهکارهای ویژه این بناها آشنا می کنیم.

بازدید از خانه توسط معمار

معماران با تجربه ای را می توان یافت که به تمام المان های معماری خانه های سنتی آشنایی دارند. برای بازسازی خانه قدیمی به سبک سنتی باید از این معماران کارآزموده کمک گرفت.

این استادان با مشاهدات خود راهنمایی های لازم را به مالک می دهند. برخی از بناها، توانایی پذیرفتن سبک سنتی را دارند و برخی دیگر خیر. البته با صرف هزینه های زیاد می توان پتانسیل های لازم برای سنتی شدن هر ملک قدیمی را فراهم کرد.

در این مرحله برآورد تقریبی از میزان هزینه ها به عمل می آید و تصمیم گیری در خصوص شروع پروژه یا عدم آن انجام می شود.

بازسازی به سبک سنتی در خانه های قدیمی و نحوه انجام کار

انتخاب پیمانکار مناسب

در بازسازی این بناها بایستی از پیمانکارانی کمک گرفت که تجربه و تخصص کافی در بازسازی این نوع خانه ها را دارند. شرایط اقلیمی هر منطقه نسبت به سایر مناطق متفاوت است. پیمانکاری که کار بازسازی بر عهده وی قرار می گیرد، بایستی از شرایط اقلیمی شهر مورد نظر، اطلاعات کافی داشته باشد و بر اساس آن از روش های بازسازی مناسبی استفاده کند. خلاصه مطلب بهتر است از یک پیمانکار خوش ذوق و متخصص کمک بگیرید و با اطمینان کافی صفر تا صد کار را به وی بسپارید.

تخریب خانه قدیمی

در بخش های مختلف خانه های قدیمی باید انتظار مشاهده انواع آسیب ها و فرسودگی ها را داشته باشید. تخریب، بهترین راهکاری است که پیشنهاد می شود. در هنگام تخریب باید به زیر ساخت های موجود در خانه نیز دقت داشت. اگر خانه قدیمی فاقد زیر ساخت های لازم باشد، در آنصورت بایستی تخریب آن به شیوه ای پیش برده شود که زمینه لازم برای زیرسازی آن فراهم شود.

شروع بازسازی به روش سنتی

اگر به خانه های قدیمی گذرتان خورده باشد، المان ها و عناصری را در آن مشاهده می کنید که در ساختمان های امروزی، کمتر مشابه آن را دیده اید. در هنگام بازسازی باید به ریزه کاری های هنرمندانه توجه لازم صورت بگیرد تا هویت سنتی به خانه داده شود. تیم پیمانکاری بایستی موارد استحکامی را مد نظر بگیرند تا برای سال های متمادی، خانه پایداری خود را حفظ کند.

تکمیل بازسازی

در این مرحله انتظار می رود تا خانه مطابق با طرح های ارائه شده، بازسازی شده باشد. مالک ساختمان باید به محل پروژه مراجعه کرده و تمام بخش های خانه را با طرح های در دست خود، مقایسه کند. اگر بازسازی بصورت صحیحی تکمیل شده باشد، به معنای ختم پروژه است در غیر اینصورت نکات مهم و ضروری که از قلم افتاده را به تیم بازسازی گوشزد می کند.

بازسازی به سبک سنتی در خانه های قدیمی و نحوه انجام کار

عناصر بکار رفته در بازسازی سنتی خانه ها

در خانه های سنتی عناصر مختلف معماری کلاسیک، به گونه ای بکار می روند که گویای هویت اصیل آن باشند. از نقش و نگارهای متنوعی در گوشه و کنار آن استفاده می کنند. اگر خانه به درستی با رعایت اصول معماری سنتی بازسازی شده باشد، حال و هوای اصیل و سنتی گونه را به خود میگیرد.

درب و پنجره های این خانه ها شکل و ظاهر متفاوتی دارند و کندن کاری ها و نقش برجسته های فراوانی در آنها قابل مشاهده است. در جریان بازسازی باید به عناصر مذکور دقت فراوان داشته باشید. بیشتر کارشناسان و افراد فعال در این حوزه، استفاده همزمان از سبک های مدرن و سنتی در کنار یکدیگر را جایز نمی دانند.

هرچند برخی از افراد نظریه مخالف این را دارند. در ادامه مطلب به این موضوع اشاره می کنیم که چگونه می توان از این عناصر در بخش های داخلی و خارجی خانه بهره جست، به طریقی که از یک فضای سنتی به گونه شایسته نمایندگی کند.

عناصر بکار رفته در بخش های داخلی

خانه های سنتی دارای المان های مختلفی هستند. به جرات می توان گفت که المان هایی بیشتر از آنچه ما در حال حاضر در خانه های مدرن خود داریم. اگر درون خانه را به چند بخش تقسیم کنیم درمی یابیم که در هرکدام از آنها، عناصر معماری سنتی را به نحو مناسبی در خود جای داده اند.

اتاق ها، پذیرایی، آشپزخانه(مطبخ) و سایر بخش های خانه، دارای عناصر منحصربفردی هستند که بدون آنها، خانه دیگر سنتی نیست. کاشی کاری های مخصوص، پنجره های ارسی، تاقچه ها، دیگدان های مطبخ، همگی به نوعی هویت سنتی را با خود به همراه دارند.

عناصر بکار رفته در قسمت های خارجی

در دسته بندی که قرار است انجام دهیم، بخش های بیرونی ساختمان را به دو بخش حیاط و نما تقسیم بندی می کنیم. بازسازی هریک از بخش ها نیاز به پیاده سازی یکسری از روش ها و المان ها دارد. ابتدا از حیاط شروع می کنیم؛ معمولاً حیاط خانه های قدیمی از مساحت مناسبی برخوردار هستند.

در این مساحت می توان از باغچه، آبنما یا یک حوض مناسب استفاده کرد. المان های حیاط را باید به نحوی در کنار یکدیگر قرار داد تا شکل گونه های اصیل را به خود بگیرند. یکسری فاکتورهای دیگری مانند ایوان، ستون ها و سردرها نیز وجود دارند که بایستی در حیاط و محوطه خانه مدنظر گرفته شوند.

نمای ساختمان حکم پوسته را برای آن دارد؛ بخصوص خانه های سنتی که اهمیت نما در آنها دو چندان است. توجه به شکل و ظاهر نما در هنگام بازسازی حائز اهمیت است. برای این کار بهتر است از یک پیمانکار وارد به نماهای سنتی بخواهید تا در امر بازسازی شما را یاری کند. از مشخصه های نماهای سنتی داشتن هماهنگی با سایر بخش های خانه است. هارمونی و ترکیب رنگ ها و مصالح در نما اهمیت بالایی دارد.

ضوابط شهرداری در خصوص بازسازی سنتی خانه ها

شهرداری ها نظارت خود را بر روند بازسازی ساختمان ها دارند و ضوابط مشخصی را در این خصوص تدوین می کنند. این ضوابط مشخص می سازد که ارتفاع کف تا سقف خانه چقدر باشد؛ یا بطور مثال حیاط و زیربنای ساختمان چند درصد از مساحت کل زمین را به خود اختصاص دهد؛ و موارد از این قبیل در دستورالعمل های شهرداری قرار می گیرند.

مساله ایمنی خانه نیز جزء فاکتورهای اساسی است که باید در تمام مراحل بازسازی به آن توجه شود. همچنین  شهرداری ها در خصوص بازسازی خانه های قدیمی شرایط خود را وضع کرده اند که بر اساس آن باید به سبک معماری منطقه احترام گذاشت و از اقداماتی که هویت تاریخی و اجتماعی منطقه را زیر سوال می برد پرهیز شود.

نتیجه گیری

امروزه با وجود ساختمان های مدرن و پیشرفته، هنوز هم افراد دغدغه مندی را می توان یافت که دغدغه اصلی آنها حفظ هویت معماری سنتی ایرانی است. بیشتر مالکین خانه های قدیمی تمایل دارند تا خانه های خود را به شیوه سنتی دوباره احیا کنند. در این خصوص روش های مناسبی وجود دارد که توسط آنها می توان مسیر بازسازی این خانه ها را به سمت سنتی شدن پیش برد.

سوالات متداول

هزینه بازسازی سنتی خانه چقدر است؟

پارامترهای زیادی مانند وسعت کار، تعداد کارگران و معماران، جزئیات کار و موارد مشابه در تعیین هزینه نهایی دخیل هستند.

فاکتور اساسی در بازسازی سنتی خانه کدام است؟

فاکتورهای زیادی را می توان در این خصوص نام برد ولی توجه به باید ها و نباید های معماری قدیمی و سنتی اصول اصلی بازسازی در این خانه ها را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید :

طرح و مراحل بازسازی خانه های فرسوده چگونه است

بازسازی ساختمان های فرسوده؛ تمام مراحل و نکات آن

مطالب مرتبط