نظم دهی وسایل خانه و افزایش فضای مفید منزل

افزایش فضای ذخیره سازی خانه

به ندرت پیش می آید که کسی را بخواهید از داشتن کمد زیاد گله کند. فضاهای ذخیره سازی در بیشتر خانه ها از قیمت بالایی برخوردار هستند ، بنابراین مهم است که یاد بگیرید چگونه با فضاهایی که از گذشته دارید کار کنید. در اینجا لیستی از نکات و ترفند های برتر برای کمک به نظم دهی وسایل خانه، افزایش فضای مفید منزل و افزایش فضای ذخیره سازی خانه آورده شده است.

از شر وسایل اضافی خلاص شوید

از شر وسایل اضافی خلاص شوید

اولین قدم برای ایجاد فضای ذخیره سازی بیشتر در خانه این است که از چیزهایی که استفاده نمی کنید خلاص شوید. بهترین راه برای به حداکثر رساندن فضای خود یادگیری نحوه از بین بردن شلوغی ها است .

دلایل زیادی برای خلاص شدن از شر وسایل اضافی  وجود دارد . شلوغی تمام وقت شما را صرف جستجوی موارد می کند. همچنین اگر در نهایت چیزهایی را که قبلاً داشته اید و نمی توانید آن را درهم و برهمی پیدا کنید ، برای شما هزینه دارد. تمیز کردن  منظم یک مرحله اساسی در به حداکثر رساندن فضای ذخیره سازی است.

بهترین راه برای این کار در  خانه این است که اتاق به اتاق بروید. اتاق های بزرگ یا پیچیده را به مناطقی تقسیم کنید که به شما امکان می دهد نظم داشته باشید. سپس ، به سرعت کار کنید و تصمیم بگیرید که چه مواردی را باید دور بریزید یا نگه دارید. برای کالاهایی که دور می ریزید به جای اینکه آنها را در سطل آشغال بیندازید ، یک سطل دیگر را در نظر بگیرید .

از راه حل های بهتر ذخیره سازی استفاده کنید

افزایش فضای ذخیره سازی خانه

یک راه حل خوب برای افزایش فضای ذخیره سازی خانه  و اتاق ها که هم فضای بیشتری ایجاد می کند و سازمان دهی شما را با گروه بندی موارد مشابه مانند یکدیگر ، ساده می کند.  استفاده از جعبه ها و ابزارهای ذخیره سازی می باشد.

برخی  استفاده از ظروف پلاستیکی شفاف را توصیه می کنند . محفظه های پلاستیکی  ذخیره سازی به شما امکان می دهند داخل ظرف را ببینید ، به راحتی در هنگام بازیابی سریع یک مورد از فضای ذخیره سازی ، در وقت گرانبهای خود صرفه جویی می کنید. یک سبد تزئینی بیشتر برای فضای زندگی شما مانند اتاقک ها و اتاق خواب بسیار مناسب است. بعداً مطمئن شوید که این ظروف را برای بازیابی آسان برچسب گذاری می کنید ، مخصوصاً اگر از آنها در فضای ذخیره سازی مانند زیرزمین ، زیر شیروانی یا پشت کمد استفاده می کنید. حتی اگر ظروف ذخیره سازی شما شفاف باشد ، یک برچسب سرعت بازیابی را افزایش می دهد.

دید خود را به حداکثر برسانید

بهترین فضاها آسانترین مکانها برای دسترسی هستند. قوانین کلاسیک در اینجا اعمال می شود: اگر چیزی از چشم دور است ، از ذهن دور است ، بنابراین بیشترین موارد مورد استفاده خود را در مناطق اصلی خانه خود  نگه دارید. به چیزی که بیشتر اوقات به آن دست می یابید فکر کنید و آن را در جایی که اغلب می بینید ذخیره کنید.

عمودی فکر کنید

عمودی فکر کنید

فضای بالای سر و پای خود را از دست ندهید. آنها مکان های عالی برای نگهداری وسایل خارج از فصل ، تعطیلات ، کم مصرف و فرسوده هستند. با سرمایه گذاری در یک نردبان محکم از فضاهای بالاتر بهره ببرید تا بتوانید به این مناطق برسید. چیزهای خیلی سنگین را در بالا ذخیره نکنید. جعبه های پر از کتاب یا وسایل بزرگ باید زمین باشند. برای فضاهای بالاتر از ظروف کوچک استفاده کنید و آنها را سبک نگه دارید. که اگر اتفاقاً روی شما خراب شد ، صدمه نخواهید دید.

برای فضای نزدیک به کف ، از ظروف نگهداری پلاستیک استفاده کنید. آنها به خوبی روی هم قرار می گیرند و یافتن همه چیز از کفش تا  کادو را آسان می کنند.

محصولات مناسب فضاهای خود را انتخاب کنید

محصولات مناسب فضاهای خود را انتخاب کنید

قبل از خرید سطل آشغال ، سینی یا قفسه ، فضای ذخیره سازی خود را (مانند داخل در کمد) سه برابر اندازه بگیرید. محصولات ذخیره سازی باید متناسب با فضای شما باشد تا دسترسی به آنها آسان باشد. از قبل برنامه ریزی کنید و یک کارت یادداشت همراه با متر اندازه گیری کمد و سایر فضای ذخیره سازی در کیف پول خود داشته باشید. محصولی را بخرید که روی هم قرار بگیرد تا مرتب بماند.

برچسب برای بازیابی آسان

برچسب برای بازیابی آسان

استفاده از برچسب ایده جالبی در خانه داری است. برچسب ها جلوه ای صیقلی و حرفه ای به تلاش های سازماندهی خانه شما می دهند. اگر برچسب رنگی ندارید ، مجموعه ای از کاغذهای برگی  ، نوار چسب و برخی کارت های یادداشت نیز به همان خوبی کار می کنند.

از شلوغی زیاد در محیط خانه بپرهیزید

شلوغی زیاد در محیط خانه یکی از عوامل سردرگم کننده اهل خانواده می باشد. هرچقدر که فضاهای ذخیره در خانه شما زیاد باشد ولی به درستی مورد استفاده قرار نگیرند فاییده ای ندارند. سعی کنید خانه را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید و هر وسیله ای را در جای مخصوص به خودش قرار دهید.

اینگونه سایر وسایل اضافی را به ترتیب ضرورت در فضاهای ذخیره سازی قرار می دهید و عادت کنید آن دسته از وسایلی که مورد نیاز نیستند و در اصطلاح اضافی به شمار می روند را دور بریزید. این عادت باعث می شود دائما به دنبال ایجاد فضای خالی برای ذخیره سازی نباشید و از این بابت تحت فشار قرار نگیرید.

از تمام ظرفیت کابینت ها و کشوها استفاده کنید

در بسیاری از مواقع افراد از تمامی ظرفیت کابینت های خود در آشپزخانه استفاده نمی کنند و به همین خاطر غالبا به مشکل جا برای ذخیره سازی بر می خورند. استفاده از تمام ظرفیت کابینت ها و کشو ها آن هم در مکانی مانند آشپزخانه که وسایل و مواد غذایی زیادی در آن قرار دارد و جای کافی برای نگه داری شان لازم است، امری ضروری به شمار می رود.

در بسیاری از مواقع افراد قید استفاده از کابینت هایی که در زاویه بسیار کنج هستند و همچنین بخشی از کمد زیر سینک را (به علت دسترسی سختی که دارند) می زنند، در صورتی که استفاده از همین فضاها گاهی کمک زیادی به حل مشکل کمبود فضا می کنند.

برای استفاده بهتر از این فضاها می توان از قفسه های متحرک کمک گرفت و با کمی دقت و سلیقه این قسمت ها را بخش بندی نموده و وسایل و مواد مختلفی را در آن نگهداری کرد و اینگونه مشکل فضای تنگ در آشپزخانه را تا حدودی برطرف نمود.

از فضای زیر تخت و برخی مبلمان استفاده کنید

در بسیاری از مواقع از فضای موجود در زیر تخت و برخی مبلمان (آن دسته مبلمانی که پایه بلند دارند) استفاده درست و مفیدی نمی شود و این فضاها ر اصطلاح هرز می روند. با کمی دقت و سلیقه و صرف وقت و هزینه می توان زیر تخت و مبل خود قفسه یا کشو طراحی و جاگذاری کنید و با این عمل کلی فضا برای استفاده و نگه داری ایجاد کنید.

این کار علاوه بر ایجاد فضای ذخیره سازی چند مزیت دیگر نیز دارد که از آن جمله می توان به جلوگیری از کثیف شدن زود به زود زیر تخت خواب که موقعیت مناسبی برای تمیز کردن ندارد، اشاره کرد.

همچنین این کار برای خانه هایی که اتاق های کوچکی دارند و هیچ گونه کمد دیواری ای در آن تعبیه نشده بسیار گره گشا می باشد. تخت خواب نیز وسیله ای است که در اکثر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و خواه ناخواه فضای زیرش خالی است، پس بهتر آن است که از این فضا بیشترین استفاده را ببریم.

از فضای پشت در اتاق تان استفاده کنید

با استفاده از یک آویز مخصوص لباس در پشت در اتاق تان می توانید از شر بسیاری از لباس ها در امان بمانید. این فضا خواه ناخواه خالی است. ولی چنانچه محیط منزل تان کوچک است و حتی برداشتن یک رخت آویز ایستاده می تواند به باز شدن فضای خانه تان کمک کند، می توانید آن رخت آویز را برداشته و به جای آن از رخت آویز مخصوص پشت در استفاده کنید.

برای اویزان کردن کفش ها پشت در نیز وسیله ای به نام جاکفشی های آویز پشت در وجود دارد که می تواند به جای جا کفشی های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و کمک زیادی به باز شدن فضا برای محیط خانه شما داشته باشد.

می توانید از یک پگ بورد استفاده کنید

پگ بورد یک وسیله بسیار خوب و کاربردی برای خانه های تنگ و کوچک می باشد. این وسیله به شما این امکان را می دهد که از دیوارها به بهترین شکل برای نگه داری از برخی لوازم استفاده کنید. با کمی دقت و سلیقه می توانید این وسیله را کاملا با سایر قسمت های دکوراسیون خود تطبیق دهید و اینگونه علاوه بر حل بخشی از مشکل کمبود فضا، به زیباتر شدن دکوراسیون تان نیز کمک کنید. برای تزئین و شیک تر شدن آن می توانید از برخی وسایل تزئینی نیز بر روی آن استفاده کنید تا فقط جلوه نگه داری وسیله نداشته باشد.

از فضای ذخیره سازی خارج از خانه استفاده کنید

از فضای ذخیره سازی خارج از خانه استفاده کنید

هنگام تمیز کردن خانه خود ممکن است  دریابید که یک تن وسایل مورد نیاز برای ذخیره دارید. در این طور موارد وسایل قدیمی و کم مصرف خود را می توانید به انباری یا زیرزمین خانه خود انتقال بدهید ، تا فضای مرتب و بیشتری داشته باشید.

کلام پایانی

امروزه با بالارفتن سرسام آور قیمت زمین و مصالح اندازه خانه ها و آپارتمان ها کوچک تر شده و این عامل باعث شده بسیاری از افراد در خانه با مشکل کمبود فضا برای ذخیره سازی مواجه باشند و به دنبال راه ها و ترفند هایی باشند که با اعمال آن، بخشی از این مشکل را تا حدودی حل کنند.

در راستای حل این مشکل ترفند هایی وجود دارد که در قسمت های قبل به آن ها اشاره شد. اگر شما نیز با مشکل کمبود فضای ذخیره سازی مواجه هستید می توانید این روش ها را امتحان کنید. شما همچنین می توانید سوالات و ابهامات خود را با ما در میان بگذارید.

شرکت بازسازی میچینم می تواند در طراحی دکوراسیون راحت، افزایش فضای خانه، بازسازی خانه، بازسازی ویلا با طرح های جدید و مدرن به شما کمک می کند همچنین اگر نیاز به تعمیرات ساختمان داشتید هم در کنار شما هستیم. کافیست با ما تماس بگیرد و از مشاوره های رایگان ما بهره مند گردید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا در در محیط اتاق خواب می توان فضای اضافی برای ذخیره سازی ایجاد کرد؟

بله. اتاق خواب یکی از مکان هایی است که نیاز زیادی به فضای اضافی برای ذخیره سازی دارد. خصوصا اگر محیط اتاق خواب کوچک باشد و همچنین فاقد کمد دیواری باشد برای نگه داری لباس های خود به مشکل می خوریم. برای ایجاد فضای ذخیره سازی در اتاق خواب می توان در فضای زیر تخت خواب کشو تعبیه نموده و از آن برای نگه داری لباس ها یا برخی وسایل استفاده نمود. همچنین می توان با نصب یک رخت آویز پشت در جایی برای آویزان کردن لباس ها ایجاد نمود

آیا در آشپزخانه امکان اضافه نمودن فضای نگه داری وجود دارد؟

در برخی آشپزخانه ها از بخشی از کابینت ها به علت سختی در دسترسی استفاده نمی شود. اگر بتوان با ترفند هایی مانند قفسه های متحرک این مشکل را حل کرد، می توان این فضاها را به مکان های قابل استفاده اضافه نمود

مقالات بیشتر:

نحوه طبقه بندی فضای کمد برای استفاده بیشتر

مطالب مرتبط