نحوه طبقه بندی کمد برای داشتن فضای بیشتر

نحوه طبقه بندی کمد برای داشتن فضای بیشتر

فضای ذخیره سازی اضافی همیشه یک امتیاز مثبت است.  به زودی کمد لباس های شما تا لبه پر می شود. به حداکثر رساندن فضای ذخیره سازی به شما کمک می کند تا مرتب بمانید و در واقع بدانید چه چیزی را در تمام کمد های خود ذخیره کرده اید. افزودن فضای ذخیره سازی مانند کمد لباس می تواند گران باشد  ، پس اولین قدم شما باید طبقه بندی فضای کمد و اصلاح مجدد کمد های موجود باشد. می توانید با هزینه کمتری از آنچه فکر می کنید این کار را انجام دهید.

چیزهای خود را شسته و رفته کنید

آیا لازم است همه این موارد را در کمد لباس خود نگه دارید ؟ آیا شما به اندازه 15 سال خود خاطره و و سایلی مختلف مانند  کاغذ بازی –  مجلات قدیمی و … را در کمد های خود دارید.

قبل از تصمیم گیری درباره میزان ذخیره سازی ، تصمیم بگیرید که چه چیزی را می توانید دور بریزید ، بفروشید یا اهدا کنید.  تمیز کردن و دور ریختن موارد غیر ضروری ادامه مراحل زیر و طبقه بندی فضای کمد برای افزایش فضا را بسیار ساده تر می کند.

محتویات کمد را ارزیابی کنید

آیا در هر کمد میله های منفردی وجود دارد که از هر انتها به انتهای دیگر می رسد و یک قفسه واحد بالای هر میله قرار دارد؟ این چیدمان در کمد های کوچک اتاق خواب و در اکثر کمدهای خانه ها معمول است. باید وسایلی که روی آن ها آویزان یا قرار داده شده است را به خوبی ارزیابی کنید .  روش هایی وجود دارد که می توانید بدون صرف هزینه زیاد ، چیدمان کمد خود را به حداکثر برسانید.

با تخلیه کمد ها ، یک به یک ، شروع کنید و وسایل را در سه دسته قرار دهید:

نگه دارید : اینها دوباره به کمد شما برمی گردند.
سطل زباله : این مواردی است که شما آنها را باید دور بریزید ، اهدا کنید یا بفروشید .
حرکت : هر چیزی که نباید در کمد اتاق خواب شما ذخیره شود را درون سطل پلاستیکی قرار دهید تا به مناطق دیگر منتقل شوند.

طرح بندی کمد خود را تغییر دهید

حالا به موارد موجودی که در دست دارید ، نگاه کنید . اینکه چه چیزهایی قرار است دوباره به کمد برگردند ؟  آیا  بیشتر لباس های آویز است یا لباس هایی که باید روی قفسه ها تا بخورند ؟ آیا شما کفش دارید؟ یا  ژاکت؟ لوازم جانبی زیادی مانند کمربند و کراوات؟ دانستن آنچه در اختیار دارید به تعیین نحوه تنظیم کمد شما کمک می کند.

  • قفسه بالایی که تمام آن را می گیرید ، به یک سری قفسه تبدیل کنید که تا سقف کشیده شده است. این باعث می شود که وسایل از هم جدا شوند و به شما امکان می دهد بدون اینکه یک دسته جعبه روی سرتان پایین بیاید ، چیزها را به راحتی بازیابی کنید.
  • با نصب میله های دو طبقه در بخشی از هر کمد ، فضای مورد کوتاه را افزایش دهید. راه حل های نظم دهنده مختلفی با قیمت های مناسب  ساخته شده اند تا در کمد هایی با هر اندازه قرار گیرند.
  • کمی جلوتر بروید و در بخشی از کمد ماژول های مخصوص با شیارها و قفسه های کفش یا کشو برای لباس هایی که باید تا شود ، و توکار برای سایر موارد خاص نصب کنید.
  • انجام این کار را خود شما می توانید با کمی خلاقیت  امتحان کنید . اگر اهل انجام DIY یا کارهای فنی و خلاقانه نیستید ، به دنبال اجزای سازمان دهنده کمد چوبی در فروشگاه محلی خود باشید.
  • کمدهای دیواری انواع و اقسام امکانات سازمان دهی وسایل را ارائه می دهند.

مرتبط بخوانید : 9 روش برای نگهداری لباس بدون کمد

سایر کمد ها را سازماندهی کنید

هر کمد خانه خود را طوری بازرسی کنید که گویی برای اولین بار است که آن را می بینید. این به شما کمک می کند تعیین کنید که چگونه می توانید ظرفیت ذخیره سازی خود را بهبود ببخشید.

  • برای کمک به نگه داشتن وسایل کوچک در دستشویی یا کمد ملافه ، از  سطل های کوچک استفاده کنید.
  • سبدهای میوه ای  یک افزودنی عالی برای انبار آشپزخانه است و می تواند برای ذخیره انواع وسایل از جمله قابلمه های غذایی مورد استفاده قرار گیرد.
  • آیا گاراژ شما آنقدر بزرگ است که بتواند یک سری کمد در امتداد یک دیوار اضافه کند؟ یا قفسه بندی آهنی اضافه کنید ؟ ذخیره سازی به تبدیل یک گاراژ بهم ریخته به فضای قابل استفاده که ماشین را در خود جای می دهد کمک می کند.
  • زیرزمین یا انباری چطور؟  می توانید کمد یا قفسه های پایین آن اضافه کنید؟ برای کاهش سطح رطوبت در صورت لزوم از رطوبت گیر استفاده کنید.

تمیز کردن کمد هایتان یک کار غالباً ترسناک اما ضروری است. خلاص شدن از شر لباسهای بلااستفاده و سایر وسایل گاهی اوقات همه چیز لازم است تا کمدها از آنچه که هستند واقعی بزرگتر به نظر برسند. بنابراین شروع کنید و با نگاه انتقادی به همه چیز نگاه کنید. اگر دو سال است که از لباس یا وسیله ای آن استفاده نکرده اید ، آیا باید آن را نگه دارید؟

چیدن لباس ها در کد

پس از پایان بخش بندی ها، می بایست لباس ها و وسایل را با سلیقه و ترتیب درون کمد بچینیم

طبقه مخصوص لباس های اتو خورده

لباس هایی که اتو می خورند را باید به طور ویژه و به دور از برخورد با سایر وسایل نگه داری نمود تا اتوی آنها بهم نخورد و از بین نرود. برای انجام این کار بهترین اقدام استفاده از میله رگال و آویزان کردن لباس از آن توسط رخت آویز می باشد.

اگر تعداد لباس های تان بیشتر از حد انتظار است و روی یک رگال جا نمی شود، بهتر از یک رگال دیگر در کمدتان پایین تر از رگال قبلی تعبیه کنید و لباس های تان را بر اساس اندازه آنها تقسم بندی کنید و لباس های بلند را روی رگال بالایی و لباس های کوتاه تر را روی رگال پایینی قرار دهید.

برای حل مشکل شلوغی و در هم ریختگی کمدتان نیز می توانید فضای آن را به دو یا سه بخش تقسیم نموده و از هر بخش برای نگه داری دسته ای از لباس ها استفاده کنید.

به طور مثال از یک بخش به عنوان نگه داری لباس های روزمره استفاده کنید. و از بخش دیگر برای آویزان نمودن لباس های رسمی و مخصوص مهمانی استفاده کنید. و یک بخش را نیز می توانید به لباس های ریز و جزئی مانند کروات ها، کمربندها، روسری ها و مقنعه ها اختصاص دهید.

چنانچه فضای کمدتان کوچک است و قابلیت بخش بندی به قسمت های مختلف را ندارد، می توانید از فضای پشت در کمد خود بهره مند شوید. برای استفاده از این فضا می توانید آویزهای مخصوص و چند طبقه ای که پارچه ای می باشند را پشت در کمدتان آویزان کرده و برخی وسایل خود را درون آن قرار دهید.

طبقه مخصوص لباس های راحتی و اسپرت

لباس های راحتی و اسپرت از آن جهت که اتو نمی خورند، نیازمند فضای زیاد برای حفظ و نگه داری نیستند. برای نگه داری از این نوع لباس ها بهترین مکان کشوهای کمد یا دراور می باشد. این لباس ها را می بایست با دقت و رعایت ترتیب تا نمود و درون کشو یا دراور قرار داد.

اگر کمد شما کشو ندارد و دراور نیز در خانه ندارید، می توانید با تعبیه جعبه هایی در کف کمد خود این دسته از لباس ها را درون آن ها قرار دهید.

بهتر است که این جعبه ها از سه طرف دارای دیواره بلند و از یک طرف که محل برداشتن لباس باشد، دارای دیواره ای کوتاه باشد. در تهیه ی این جعبه ها بهتر است سلیقه به خرج بدهید و از رنگ های زیبا استفاده کنید تا محیط کمدتان زیباتر شود.

طبقه مخصوص برای کفش ها و کیف ها

هر کمدی به طور استاندارد می بایست فضایی برای قرار دادن کفش و کیف داشته باشد. اگر کمد شما به طور پیش ساخته دارای این بخش بخصوص می باشد سعی کنید از آن به درستی استفاده کنید و اگر کمدتان این بخش را ندارد، خود شخصا می توانید با استفاده از دو باکس مخصوص فضایی برای نگه داری این دو مورد را ایجاد کنید.

باکس مخصوص به کیف را می توانید در فضای زیر رگال خود قرار دهید ولی باکس مخصوص کفش ها را بهتر است در کف کمد بگذارید. همچنین باکس مخصوص به کفش ها بهتر است از جنس پلاستیک و کاملا عایق باشد تا هیچ گونه کثیفی و آلودگی را وارد کمدتان نکند.

چنانچه مایل به نگه داری از برخی اکسسوری های خود مانند ساعت و دستنبند و کمربند و عطر و … در کمدتان بودید می توانید از آویز پارچه ای پشت در استفاده کنید و اگر دسترسی به این نوع آویزها نداشتید می توانید برای این ها نیز یک باکس کوچک و جمع و جور در کمدتان قرار دهید.

نحوه طبقه بندی کمد کودک

کودکان به علت زیاد بودن و پراکندگی لوازمی که مورد استفاده قرار می دهند، نیازمند کمدی جادار و در عین حال بخش بندی شده و مرتب می باشند.

اگر شما نیز در خانه دارای کودک خردسال می باشید، می توانید با کمی صرف وقت و حوصله و سلیقه کمد کودک تان را به بخش های گوناگونی تقسیم کنید. یک بخش برای نگه داری لباس های روزمزه، یک بخش مخصوص لباس های مهمانی، یک بخش برای نگه داری اسباب بازی ها و عروسک ها و بخشی نیز برای کفش های کودک تان ترتیب خوبی می شود.

کلام پایانی

طبقه بندی کمدها کار بسیار مهمی است که نیازمند صرف وقت و سلیقه می باشد. اگر کمدتان بیش از حد شلوغ و نامرتب باشد قطعا دچار کمبود فضا در آن می شوید.

نقش یک کمد مرتب و منظم را در پاکسازی خانه از وسایل اضافی و همچنین تاثیر مثبت بر زیبایی دکوراسیون خانه جدی بگیرید. چنانچه کمدتان مرتب و بخش بندی شده باشد می تواند شما را از سردرگمی هایی که هنگام انتخاب لباس به سراغتان می آید در امان نگاه داشته و تاثیر مثبتی روی روحیه شما بگذارد.

پس سعی کنید کمدتان را بخش های مختلفی تقسیم نموده و در هر بخش یک دسته از لباس یا وسیله های تان را نگهداری کنید.

تیم بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه، تعمیرات ساختمان و بازسازی ویلا با در اختیار داشتن یک تیم از متخصصین و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه ی بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا برای نگه داری از کفش ها نیز می توان از کمد استفاده نمود؟

بله. بسیاری از خانواده ها هستند که کفش های شان را درون کمدشان قرار می دهند ولی برای انجام این کار بهتر است که حدالامکان کفش های مان هنگام ورود به خانه تمیز باشد و همچنین از یک باکس پلاستیکی و کاملا عایق درون کمد خود استفاده کنیم که بتوان بدون نگرانی از آلوده شدن کمد مان، کفش ها را درون باکس قرار دهیم.

برای نگه داری از لوازم اکسسوری در کمد چه روش هایی توصیه می شود؟

برای نگه داری وسایل اکسسوری خود از قبیل ساعت و دستبند و … می توانید یک آویز پارچه ای برای پشت در کمد خود در نظر بگیرید و یا با تهیه و تعبیه یک باکس کوچک و جمع و جور درون کمد تان از آن برای نگه داری وسایل اسسوری خود استفاده کنید.

مقالات بیشتر :

نکات طراحی در نحوه ساخت کمد دیواری در منزل

نگهداری لباس بدون کمد + خلاقیت در چیدن لباس

مطالب مرتبط