آموزش دوخت کوسن مبل؛ روش های ساده و زیبا

روش هایی ساده جهت درست کردن کوسن

حتما شما هم با این صحنه مواجه شده اید که مبل ها و تخت خواب هایی وجود دارند که هر چقدر هم طرح و رنگ داشته باشند باز هم بی روح بوده و آن زیبایی اصلی را ندارند. برخی از افراد به این فکر افتادند که جهت زیبایی بخشیدن به مبلمان منزل و تخت خواب ها برای آن ها کوسن تهیه کرده و بر زیبایی آن ها نیز بپردازند.

ایده ی قرار دادن کوسن بر روی مبلمان و تخت خواب موجب شد تا مبلمان و تخت خواب از سادگی دور شده و به سمت دکوراسیونی زیبا سوق پیدا کنند.

اما مسئله ی اصلی که در این بین وجود دارد قیمت کوسن ها بوده که بسیار زیاد و غیر قابل تصور می باشد و بیشتر افراد توانایی خرید کوسن را نداشته و هم اینکه کوسن های بازاری از کیفیت پایینی برخوردار بوده و پس از مدتی خاصیت خود را از دست می دهند. پس با ما همراه باشید با نحوه درست کردن کوسن برای مبلمان خانه خود.

روش هایی ساده جهت درست کردن کوسن

حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چاره چیست و چکار باید کرد؟ شما می توانید با چند ترفند ساده و با وسایل و لوازمی که به راحتی یافت می شود و قیمت چندانی ندارند برای مبلمان و تخت خواب خود به درست کردن کوسن بپردازید.

در این مطلب قصد دارید تا با روشی ساده و ابتدایی ساخت کوسن را به شما آموزش دهیم تا در صورت لزوم خودتان دست به کار شده و اقدام به درست کردن کوسن نمایید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دوخت کوسن

پیش از هر چیزی می بایست درست کردن کوسن را یاد گرفته سپس به سراغ طراحی های آن بروید. جهت دوخت کوسن شما به یک پارچه با طرح دلخواه نیاز دارید. شما می توانید هنگام انتخاب پارچه برای دوخت کوسن یا از پارچه های طرح دار بهره بگیرید و یا اینکه پارچه های ساده و سفید را برگزینید و سپس به طراحی و تزئین آن نیز بپردازید.

پس از آنکه پارچه ی مورد نظر خود را انتخاب کردید به سراغ خرید آستر بروید. پس از خرید آستر آن را به دو قسمت مساوی که مربع شکل باشند برش زده به گونه ای که دو سانتی متر از هر طرف بیشتر برش خورده باشد. پارچه های آستری مربع شکل را پشت و رو کنید و با استفاده از چرخ خیاطی اطراف پارچه را دوخته به طوری که یکی از ضلع های مربع را به اندازه ی 6 سانتی متر باز نگه دارید.

به این علت که بتوانید پس از دوخت از قسمتی که دوخته نشده پارچه را برگردانید.

دوخت کوسن

پس از آنکه دور پارچه را دوختید و آن را برگرداندید و از حالت پشت و رو خارج کردید نوبت آن می رسد که داخل پارچه را با استفاده از پنبه و یا هر چیز دیگری که مناسب این کار است پر کنید. در آخر زمانی که کار پر کردن داخل کوسن تمام شد قسمتی که باز است را می توانید با استفاده از نخ و سوزن دوخته و آن را ببندید.

پس از آنکه این مراحل را گذراندید پارچه ای را که برای رویه ی استر انتخاب کردید را به اندازه ی کوسن برش زده و آن را همانند آستر دوخته و کوسن را درون آن قرار دهید.

فراموش نکنید که یکی از ضلع های مربع می بایست باز باشد تا بتوان کوسن را درون آن قرار داد. پس از گذاشتن کوسن درون پارچه ضلع چهارم پارچه را نیز دوخته تا آستر از قسمت بیرون دید نداشته باشد.

تزئین کوسن با استفاده از وسایل ساده

روش های مختلفی جهت شخصیت دادن و تزئین کوسن  وجود دارد که بیشتر آن ها کم هزینه و بدون دردسر می باشند. شما می توانید پس از آنکه کوسن خود را به روشی که در بالا ذکر شد درست کردید با استفاده از دکمه هایی که در منزل دارید و بلا استفاده هستند و هم چنین در اندازه های متفاوت می باشند به کوسن خود شخصیت ببخشید.

پیش از آنکه دکمه ها را بر روی کوسن بدوزید و یا بچسبانید بهتر است که برای زیبایی بیشتر آن ها را با استفاده از اسپری رنگ، رنگ کرده . اجازه دهید تا خشک شوند.

پس از آنکه دکمه ها خشک شدند به وسیله ی یک مداد یک قلب به صورت کم رنگ بر روی بالشت کشیده و دکمه ها را در درون آن قلب بدوزید. فراموش نکنید سلیقه ی شما در این کار در اولویت قرار دارد. از این رو هر طرح و یا هر رنگی را که مد نظر دارید می توانید بر روی کوسن خود پیاده سازی کنید.

تزئین کوسن با استفاده از وسایل ساده

ست کردن کوسن با مبل

 برخی از افراد وجود دارند که قصد دارند کوسن و مبل منزل خود را با هم ست کنند و با این کار زیبایی دکوراسیون اتاق نشیمن منزل خود را تضمین نمایند. برای این کار می توانید پس از آنکه کوسن های مبل و یا تخت خواب خود را دوختید و کار آن تمام شد جهت انتخاب پارچه های رویی آستر به سراغ پارچه های مشابه و یا همرنگ مبلمان خود و یا روتختی خود بروید.

بهتر است که برای این کار طرح های هندسی متفاوتی را برای هر تکه برگزینید و به برش دادن آن ها نیز بپردازید. پس از آن پارچه ها را به هم دوخته تا بتوانید مربع هم اندازه ی کوسن را به دست بیاورید.

هم چنین می توانید جهت لایه ی پشتی کوسن به سراغ پارچه ای بروید که دارای رنگ ثابت می باشد. پس از آن دو لایه را به هم دوخته و در آخر یک طرف پارچه را باز بگذارید تا بتوانید کوسن را که در داخل پارچه ی آستر می باشد را در داخل پراچه قرار دهید. پس از آن می توانید لایه ی باز را به وسیله ی نخ و سوزن بدوزید.

نحوه دوخت کوسن مربعی شکل

طرز دوختن این مدل کوسن بسیار ساده و آسان می باشد. تنها کافی است با اصول ابتدایی خیاطی آشنا باشید تا به راحتی بتوانید این مدل کوسن را در خانه تهیه و استفاده کنید.

در اولین اقدام شما باید پارچه ای مناسب با مبلمان خود انتخاب کنید. (پیشنهاد می کنیم اگر پارچه مبلمان تان ساده و یک رنگ بود پارچه کوسن خود را با توجه به سلیقه تان، از مدل های زیبا و طرح دار انتخاب کنید تا نمای مبلمان شما را خاص و شیک تر نشان دهد) برای دوخت این مدل کوسن اقدامات زیر را انجام دهید

  • برای این مدل کوسن در قدم اول با در نظر گرفتن اندازه مبلمان تان و سنجیدن تناسب آن ها، اندازه کوسن ها را مشخص کنید. مثلا به این نتیجه می رسید که کوسن با سایز 17*17 برای مبلمان شما مناسب است. سپس دو تیکه از پارچه مورد نظر خود تهیه می کنید که یکی از انها یک سانت از هر طرف از این سایز بیشتر(18*18) و دیگری را به طور مثال (24*17) در نظر می گیریم. زیرا همیشه مقداری از پارچه را جای دوخت می گیرد.
  • پارچه بزرگتر را در پشت و کوچک تر را روی آن قرار می دهیم. سپس پارچه پشت را به دو قسمت مساوی تقسم می کنیم که می شود (12*9)
  • سپس یکی از تکه های پارچه پشتی که دو قسمت شده بود را چهار سانت برگردانده و بدوزید و سپس تکه بعدی نیز به همین ترتیب. این کار را باید برای هر دو تکه پارچه پشت کوسن انجام داد.
  • پس از آن پارچه های پشت و جلو را با یک سوزن تحریر یا سنجاق به یکدیگر متصل کرده و بدوزید. فقط دقت داشته باشید که تکه جلویی را از روی پشت اش  و سپس دو تکه پشت را از روی جلوی شان روی آن قرار داده و با رعایت اندازه و تناسب روی هم قرار داده و بدوزید.
  • پس از پایان دوخت آن را اتو کرده و به روی اصلی بازگردانده و درون آن را با پنبه یا مقداری فوم پر کرده و بدوزید( می توانید از یک زیپ برای آسان بازو و بسته کردن آن استفاده کنید)

چطور یک کوسن قلبی شکل درست کنیم؟

کوسن های قلبی شکل جز زیباترین و محبوب ترین کوسن ها می باشند که طرفداران زیادی دارند و در توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. برای دوختن این مدل کوسن به ترتیب زیر عمل کنید

  • ابتدا پارچه ای که برای این مدل کوسن انتخاب نموده اید را به طور دو لایه روی سطحی صاف و تمیز پهن کنید. سپس به همان اندازه ای که کوسن خود را در نظر گرفته اید، یک شکل قلب بر روی کاغذی کشیده و با قیچی آن را برش زده و روی پارچه قرار دهید . سپس با سوزن تحریر آن را روی پارچه پهن شده کاملا ثابت کنید
  • سپس با رعایت فاصله دو سه سانتی از کاغذ، پارچه را برش بزنید تا فاصله اضافی برای جای دوخت باقی بماند. سپس دور پارچه را به طور تمیز و دقیق بدوزید و تنها یک گوشه را برای پر کردن دورن کوسن باز بگذارید. پس از اتمام کار و پر کردن داخل کوسن آن قسمت را نیز به طور کامل بدوزید. در پایان کوسن شما آماده است.

نحوه دوختن دکمه وسط کوسن

برخی علاقه دارند وسط کوسن خود از یک دکمه برای زیبایی بیشتر استفاده کنند که می تواند ایده جذابی باشد. دکمه وسط را معمولا برای کوسن های دایره شکل استفاده می کنند و برای دیگر کوسن ها چندان زیبا بنظر نمی رسد. دوخت آن کار چندان مشکلی نیست و تنها با کمی وقت و حوصله می توانید وسط تمامی کوسن های خود را دکمه بدوزید. برای انجام این کار اقدامات زیر را انجام دهید.

  • ابتدا همانطور که پارچه کوسن قلبی شکل را برش زدیم پارچه این مدل کوسن را نیز برش می زنیم با این تفاوت که بر روی کاغذ به جای طرح قلب، طرح دایره می کشیم.
  • سپس با اندازه گیری دقیق باید شکل دایره را به شانزده قسمت کاملا مساوی تقسیم کنیم
  • در مرحله بعد می بایست روی خطوطی که تقسیم بندی را شکل داده اند را با دوخت تمیز توسط چرخ خیاطی بدوزیم تا خطوط مشخص باشند
  • سپس دور پارچه را می دوزیم و قسمتی را برای پر کردن داخل کوسن خالی می گذاریم
  • پس از تمام این مراحل در مرکز کوسن دکمه مورد نظر خود را می دوزیم و سپس داخل کوسن را با پنبه یا … پر می کنیم و قسمت باز گذاشته شده را می دوزیم. در اینجا کار ما به پایان می رسد و کوسن مان آماده استفاده است.

کلام پایانی

کوسن ها نقش زیادی در زیبایی مبلمان شما و به طور کلی نقش کمی در زیبایی دکوراسیون منزل تان دارد. چنانچه پارچه مبلمان تان ساده و یکدست است و یا رنگ ملایمی دارد، می توانید با طرح های گوناگون یا رنگ های گرم در انتخاب پارچه کوسن، تناسب زیبا و دلنشینی با مبلمان تان ایجاد کنید.

در انتخاب پارچه کوسن به جنس آن و همچنین نحوه شستشوی آن دقت کنید زیرا اغلب افراد عادت دارند کوسن را در بغل خود بگیرند و یا طبیعتا به آن تکیه بدهند. در اینجا اگر جنس آن بد باشد قطعا موجب عدم رضایت می شود.

تیم بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه، تعمییرات ساختمان و بازسازی ویلا با در اختیار داشتن یک تیم از متخصصین و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه ی بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا برای مبلمان حتما باید از کوسن استفاده کرد؟

استفاده از کوسن برای هر نوع مبلی، امری ضروری نیست. ولی بهتر است برای برخی از مبلمان ها حتما از کوسن استفاده شود تا اعضای خانواده راحتی بیشتری در استفاده از مبلمان داشته باشند. استفاده از کوسن بخصوص برای مبلمان ال مانند و برخی دیگر مدل های مبل که راحتی چندانی ندارند، بسیار لازم است

آیا کوسن را می توان در سایز های مختلف درست کرد؟

اندازه کوسن بستگی به سلیقه شما دارد. برخی افراد به کوسن های کوچک علاقمندن و برخی نیز به دنبال استفاده از کوسن های بزرگ می باشند که کاملا روی آن احساس راحتی داشته باشند. ولی حالت رایج و استاندارد آن این است که اندازه کوسن را با توجه و به تناسب اندازه مبلمان خود انتخاب و تهیه کنید تا وقتی روی مبل قرار می گیرند، جلوه نامناسبی از خود نشان ندهد.

مقالات بیشتر :

راهنمای خرید مبلمان برای منزل

نکات مربوط به قرار دادن مبل

مطالب مرتبط