روش های تمیز کردن و پاک کردن لکه فرش

روش هایی بی نظیر جهت پاک کردن لکه فرش

حتما برای شما هم پیش آمده است که گاهی اوفات بر اثر سهل انگاری و یا در هنگام بازی کودکان و با در مهمانی ها فرش اتاق نشیمن  یا فرش اتاق خواب شما کثیف شده و از این طریق لکه هایی سر سخت بر روی فرش به وجود می آید.

اما چگونه باید این لکه ها را از بین برد که آسیبی به فرش نرسد؟ برخی از روش ها وجود دارند که علاوه بر اینکه لکه ها را از بین نمی برند بلکه اوضاع را بد تر کرده و موجب خراب شدن فرش می شوند.

اگر لکه ای بر روی فرش تان افتاده و تصمیم به تمیز کردنش دارید در ادامه روش هایی بی نظیر جهت پاک کردن لکه فرش را با شما به اشتراک گذاشته ایم. با ما همراه باشید.

در واقع می توان گفت که هیچ قانون و روش مشخصی جهت پاک کردن لکه های موجود بر روی فرش وجود ندارد. لکه هایی که بر روی فرش به وجود می آیند به تکنیک های مختلف واکنش نشان داده و تمیز می شوند.

از این رو اگر قصد دارید لکه های موجود بر روی فرش منزل خود را تمیز نمایید ابتدا باید نوع لکه را مشخص کرده و سپس نسبا به تمیز کردن آن با تکنیک ها و روش های مختلف اقدام کنید.

روش های تمیز کردن و پاک کردن لکه فرش

 

نکات مهم قبل از تمیز کردن لکه فرش

قبل از تمیز کردن فرش باید چند نکته را مد نظر داشته باشید تا به هنگام تمیز کردن لکه، هم کارتان راحت تر انجام شود و هم کار از آنی که هست خراب تر نشود.

  • قبل از همه این را بدانید که لکه های تازه خیلی راحت تر از لکه های مانده و قدیمی تمیز می شوند، پس تا می توانید در تمیز کردن لکه ای که تازه ایجاد شده سرعت عمل داشته باشید و تعلل نکنید.
  • همچنین قبل از شروع تمیز کردن لکه به جنس فرش توجه کنید به طور مثال فرش هایی که دستی بافته می شوند به علت نخی که در آنها به کار گرفته می شود، حساس تر از بقیه فرش های ماشینی می باشد و امکان دارد هنگام استفاده از محلول تمیز کننده رنگ پس داده و مشکل را بیشتر کنند.
  • در تمامی فرش ها ابتدا در گوشه بسیار کوچکی از فرش محلول تمیز کننده خود را تست کنید و پس از آنکه مطمئن شدید به فرش تان آسیب بیشتری نمیزند، می توانید از آن برای تمیز کردن لکه ایجاد شده روی فرش استفاده کنید.
  • مورد دیگر اینکه برای پاک کردن و خشک کردن فرش سعی کنید از حوله استفاده کنید ولی به هیچ عنوان آن را روی فرش نکشید زیرا امکان دارد اطراف نقطه لکه شده را نیز آلوده کند(تنها روی نقطه لکه شده گذاشته و فشار دهید).
  • و در آخر اینکه اگر از کاربردی بودن تمیز کننده خود اطمینان کافی ندارید، بهتر است از قالیشویی ها در این زمینه سوال پرسیده و کمک بگیرید و یا کلا کار تمیز کردن لکه را به به یکی از معتبرترین آنها در شهر خود بسپارید.

خوراکی ها و نوشیدنی ها

اگر بر روی فرش شما لکه هایی هم چون لکه قهوه، لکه شکلات، لکه سس، لکه آب میوه و … وجود دارد این تکنیک می توانند تاثیر بسزایی در پاک کردن لکه فرش داشته باشند. در روش اول می بایست پارچه ای سفید که بدون طرح باشد را آغشته به ماده ی شوینده کرده و پس از آن چندین بار بر روی لکه ی فرش فشار داده و به مدت چند ثانیه آن را نگه دارید.

پس از آنکه این کار را انجام دادی 15 دقیقه صبر کنید تا لکه ها کاملا از بین رفته و رنگ طبیعی فرش دیده شود. سپس به وسیله ی یک عدد پارچه ی سفید خشک که فاقد طرح و رنگ باشد شروع به خشک کردن آن قسمت از فرش نمایید.

اگر روش اول تاثیر گذار نبود و یا به هر دلیلی از آن روش استفاده نکردید می توانید روش دوم را نیز به کار بگیرید. در روش دوم با استفاده از سرکه می توانید این کار را انجام دهید. به این صورت که پارچه ای سفید و بدون طرح را در داخل ظرفی که حاوی سرکه است فرو کرده تا کاملا آغشته به سرکه شود.

سپس چندین بار پارچه را بر روی لکه ی فرش فشار داده و به مدت چند ثانیه نگه دارید. پس از آنکه پارچه را برداشتید 15 دقیقه تحمل کرده و سپس سرکه را با استفاده از پارچه ی تمیز از روی فرش تمیز نمایید.

روش های تمیز کردن و پاک کردن لکه فرش

پاک کردن لکه چای

اگر فرش شما توسط چای کثیف شده است و به هیچ وجه لک آن پاک نمی شود این روش می تواند تاثیر فراوانی در پاک کردن آن داشته باشد. جهت چاک کردن لکه چای ابتدا مقداری محلول شوینده را بر روی قسمت مورد نظر اسپری کرده و اجازه دهید کمی به همان حالت بماند.

سپس به وسیله ی یک دستمال ساده، سفید و خشک قسمت مورد نظر را خشک نمایید. اگر این روش جواب نداد و هم چنان لکه در محل مورد نظر باقی ماند می توانید به جای ماده ی شوینده از سرکه استفاده نمایید.

روش های تمیز کردن و پاک کردن لکه فرش

پاک کردن لکه ی شمع

حتما برای شما هم پیش آمده است که در تولد و یا در مناسبت های مختلف که در منزلتان برگذار شده است، اشک های شمع بر روی فرش و یا موکت افتاده و پس از آن لکه هایی را به وجود آورده است.

جهت حل کردن این مشکل ابتدا با استفاده از چاقو پارافین ریخته شده بر روی فرش را برداشته پس از آن دستمال حوله ای را تا کرده و در قسمت لک شده از فرش قرار دهید.

پس از اینکه دستمال را بر روی فرش گذاشتید اتو را داغ کرده و بر روی دستمال بکشید و چندین بار آن را حرکت داده تا گرمای اتو به فرش برسد. با این کار گرما پارافین هایی که در بافت های فرش فرو رفته است را آب کرده و جذب دستمال می کند.

پاک کردن لکه لاک از روی فرش

لاک از جمله لوازم آرایشی می باشد که توسط خانم ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ناخن هایی که تازه لاک خورده اند و هنوز خشک نشده اند را باید مورد دقت و توجه قرار داد و با احتیاط کامل رفتار کرد تا لاک شان به جایی برخورد نکند، بخصوص به فرش زیرا تمیز کردن لاک از روی فرش کاری دشوار و پردردسر می باشد.

برای پاک کردن لاک از روی فرش باید یک پارچه تمیز ، مواد پاک کننده لاک و مقداری آب تهیه نمود.

در اولین مرحله،  اگر لاک از داخل شیشه روی فرش افتاده و حجم اش زیاد است، آن را به آرامی با قاشق از روی فرش بردارید، سپس با یک دستمال تمیز سعی کنید جای آن را به آرامی و تا جایی که می توانید تمیز کنید.

دقت کنید که این عمل را باید به گونه ای انجام دهید که دستمال روی فرش کشیده نشود، زیرا امکان دارد با این کار لکه بزرگتر شده و مشکل را بیشتر کند. تنها کافی است دستمال را روی نقطه لکه شده فشار داده و بردارید.

در آخر اگر مقداری لاک روی فرش باقی ماند می توانید با استفاده از پاک کننده لاک آن را به طور کامل تمیز کنید، فقط دقت کنید پاک کننده تان دارای استون نباشد، زیرا این ماده می تواند رنگ فرش را خراب کند.

پاک کردن آدامس چسبیده به فرش

ادامس یکی از خوراکی هایی است که احتمال افتادن و چسبیدن آن به فرش دور از ذهن نیست، خصوصا اگر توسط بچه های کوچک مورد استفاده قرار بگیرد. اگر به فرش تان آدامس چسبیده است می توانید در طی چند مرحله و انجام اقداماتی آن را از سطح فرش خود تمیز کنید.

در اولین مرحله یک تکه یخ را درون یک پلاستیک و یا یک کیسه پارچه ای قرار دهید. سپس آن را روی آدامس چسبیده شده بگذارید، تا حدی که کاملا آن را سرد و شکننده کند. پس از آن می توانید با کمک یک چاقو به آرامی آن را تراشیده و جمع کنید. پس از آن یک پارچه تمیز را با کمی حلال خیس کرده و روی محل لکه قرار دهید و در آخر نیز پارچه ای را با کمی آب ولرم خیس کرده و روی جای لکه بفشارید را کاملا آن ناحیه را تمیز کند.

پاک کردن لکه برخی دیگر از خوراکی ها

لکه ایجاد شده توسط برخی خوراکی ها مانند ، میوه، شکلات، آبنبات و شیر و آب گازدار را می توان به ترتیب زیر از روی فرش تمیز نمود

ابتدا محلول تمیز کننده را روی قسمتی که لکه شده است، اسپری می کنیم و با پارچه ای تمیز آن را خشک می کنیم. در مرحله بعدی مقداری سرکه سفید در نقطه لکه شده اسپری می کنیم و دوباره با پارچه ای تمیز آن را خشک می کنیم.

سپس دوباره محلول شوینده را در همان نقطه اسپری و تمیز و خشک کنید و در آخر نیز مقداری آب ولرم به محل لکه شده اسپری و خشک کنید. چنانچه این عمل در بار اول نتیجه نداد دو تا سه مرحله دیگر آن را تکرار کنید.

کلام پایانی

لکه افتادن فرش بر اثر ریختن برخی مواد خوراکی و غیرخوراکی، امری عادی و قابل انتظار می باشد. خصوصا اینکه در خانه بچه کوچک داشته باشید یا به خاطر آمدن مهمان خانه شلوغ باشد. تنها چیزی که باید هنگام لکه افتادن فرش رعایت کنید این است که تا حد امکان سریعا جهت تمیز نمودن آن اقدام کنید.

زیرا لکه ها هرچه بیشتر بر روی فرش بمانند تمیز کردن شان سخت تر می شود. پس چنانچه لکه ای بر روی فرش تان افتاد یا از قبل افتاده بود، با رعایت توصیه ها و راهنمایی های بیان شده در جهت از بین بردن آن اقدام کنید.

تیم بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه و بازسازی ویلا با در اختیار داشتن یک تیم از متخصصین و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه ی بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا برای تمیز کردن آدامس از روی فرش راهکاری وجود دارد؟

بله. شما می توانید مقداری یخ را درون یک پلاستیک گذاشته و روی آدامس چسبیده به فرش قرار دهید. پس از مدتی آدامس حسابی سرد و سفت می شود.. پس از آن می توانید با یک چاقو به آرامی آن را از روی فرش تراشیده و جدا کنید.

آیا جنس فرشی که لکه دار شده است در استفاده از محلول شوینده مهم است؟

بله جنس فرش در استفاده از مواد شوینده جهت لکه برداری اهمیت زیادی دارد. به طور مثال فرش های دستی به علت استفاده از نخ هایی که رنگ طبیعی دارند، در مقابل برخی مواد شوینده آسیب پذیرتر می باشند و امکان داد رنگ پس بدهد.
برای لکه برداری این قبیل فرش ها بهتر است آن را به قالیشویی مطمئنی بسپارید تا با کمک تجربه ای که دارند، لکه ی روی آن را تمیز کنند

مقالات بیشتر :

راه های تميز كردن كف اتو (لکه و جرم)کاربردی و اصولی

روش های تمیز کردن کاغذ دیواری

نحوه تمیز کردن فرش پشمی

مطالب مرتبط