راه های کاهش مصرف برق در منزل و کاهش قبض برق

راه های کاهش مصرف برق در منزل و کاهش قبض برق

هزینه بالای قبض برق یکی از معضلاتی است که بسیاری از خانواده ها بخصوص خانواده های پر جمعیت با آن رو به رو هستند. قبض های برق نیز به مانند دیگر قبوض انرژی چند سالی است که به صورت تصاعدی حساب می شود، یعنی هر چقدر مصرف برق شما بیشتر شود هزینه بسیار بالاتری باید برای آن پرداخت کنید(نوعی هزینه ای مازاد جهت جریمه مصرف زیاد شما) و هرچه مصرف تان کمتر شود هزینه بسیار بسیار کمتری پرداخت می کنید. در ادامه به دنبال ارائه نکاتی برای کاهش قبض برق خانه شما می باشیم. با ما همراه باشید.

معمولا مصرف شاخص های انرژی بر اساس فصول سال متغییر می باشد. به عنوان مثال در فصل های سرد سال به علت استفاده از بخاری و دیگر وسایل گرمایشی گازسوز، مصرف گاز خانوارها افزایش چشم گیری پیدا می کند و در ماه های گرم سال نیز به علت افزایش استفاده از وسایل سرمایشی برقی مانند کولرها و تهویه ها و … مصرف برق خانوارها رشد چشمگیری پیدا می کند.

حال چه کنیم که این افزایش مصرف ما باعث افزایش تصاعدی هزینه قبض برق خانه مان نشود؟ برای حل این مشکل چندین روش وجود دارد که از سویی دیگر مصرف برق مان را کاهش می دهد، تا تعادل لازم برقرار شود. در ادامه به تمامی این روش ها اشاره نموده ایم.

پنکه های سقفی را نصب کنید

همانطور که می دانید اصلی ترین دلیل افزایش مصرف برق منازل در ماه های گرم سال، استفاده از کولر، بخصوص کولر گازی می باشد. کولر گازی به علت نوع طراحی که دارد برق بسیار زیادی مصرف می کند تا دمای خانه را در یک اندازه بخصوص نگه دارد.

در این بین اگر شما از پنکه سقفی برای کمک به متعادل نگه داشتن دمای منزل خود استفاده کنید می توانید از مصرف بیش از حد کولر گازی جلوگیری کنید.
پنکه های سقفی باعث گردش هوا در خانه می شود و این عامل خود به حفظ دمایی استاندارد در خانه کمک می کند. اگر در خانه خود از کولر آبی استفاده می کنید نیز می توانید در کنار آن گاهی از پنکه سقفی استفاده کنید تا باعث کاهش نیاز شما به کولر آبی شود.

جلوی ورود گرما به خانه را بگیرید

اگر بتوانید برای پنجره های خود سایه بانی نصب کنید تا در اوج گرما از ورود نور آفتاب و گرمای بیش از اندازه به خانه شما جلوگیری کند، می تواند کمک به زیادی به کاهش استفاده شما از کولرهای آبی و گازی داشته باشد. شما همچنین می توانید با استفاده از پرده های مناسب برای پنجره های بزرگ خود، جلوی ورود گرمای بیش از اندازه به خانه خود را بگیرید.

استفاده از تلق مشکی برای دودی کردن شیشه پنجره ها نیز می تواند ایده خوبی جهت کاهش جذب نور خورشید و به طبع آن جذب حرارت کمتر باشد. در هر صورت با هر ایده ای که بتوانید جلوی ورود گرمای زیاد به خانه خود را بگیرید، از سویی دیگر نیازتان به استفاده از کولر و دیگر وسایل سرمایشی کاهش یافته و از این طریق می توانید کمک زیادی به کاهش مصرف برق منزل خود داشته باشید.

از سیستم تهویه مناسب استفاده کنید

سیستم تهویه یا همان فن هایی که در آشپزخانه و دستشویی نصب می شوند می توانند تاثیر زیادی در استفاده متعادل شما از کولر داشته باشد. همانطور که می دانید فن هایی که در آشپزخانه نصب می شوند وظیفه خارج کردن هوای گرم ایجاد شده از پخت و پز آشپزخانه را دارند و با این کار نیاز ما را به استفاده بیشتر از کولر تا حدودی برطرف می کنند.

سرویس سالانه سیستم تهویه و سیستم سرمایشی

همواره سعی کنید سیستم های تهویه و سیستم سرمایشی منزل خود را هرساله بررسی و سرویس کنید تا هر گونه عیب و ایراد احتمالی را در آنها برطرف کنید. تجربه نشان داده چنانچه عیوب ایجاد شده در این سیستم ها را نادیده بگیرید، هم عمر مفید آنها کاهش می یابد و هم مصرف برق آنها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

یخچال را بیش از گنجایش آن پر نکنید

یخچال و فریزر از وسایل ضروری برای هر خانه می باشد که بخشی از برق مصرفی خانه را به خود اختصاص می دهند. استفاده از یخچال و فریزر یک سری اصول و قواعدی دارد که باید رعایت شود و در صورت نادیده گرفتن باعث می شود تا هم عمر مفید این وسیله کاهش پیدا کند و هم میزان مصرف برق آن به شدت افزایش پیدا کند.

 یکی از نکاتی که برای استفاده از یخچال باید رعایت شود این است که یخچال و فریزر را نباید بیش از اندازه پر کرد. پر نگه داشتن یخچال باعث می شود تا ژنراتور آن برای خنک نگه داشتن این حجم از مواد غذایی به طور پیوسته کار کند و برق زیادی را مصرف کند.

همچنین سعی کنین هیچ گاه ظرف غذای داغ را درون یخچال نگذارید، زیرا این عامل باعث می شود تا دمای درون یخچال بالا برود و موتور آن پیوسته کار کند تا دمای دورن آن را مجددا خنک کند. ابتدا صبر کنید تا غذا هم دمای محیط شود و سپس آن را درون یخچال قرار دهید.

استفاده از گرمای خورشید برای خشک کردن لباس ها

امروزه ماشین لباس شویی ها قابلیتی دارند به نام خشک کن که با استفاده از آن می توان لباس ها را پس از شستشو و بدون اینکه از ماشین لباسشویی خارج شان کنیم کاملا خشک کنیم. این قابلیت به همان اندازه که خوب و کاربردی است، به همان اندازه نیز باعث بالا رفتن مصرف برق در خانه می شود که می تواند هزینه قبض ما را افزایش دهد.

شما می توانید به راحتی لباس های شسته شده خود را در یک فضای باز (حیاط یا پشت بام) پهن نمایید تا با استفاده از گرمای خورشید به خوبی خشک شوند. برای این کار پیشنهاد می کنیم برنامه لباس شستن خود را صبح ها انجام دهید تا در طول روز لباس های تان فرصت خشک شدن داشته باشند. با به کار بردن این برنامه شستشو می توانید، اتو کردن لباس های تان نیز به آخر شب موکول کنید که زمان کاهش پیک مصرف می باشد

راه های کاهش مصرف برق در منزل و کاهش قبض برق

LED ها را جایگزین لامپ های رشته ای کنید

لامپ های رشته ای میزان زیادی برق مصرف می کنند که این عامل باعث بالا رفتن هزینه برق خانه شما می شود. امروزه لامپ های LED جایگزین بسیار خوب و مناسبی برای لامپ های رشته ای می باشند. این لامپ ها با نوری بیشتر و کیفیتی بالاتری مصرفی در حدود یک پنجم تا یک دهم لامپ های رشته ای را دارند.

سعی کنید تمامی لامپ های خانه خود را LED  بگذارید تا تاثیر چشمگیر آن را در مصرف برق خود شاهد باشید. چنانچه مایل نبودید تمامی لامپ های خود را به LED تغییر دهید، شدیدا توصیه می شود لامپ مکان های پر استفاده مانند پذیرایی و آشپزخانه و سرویس بهداشتی را LED قرار دهید.

نورهای بیرون از منزل خود را کم کنید

چنانچه جز کسانی هستید که در بیرون از منزل خود چند لامپ قرار داده اید تا هنگام شب جلو خانه تان روشن باشد و این لامپ ها از سرشب تا دم صبح روشن هستند، توصیه می کنیم تا حد امکان از تعداد آن ها کم کنید و همچنین ساعات مصرف آن را نیز کاهش دهید. چند توصیه دیگر نیز در این زمینه می تواند کار شما را راحت تر و نور محیط را با کیفیت تر کند.

در قدم اول سعی کنید تنها جاهایی که ضروری هستند، لامپ قرار دهید، سپس لامپ همین مکان ها را نیز از نوعLED  انتخاب کنید. شما همچنین می توانید با سنسور دار کردن (سنسور حرکتی) این لامپ ها، از روشن ماندن غیر ضروری آن ها در طول شب پیشگیری کنید. استفاده از لامپ های خورشیدی که در طول روز با استفاده از نور خورشید شارژ می شوند نیز می تواند انتخاب خوب و به جایی برای لامپ های بیرون از خانه باشد.

راه های کاهش مصرف برق در منزل و کاهش قبض برق

از رنگ های عایق برای دیوارهای خود استفاده کنید

رنگ دیوارها و جنس آن ها می تواند تاثیر زیادی بر جذب گرمای خورشید داشته باشد. برخی رنگ ها مانند سفید و سبز و این قبیل رنگ های روشن نور و گرمای خورشید را کمتر جذب می کنند. و اینگونه باعث می شوند تا دمای داخل خانه تا حدودی متعادل بماند. چنانچه دیوارهای داخل و بیرون خانه را به رنگ های عایق رنگ آمیزی کنید تاثیر زیادی دارند.
برخی مصالح مانند افزودنی سرامیکی نیز می توانند عایق خوبی برای جلوگیری از نفوذ گرمای زیاد به درون خانه باشند. استفاده از این مصالح به طور اصولی تاثیر زیادی در عایق گرما و سرمای خانه شما دارد.

تیم بازسازی و طراحی میچینم با در اختیار داشتن تیمی قدرتمند و پر تجربه از مهندسین و معماران حرفه ای، توانایی بالایی در بازسازی خانه، تعمیرات ساختمان، بازسازی ویلا و طراحی خانه ها با اصولی ترین معیارها می باشد. تیم بازسازی و طراحی میچینم با بهره گیری از تجربه بالایی که دارد، دیوارهایی عایق بندی شده با رنگ هایی استاندارد برای خانه شما طراحی و اجرا می کندو چنانچه تصمیم به بازسازی کلی یا جزئی خانه خود دارید، می توانید با تیم ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

کلام آخر

چنانچه هزینه ی بالای قبض برق خانه شما را نگران و آشفته نموده و به فکر کاهش آن برای دوره های بعدی هستید، با اصلاح الگوی مصرف خود می توانید هزینه قبض برق خود را به طرز چشمگیری کاهش دهید. برای این کار می توانید به توصیه های گفته شده در مطالب بالا عمل نموده و تاثیر آن را روی قبض برق دوره های بعدی خود به روشنی شاهد باشید.

سوالات متداول

برای کاهش مصرف برق کولر گازی خود چه کنیم؟

برای کاهش مصرف برق کولر گازی خانه خود که جز وسایل بسیار پر مصرف برق به شمار می رود، می توانید از یک پنکه سقفی برای کمک استفاده کنید. کولر گازی ها در منزل معمولا مجهر به یک دما سنج می باشند و توسط آن روی یک دمای ثابت تنظیم می شوند تا هنگامی که دما از آن حد بالاتر رفت به طور خودکار روشن شود.
حال در این بین اگر از یک پنکه سقفی کمک بگیریم، می تواند دمای خانه را برای مدت بیشتری خنک و متعادل نگه دارد و اینگونه کولر گازی در بازه های زمانی دیرتری روشن می شود.

• برای کاهش مصرف برق یخچال چه کنیم؟

برای این کار باید به دو نکته دقت داشته و آن را همیشه رعایت کنید. یک اینکه سعی کنید هیچ گاه یخچال را بیش از ظرفیت استانداردش و کاملا پر نکنید و دوم اینکه هیچ گاه غذای داغ را درون یخچال نگه ندارید و سعی کنید ابتدا آن را بیرون قرار داده تا هم دمای محیط شده و سپس آن را درون یخچال بگذارید.

مقالات مرتبط :

کاهش هزینه های گرمایشی در منزل

مطالب مرتبط