روش های تمیز کردن کاغذ دیواری

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های کابردی

حتما شما هم می دانید که کاغذ دیواری ها به دلیل آنکه دارای طرح و رنگ های متفاوتی می باشند نمای زیبایی را به محیط کار و خانه  می دهند و موجب می شوند که محیط زیبا تر و چشم نواز تر به نظر برسد. حتما برای شما هم پیش آمده است که هنگام تمیز کردن خانه و یا در خانه تکانی تمیز کردن کاغذ دیواری را فراموش کرده و یا به دلیل آنکه روش های تمیز کردن آن را نمی دانید تمیز کردن آن را به تعویق می اندازید.

برای حل این مشکل در ادامه تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های کاربردی را به اشتراک گذاشته ایم.

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های کابردی

معمولا تمیز کردن کاغذ دیواری به این صورت است که هر سال بهار انجام می شود و یا اینکه اگر کودکمان بر روی آن نقاشی بکشد و از آن به عنوان بوم نقاشی استفاده کند به فکر تمیز کردن آن می افتیم در غیر اینصورت اهمیتی به تمیزی کاغذ دیواری نخواهیم داد. فراموش نکنید که کاغذ دیواری ها قابلیت این را دارند که چرک و آلودگی را به خود جذب کنند. به همین دلیل هم از قابلیت تمیز شدن و درخشان شدن بهره مندند. فقط کافیست تا روش های آن را بیاموزید.

نکاتی در زمینه تمیز کردن کاغذ دیواری

  • یکی از نکات مهم در هنگام تمیز کردن کاغذ دیواری دقت به جنس و ضخامت آن است. برای کاغذ دیواری های قابل شستشو می توانید از ترکیب آب و صابون برای شستشو استفاده کنید، برای کاغذ دیواری هایی که جنس نازکی دارند نیز تنها از آب گرم خالی استفاده کنید. همچنین به هنگام کشیدن دستمال حتما آن را از بالا به پایین بکشید.
  • مدت زمانی که از ایجاد لکه بر روی کاغذ دیواری می گذرد، روی ماندگاری آن خیلی تاثیر دارد. به عبارتی تمیز کردن لکه های قدیمی از روی کاغذ دیواری خیلی سخت تر از لکه هاییست که تازه ایجاد شده است. پس چنانچه لکه ای روی کاغذ دیواری شما ایجاد شد، سریعا برای تمیز کردن آن اقدام کنید تا کارتان راحت تر باشد.
  • اغلب لکه ها خصوصا اگر تازه باشند با مقداری محلول آب و صابون تمیز می شوند، ولی اگر مقاومت لکه ای بیش از آن بود و با این محلول تمیز نشد، می توانید از محلول های شوینده قوی تری استفاده کنید. پس از شستشوی کاغذ دیواری با هرگونه محلولی، آن را با آب تمیز خوب آبکشی کنید و با یک حوله یا دستمال خشک به آرامی خشک کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری

اگر قصد دارید تا کاغذ دیواری منزل خود را تمیز کنید این روش می تواند بسیار موثر و تاثیر گذار باشد. در این روش می بایست حدود دو قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در یک ظرف ریخته و بر روی آن مقداری آب گرم بریزید و اجازه دهید تا مایع ظرفشویی کاملا در آب گرم حل شود. فراموش نکنید که اگر قصد دارید از شوینده های دیگری استفاده کنید حتما می بایست شوینده ای را برگزینید که موجب رنگی شدن کاغذ دیواری نشود. پس از آنکه مایع ظرفشویی درون آب گرم حل شد یک حوله و یا اسفنج را درون محلول فرو کنید تا کاملا آغشته به مایع ظرفشویی و آب شود. پس از آن حوله را چلانده تا کاملا آب اضافه ی آن گرفته شود.

روش های تمیز کردن کاغذ دیواری

قبل از آنکه محلول را استفاده کنید در جایی از دیوار که در معرض دید نیست محلول را امتحان کرده تا از آسیب نرساندن آن به کاغذ دیواری مطمئن شوید. اگر به کاغذ دیواری آسیبی وارد نشد می توانید شروع به تمیز کردن آن نمایید. سعی کنید که از شوینده زیاد استفاده نکنید. و هم چنین لازم به ذکر است که نیازی نیست از دستمال های مخصوص بهره بگیرید. این دستمال ها مناسب نظافت کاغذ دیواری نیستند.

به کار گیری جارو برقی

جنس به کار رفته در ساخت کاغذ دیواری ها به گونه ای است که اگر در مدت زمان طولانی تمیز نشوند حتما بر روی آن ها گرد و غبار می نشیند. و تمیز کردن آن مشکل خواهد شد و هم چنین زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. بهترین و تاثیر گذار ترین روش جهت از بین بردن گرد و خاک های موجود بر روی کاغذ دیواری استفاده از جارو برقی می باشد.

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های کاربردی

پیش از شروع جارو برقی فراموش نکنید که حتما برس مخصوص تمیز کردن دیوار را بر روی لوله ی جارو برقی قرار دهید. اگر دستتان به نقاط بالاتر جهت تمیز کردن نمی رسد بهتر است که از یک نردبان استفاده کنید تا به راحتی به نقاط بالاتر دیوار دسترسی پیدا کنید. این کار موجب می شود که بر روی دیوار خش نیفتد و کاغذ دیواری شما خراب نشود.

گرفتن گرد و غبار با دستمال

چنانچه در خانه جاروبرقی ندارید و یا برس مخصوص تمیز کردن جاروبرقی تان را گم کرده ایدگرد و غبارهای روی کاغذ دیواری را می توانید با کمک یک دستمال نیز تمیز کنید. برای این کار سعی کنید یک دستمال خشک و نرم را از بالا به پایین بر روی کاغذ دیواری خود بکشید و در ابتدا از نردبان برای قسمت های بالایی دست نمی رسد استفاده کنید و پس از تمیز کردن کامل آن قسمت ها، نردبان را برداشته و قسمت های پایینی را غبارروبی کنید.

تمیز کردن اثر انگشت

اگر شما کودک در منزل دارید حتما لکه های اثر انگشت او بر روی کاغذ دیواری های شما دیده می شود که تصویر ناخوشایندی را رقم زده است. جهت تمیز کردن اثر انگشت از روی کاغذ دیواری بهتر است که از پاک کن صمغی کمک بگیرید. یک عدد پاک کن صمغی را برداشته و بر روی دیوار بکشید. این پاک کن وسیله ای کاربردی و بسیار تاثیر گذار جهت از بین بردن چربی و آلودگی های موجود بر روی کاغذ دیواری می باشد هم چنین در از بین بردن اثر انگشت بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر کاغذ دیواری شما از نوع وینیلی می باشد می توانید با استفاده از آب و صابون اثر انگشت های موجود بر روی آن را از بین برده و کاغذ دیواری های منزل خود را هم چون روز اول تمیز و درخشان کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش های کاربردی

تمیز کردن کاغذ دیواری از لکه های چربی

گاهی اتفاق می افتد که روی کاغذ دیواری ما را لکه چربی می گیرد. این گونه لکه ها معمولا در مححیط آشپزخانه ایجاد می شوند و برای برداشتن آن می بایست به دو روش خاص اقدام نمود. در اولین روش شما می توانید از یک دستمال کاغذی و اتو کمک بگیرید. ابتدا دستمال کاغذی را روی لکه چربی قرار دهید و سپس اتو را با درجه پایین روی آن بگذارید، پس از گذشت مدتی کوتاه لکه جذب دستمال کاغذی گرم شده می شود و دیوارتان تمیز می گردد.

اگر با انجام این روش متوجه شدید که لکه هنوز در جای خود باقی است و روش کارساز نبوده می توانید روش دیگری را به کار بگیرید. بر طبق این روش شما می بایست مقداری پودر تالک را روی دستمال کاغذی مرطوب ریخته و آن را به مدت ده دقیقه روی لکه چربی قرار دهید. پس از گذشت این زمان دستمال را برداشته و اگر پودر به دیوار چسبیده بود آن را به کمک یک کاردک از دیوار جدا کنید. پس از آن خواهید دید که لکه چربی از بین رفته است.

تمیز کردن لکه نوشیدنی ها

گاهی امکان دارد بر اساس یک اشتباه یا بازیگوشی کودکان، مقداری نوشیدنی بر روی دیوار بریزد، که در این صورت اغلب لکه نوشیدنی ها بر روی کاغذ دیواری باقی می ماند. برای پاک کردن اینگونه لکه ها شما می بایست از ترکیب صابون و پراکسید استفاده کنید. ابتدا این دو محلول را با یکدیگر ترکیب کنید و سپس پارچه ای را درون آن خیس کنید. پس از آن به کمک پارچه آن قسمت یا قسمت هایی که لکه دار شده اند را به این محلول آغشته کنید و پنج دقیقه آن را به همان حالت بگذارید، سپس با کمک یک دستمال یا حوله نم دار آن را تمیز کنید و سپس خشک اش کنید.

برخی از لکه ها هستند که استقامت بالاتری دارند و به این شیوه از بین نمی روند، چنانچه لکه دیوار شما نیز با این روش از بین نرفت به جای ترکیب بالا از محلول سدیم پر کربنات استفاده کنید که تمیز کننده ای قوی تر می باشد. یک پارچه را به این محلول آغشته نموده و بر روی لکه قرار دهید. پس از گذشت پنج دقیقه آن را برداشته و محل را با یک دستمال نم دار، تمیز نموده و با یک دستمال دیگر آن را خشک کنید. (حتما به هنگام استفاده از این محلول از دستکش استفاده کنید، در غیر این صورت امکان آسیب رسیدن به پوست دست تان زیاد است)

کلام پایانی

کاغذ دیواری یکی از بهترین انتخاب ها برای دیوار هر منزلی می باشد که به کمک آن می توان به کمک طرح و رنگ هایی که دارد به زیبایی بصری دیوارها کمک زیادی کرد و از سمت دیگر قابلیت تمیز نمودن آن بسیار راحت تر از گزینه های دیگری همچون رنگ و روغن و گچ می باشد. چنانچه خواستید برای دیوارهای منزل تان از کاغذ دیواری استفاده کنید، توصیه می کنیم از جنس های خوب و قابل شستشو استفاده کنید که بتوان به راحتی آن را به کمک روش هایی که در بالا ذکر شد، نظافت نمود.

برای انتخاب کاغذ دیواری های خود اگر نیاز به مشاوره دارید می توانید از تیم مشاوران ما کمک بگیرید. تیم بازسازی و طراحی می چینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه و بازسازی ویلا و طراحی منازل، تجربه ای گسترده در تمامی زمینه های مربوط به دکوراسیون منزل را دارا می باشد و می تواند در تک تک زمینه های طراحی و بازسازی منزل به شما مخاطبان عزیز کمک کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای برداشتن گرد و غبار روی کاغذ دیواری چه روشی مناسب است؟

استفاده از جارو برقی و برس مخصوص تمیز کردن دیوار آن، بهترین روش برای برداشتن گرد و غبار از روی کاغذ دیواری می باشد. با این روش هم زمان کمتری برای این کار نیاز است و هم گرد و غبارها را بدون این که به بخش های دیگر سرازیر شوند می توان از روی کاغذ دیواری برداشت.

آیا لکه چربی را می توان از روی کاغذ دیواری برداشت؟

بله . شما می توانید با گذاشتن یک دستمال کاغذی خشک بر روی لکه چربی و قرار دادن اتو با درجه حرارت کم روی آن به مدت چند دقیقه لکه چربی را از روی کاغذ دیواری بردارید. (در این پروسه پس از گرم شدن دستمال کاغذی به مرور چربی از کاغذ دیواری جدا شده و جذب دستمال کاغذی می شود)

مقالات مرتبط:

ایده های خرید کاغذ دیواری برای دیزاین دکوراسیون داخلی منزل

رنگ یا کاغذ دیواری

 

مطالب مرتبط