روش های تمیز کردن شومینه؛ سنگ و آجر

روش های تمیز کردن شومینه؛ سنگ و آجر

زمانی که به روز های سرد سال نزدیک می شویم به این فکر می افتیم که وسایل گرمایشی را راه اندازی کنیم. یکی از وسایل و الزاماتی که وظیفه ی گرم کردن منزل را بر عهده دارد شومینه می باشد.

شومینه علاوه بر اینکه وظیفه ی گرم کردن منزل را بر عهده دارد یک وسیله ی تزئینی بوده که در زیبا تر شدن دکوراسیون داخلی منزل نقش بسزایی نیز دارد. اگر شما جزو افرادی هستید که وسیله ی گرمایشی منزل شما جزو شومینه ها می باشد حتما چندین بار به فکر تمیز کردن شومینه منزل خود افتاده اید اما به دلیل آنکه روش های تمیز کردن آن را نمی دانستید تمیز کردن آن را را به تعویق انداخته اید.

روش های تمیز کردن شومینه؛ سنگ و آجر

جهت نظافت شومینه روش های متفاوتی وجود دارد که می بایست با به کار گیری آن ها نسبت به نظافت شومینه منزل خود بپردازید. پس اگر قصد دارید که به نظافت شومینه ی منزل خود بپردازید و روش های آن را بلد نیستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تمیز کردن شومینه

قبل از آنکه برای تمیز کردن شومینه اقدام کنید حتما خاکستر هایی را که درون شومینه قرار دارند را جمع آوری کرده و دور بیندازید. البته فراموش نکنید که این کار برای شومینه های گازسوز نیاز نیست. در هنگام جمع کردن خاکستر های شومینه فراموش نکنید که این کار را به آرامی انجام دهید تا خاکستر ها در دیگر نقاط خانه پخش نشوند و موجب کثیف شدن خانه نشوند.

روش های اصولی جهت تمیز کردن شومینه

خاکسترهای شومینه را چطور جمع کنیم؟

برای جمع آوری خاکسترهای شومینه معمولا از جاروبرقی مخصوص این کار استفاده می کنند که دارای سیستم مکش و کیسه انباشت و فیلترهای مخصوص به خود را دارد. اگر برای این کار از جاروبرقی های معمولی خانه استفاده کنید، احتمال آسیب و از کار افتادن اش بسیار است. زیرا خاکستر به دلیل خاصیت فیزیکی غبارگونه خود به راحتی از فیلترهای جاروبرقی عبور کرده و به موتور آن به راحتی آسیب می زند. پس سعی کنید حدالامکان از جاروبرقی معمولی خانه تان برای انجام این کار استفاده نکنید.

دلیل دود بیش از اندازه شومینه چیست؟

اگر شومینه شما بیش از اندازه دود می کند، می بایست میزان هیزمی که در آن قرار می دهید را کاهش دهید. اصولا هر شومینه ای ظرفیت و گنجایش حجم مشخصی زغال را دارد. چنانچه بیش از اندازه درون آن زغال قرار دهید، دود آن زیاد شده و از این بابت موجب آزارتان می شود.

شما می توانید با زیاد و کم کردن حجم هیزم، مقدار مناسب و استاندارد آن را متوجه شوید و یا چنانچه شومینه تان را به صورت آماده تهیه نموده اید، میزان حجم استاندارد هیزم لازم را از فروشنده یا نمایندگی آن بپرسید. اینگونه می توانید از شر دودهای بیش از اندازه و اضافی خلاص شوید.

روش های اصولی جهت تمیز کردن شومینه

بعد از آن که خاکستر ها را جارو و جمع کردید می بایست نسبت به تمیز کردن دوده هایی که بر روی دیواره ی شومینه و کف شومینه وجود دارند اقدام کنید. برخی از افراد بر این تصورند که با یک عدد دستمال مرطوب و مقداری آب می شود دوده های موجود بر روی شومینه را از بین برد. اما اشتباه بوده و جهت تمیز کردن دوده های موجود بر روی شومینه می بایست از مواد شوینده ی مخصوص کمک بگیرید.

استفاده از کرم تار تار

اگر قصد دارید به راحتی و در کم ترین زمان ممکن از شر دوده های شومینه خلاص شوید کرم تار تار مناسب ترین گزینه در این راستا به شمار می رود. مواد مورد نیاز جهت درست کردن محلول از بین برنده ی دوده کرم تار تار، آب، سرکه ی سفید، جوش شیرین و مایع دستشویی می باشد. در این روش می بایست ابتدا کرم تار تار را با کمی آب مخلوط نمایید.

جهت تمیز کردن یک شومینه دو قاشق کرم تار تار کفایت می کند. نسبت آب و کرم می بایست به گونه ای باشد که پس از مخلوط شدن مایع خمیری شکل به دست آید. پس از آنکه این مراحل را انجام دادید با استفاده از یک عدد اسفنج خمیر درست شده را در محلی که دوده وجود دارد بکشید. اگر شومینه ی شما دارای دوده ی بیشتری است به مایع بیشتری جهت تمیز کردن آن نیازمندید. پس از آنکه مایع خمیری را بر روی دوده ها کشیدید می بایست محل را با استفاده از آب تمیز نمایید.

روش های تمیز کردن شومینه؛ سنگ و آجر

اگر با استفاده از این روش دوده ها از بین نرفتند می بایست از محلول آب و سرکه ی سفید استفاده کنید. جهت تهیه ی این محلول فقط نیاز به آب و سرکه ی سفید دارید. می بایست آب و سرکه ی سفید را به اندازه ی مساوی با هم ترکیب کنید و آن را بر روی دوده های موجود اسپری نمایید. پس از اسپری محلول با به کار گیری یک عدد برس شروع به تمیز کردن دوده ها کنید. بهتر است که چند بار این کار را تکرار کنید.

استفاده از جوش شیرین

یکی از روش هایی که در تمیز کردن شومینه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به مواد خاصی ندارد به کار گیری جوش شیرین و مایع دستشویی می باشد. جهت درست کردن این مخلوط می بایست به میزان مساوی این دو مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید. پس از ترکیب این دو مواد می بایست مایعی خمیری شکل به دست بیاید. پس از درست شدن ترکیب با استفاده از یک فرچه ترکیب درست شده را بر روی محل مورد نظر بکشید تا تمیز شود.

روش های تمیز کردن شومینه؛ سنگ و آجر

استفاده از سرکه سفید

از سرکه سفید برای شستشوی بسیاری از سطوح استفاده می کنند، این محلول اگر به صورت درست و اصولی استفاده شود، قابلیت تمیز کنندگی بسیار بالایی دارد و به لحاظ قیمتی نیز در سطح متوسطی نسبت به سایر شوینده ها می باشد. نحوه استفاده از این محلول اینگونه است که درون یک بطری آبپاش با نصف سرکه و نصف آب پر می کنیم و آن را به دیواره شومینه اسپری نموده و با یک اسکاج درشت و زبر آن را تمیز می کنیم. این پروسه را باید چند روز به طور پیوسته انجام دهیم تا نتیجه آن را ببینیم.

لکه های روی شومینه را چطور از بین ببریم؟

گاهی روی شومینه را لکه هایی می گیرد که از بین بردن آن کار بسیار دشواری می باشد و در اصطلاح لکه های بسیار سرسختی می باشند. این لکه ها معمولا در نظافت شومینه از بین نمی روند و باید برای تمیز کردن آن ها به فکر راه حل دیگری برویم. برای این مشکل یک راه حل می باشد که زحمت چندانی ندارد. شما می توانید با ترکیب تری سدیم فسفات به همراه آب یک محلول فوق العاده کاربردی و موثر برای حل مشکل این لکه ها تهیه کنید.

ولی به هنگام استفاده از این محلول نهایت دقت و احتیاط را به کار ببرید و حتما از دستکش و ماسک و عینک استفاده کنید، زیرا این محلول یکی از قوی ترین پاک کننده ها می باشد و می تواند با برخورد به پوست یا چشم انسان تاثیرات منفی و خطرناکی داشته باشد.

نحوه تهیه این محلول اینگونه است که یک چهارم فنجان تری سدیم فسفات را با هفت و نیم لیتر آب گرم ترکیب نموده و کاملا آن را هم میزنیم تا حسابی با یکدیگر مخلوط شوند. سپس با استفاده از یک برس زبر این محلول را در محل لکه به خوبی می مالیم تا هنگامی که کف ایجاد شود.

کف ایجاد شده عمل لکه از بین بردن لکه را انجام می دهد. (این کار را به حدی انجام دهید تا کف خوبی ایجاد شود) گاهی برای از بین بردن کامل برخی لکه ها نیاز است که این پروسه را چندین بار انجام دهید.

آجرهای شومینه خود را چطور تمیز و براق کنیم؟

چنانچه آجرهای شومینه شما از استفاده ای طولانی به شکل غبار آلود و کدر در آمده، می توانید با صرف کمی وقت و هزینه آن را از این حالت در آورده و مانند روز اولش تمیز و براق کنید. در ابتدا و قبل از هر اقدامی باید از شر گرد و غبار روی شومینه خلاص شویم.

برای این کار می بایست مقداری سفید کننده را با کمی آب ترکیب کرده و با یک برس زبر آن را بر روی آجرهای دیوار شومینه بکشیم(سعی کنید این کار را با حوصله و دقت کافی انجام دهید تا پس از شستشو آثار گرد و غبار و کثیفی روی دیوار نماند). سپس با آب پرفشار دیوار را بشویم تا گرد و غبارهای آن به طور کامل از بین برود.

در مرحله بعد آجرهای دیوار باید به طور کامل خشک شود و هیچ گونه رطوبتی در آن باقی نماند. پس از آن می بایست با مقداری روغن جلا دهنده روی آجرها را براق کنید که برای انجام این کار توصیه می کنیم از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید.

کلام پایانی

شومینه وسیله ای است که در برخی خانه ها به جای بخاری مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه گرم کردن خانه را دارد. این وسیله جلوه و نمای زیباتری نسبت به بخاری دارد و می تواند کمک زیادی به زیباتر نشان دادن دکوراسیون خانه داشته باشد. ولی برای آنکه از زیبایی آن کم نشود، می بایست هر از چندگاهی نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. با رعایت توصیه های ذکر شده در مطالب بالا می توانید شومینه خود را به خوبی تمیز و زیبا کنید.

چنانچه در منزل خود شومینه ندارید و تصمیم گرفته اید شومینه ای زیبا داشته باشید، می توانید با ما تماس بگیرید.

شرکت بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه و بازسازی ویلا با در اختیار داشتن یک تیم از متخصصین و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه ی بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در زمینه طراحی شومینه یا دیگر بخش های دکوراسیون خانه داشتید می توانید با ما در تماس باشید و از مشاوره های رایگان ما استفاده کنید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا برای جمع کردن خاکسترهای موجود در شومینه می توان از جاروبرقی خانه استفاده کرد؟

خیر. برای جمع آوری خاکسترهای شومینه می بایست از جاروبرقی مخصوص این کار استفاده کنید زیرا خاکستر شومینه به لحاظ فیزیکی مانند گردوغبار می ماند و به همین دلیل توان رد شدن از فیلتر جاروبرقی های معمولی را دارد و چنانچه شما برای این کار از جاروبرقی معمولی که در منزل دارید استفاده کنید، احتمال اینکه جاروبرقی تان آسیب ببیند زیاد است.

برای از بین بردن لکه های سرسخت شومینه از چه محلولی باید استفاده کنیم؟

 برای از بین بردن برخی لکه های سرسخت که با هرگونه شستشویی از بین نمی روند، یک محلول بسیار کاربردی وجود دارد که توان بالایی در پاک کنندگی دارد. این محلول از ترکیب یک چهارم فنجان تری سدیم فسفات را با هفت و نیم لیتر آب گرم تهیه می شود. این مواد را خوب با هم مخلوط کنید و سپس با یک برس زبر آن را روی لکه بکشید. این کار را انقدر ادامه دهید تا محل لکه کف کند. کف به وجود آمده به احتمال زیاد لکه را از بین ببرد.

مقالات مرتبط :

نکات مهم خانه داری

ایده ها و نکات تزئین شومینه

مطالب مرتبط