نکات مهم خانه داری؛ ترفندهای جالب خانه داری

نکات مهم خانه داری؛ ترفندهای جالب خانه داری

اگر شما کارمند هستید و یا اینکه وقت زیادی جهت رسیدن به خانه ندارید می بایست نکات مهم خانه داری که در تمیزی و مرتبی خانه تاثیر بسزایی دارد و می تواند به طور قابل توجهی وقت و انرژی شما را ذخیره کند را یاد بگیرید. یاد گیری ترفند های خانه داری می تواند به کار های شما سرعت بخشد و شما را از سر در گمی نجات دهد.

پس اگر این موضوع برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است و قصد دارید که مهارت حرفه ی خود را در امر خانه داری روز به روز بهبود بخشید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

برنامه ریزی داشته باشید

از جهت آنکه بسیاری از کارهای خانه زمانبر می باشند و مستلزم داشتن وقت و حوصله زیادی می باشند، سعی کنید همواره قبل از انجام کارهای روزانه خود برنامه ریزی داشته باشید. این عمل باعث می شود پراکندگی کارهای خانه شما را سردرگم نکند و همچنین کارهای تان نتیجه بهتر و رضایت بخش تری به همراه داشته باشند.

به طور مثال اگر تصمیم به تمیز کردن بخشی از خانه مانند حمام یا حیاط یا .. را دارید از قبل برنامه ریز کنید و مثلا وسایلی که برای آن نیاز دارید را لیست نموده و تهیه کنید تا وسط تمیز کاری به خاطر نبود یک وسیله به مشکل برنخورید و یا به طور مثال اگر می خواهید خانه تکانی داشته باشید حتما قبلش لیست جاها و وسیله هایی که می بایست تمیز شوند را آماده کنید و بر اساس آن کار خود را شروع کنید.

هنگام تمیز کردن خانه نظم و ترتیب را رعایت کنید

مواقعی که تصمیم به تمیز کردن خانه خود داشتید، سعی کنید به ترتیب این کار را انجام دهید، به طور مثال ابتدا آشپزخانه، سپس پذیرایی و بعد اتاق ها و در آخر دستشویی و حمام. تمیز کردن نامنظم بیشتر از شما انرژی می گیرد و بیشتر خسته تان می کند و در آخر نیز حس می کنید آن طور که باید نتوانستید خانه را به خوبی تمیز کنید. پس برای گرفتن بهترین نتیجه همواره برنامه ریزی و رعایت نظم و ترتیب را از یاد نبرید.

تمیز کردن سطوح آشپزخانه

همانطور که می دانید پس از آن که عمل پخت و پز در آشپزخانه انجام شد و به پایان رسید چربی حاصل از آشپزی بر روی سطوح آشپزخانه باقی مانده و تمیز کردن آن به راحتی امکان پذیر نبوده و نیازمند راه کار های کاربردی می باشد. اگر می خواهید ماده های چسبنده بر روی گاز و یا بر روی سطوح آشپزخانه را از بین ببرید کافی است که از یک اسفنج استفاده کنید.

اسفنج مربوطه به مقداری سرکه ی سفید رقیق نشده آغشته کرده و بر روی سطوحی که به دلیل پخت و پز کثیف شده اند بکشید. این سطوح ممکن است قسمت هایی هم چون سرامیک های آشپزخانه، هود، کابینت ها و اجاق گاز ها باشد. پس از این که این کار را انجام دادید اسفنج را در داخل آب خیس کرده و دوباره بر روی سطوح بکشید.

پس از آن می توانید با استفاده از یک دستمال به خشک کردن سطوح بپردازید و از تمیزی و درخشندگی فضا نهایت لذت را ببرید.

تمیز کردن سینک ظرفشویی

یک سینک ظرفشویی همیشه تمیز و خالی از ظرف، از نشانه های یک خانه تمیز و مرتب و یک خانوم با سلیقه و خانه دار می باشد. سعی کنید سینک ظرفشویی خود را زود به زود بشویید و آن را از وجود هرگونه آلودگی و جرم دور نگه دارید.

برای شستشوی مناسب و اصولی سینک ظرفشویی می توانید از پودر لباسشویی همراه با جوش شیرین استفاده کنید. ابتدا سینک را خوب خیس کنید و سپس این مواد را روی آن بریزید و فرصت بدهید خوب خیس بخورند و سپس با یک برس یا اسفنج آن را خوب بسابید و در آخر آبکشی کنید. چنانچه مایل به استفاده از پودر لباسشویی نبودید، می توانید به جای آن از سرکه سفید استفاده کنید.

نکات مهم خانه داری

نگهداری از ماشین لباسشویی

امروزه با بالا رفتن قیمت لوازم برقی بیشتر افراد نگران این موضوع هستند که با خراب شدن لوازم منزل خود آیا توانایی خرید مجدد را دارند یا خیر. پس نگهداری صحیح و اصولی از لوازم برقی منزل هم چون ماشین لباسشویی از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد.

جهت محافظت صحیح و اصولی از ماشین لباسشویی و جلوگیری از خراب شدن و زنگ زدن قسمت های مختلف آن می بایست در ماه یک الی دو بار بر روی قسمت هایی که احتمال زنگ زدگی آن بیشتر از دیگر قسمت ها می باشد وازلین بمالید.

این کار از زنگ زدگی ماشین لباسشویی جلوگیری کرده و عمر مفید آن را نیز افزایش می دهد. هم چنین می توانید جهت تمیز کردن قسمت داخلی ماشین لباسشویی حدود 1 لیتر داخل آن را سرکه بریزید و سپس ماشین لباسشویی را روشن کرده و اجازه دهید با استفاده از سرکه داخل آن به خوبی تمیز شود. سرکه خاصیت پاک کنندگی دارد و موجب تمیز شدن لوله ها و داخل ماشین لباس شویی می شود.

نگهداری از ماشین لباسشویی

مقاله مرتبط : نحوه استفاده از جوش شیرین در لباسشویی

تمیز و مرتب کردن کابینت ها

کابینت های تمیز و مرتب همیشه حس خوبی به همراه دارند. اگر دوست دارید آشپزخانه ای تمیز و مرتب داشته باشید که علاقه ی شما را به آشپزی و تهیه غذا برای اعضای خانواده دو چندان کند، پس برای تمیزی و مرتب بودن کابینت ها وقت و سلیقه زیادی به خرج دهید.

چنانچه کابینت های تان تمیز و مرتب باشد هم ظرف و ظروف و وسایل تان و مواد غذایی تان که در آن نگه داری می کنید از آلودگی در امان است و هم شما به هنگام آشپزی دچار سردرگمی زیادی نمی شوید.

برای تمیز کردن کابینت های تان می توانید بعد از خارج کردن تمام وسایل داخل آن، با یک محلول آب داغ و پودر لباسشویی و یک برس نسبتا زبر شروع به تمیز کردن آن از آلودگی هایش کنید. همچنین می توانید از محلول روغن گیاهی و جوش شیرین برای این امر استفاده کنید.

گرفتن جرم کتری و قوری

امروزه به علت آهک و کلر موجود در آب شاهد آن هستیم که کتری ها و قوری هایی که در آن آبجوش می گذاریم، پس از گذشت مدتی جرم می گیرند و این عامل باعث می شود هم مدت زمان جوش آمدن آب در آنها افزایش یابد و هم چایی که به وسیله آنها تهیه می شود از طعم و مزه اش کم شود.

برای از بین بردن این جرم ها شما می توانید از جوش شیرین استفاده کنید، ابتدا کتری را از آب پر کنید و مقداری جوش شیرین درون آن بریزد، سپس آن را روی اجاق گاز قرار دهید و پس از آنکه جوش آمد حرارت راکم کنید تا با حرارت کم کمی بجوشد، سپس آب را خالی نموده و درون آن را خوب آبکشی می کنیم. چنانچه به جوش شیرین دسترسی نداشتید می توانید به جای آن از بکینگ پودر استفاده کنید.

برای گرفتن جرم قوری نیز می توانید از خمیر دندان و یک برس نرم و تمیز یا اسکاج استفاده کنید. داخل قوری را خیس کنید و خمیر دندان را روی اسکاج بریزد و با آن به خوبی داخل قوری را بسابید. سپس آن را به خوبی آبکشی کنید.

رفع گرفتگی فاضلاب

اگر فاضلاب منزل شما دچار گرفتگی شده است و هیچ کدام از راه هایی که تا کنون امتحان کرده اید موثر نبوده است می توانید این ترفند را به کار بگیرید تا در کوتاه ترین زمان فاضلاب خانه ی شما از گرفتگی خلاص شود.

می توانید از ترکیب قدرتمند و موثر جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. جهت رفع هر چه سریع تر این مشکل ابتدا نصف فنجان جوش شیرین را داخل چاه ریخته و سپس 1 فنجان سرکه را درون چاه و بر روی جوش شیرین بریزید.

پس از آنکه این عمل را انجام دادید می بایست اجازه دهید که محلول واکنش شیمیایی خود را انجام دهد. در آخر بر روی محلول آب گرم ریخته و تمام آلودگی ها را تمیز کنید.

نکات مهم خانه داری

تمیز نمودن لکه های مبل

تمیز کردن لکه هایی که بر روی مبل به وجود آمده است جزو مواردی می باشد که به هیچ عنوان نمی توان در منزل و نظافت آن پشت گوش انداخت و آن را نادیده گرفت.

تمام کسانی که در خانه هستند بخش زیادی از وقت خود را بر روی مبل ها و به جهت استراحت و یا تماشای تلویزیون می گذرانند. پس طبیعی است که هر چند وقت یک بار مبل های شما لک شده و هنگام تمیز کردن آن به مشکل بر بخورید.

جهت تمیز کردن هر چه بهتر و سریع تر مبل ها می بایست از جوش شیرین استفاده کنید. به این صورت که جوش شیرین را با مقداری سرکه، آب گرم، سرکه ی سفید و مایه ی ظرفشویی مخلوط نمایید.

سپس با به کار گیری یک اسفنج محلول درست شده را بر روی لکه های مبل بکشید. این روش در تمیز کردن مبل ها بسیار موثر بوده و به راحتی موجب از بین رفتن لکه های مبل می گردد هم چنین این روش یکی از نکات مهم خانه داری به شمار می آید که یاد گیری و استفاده از آن خالی از لطف نیست.

تمیز نمودن لکه های مبل

کلام آخر

خانه خوب و مرتب کمک زیادی به گرم ماندن روابط و صمیمیت بین اعضای خانواده می کند، چنانچه می خواهید در امر خانه داری خوب عمل کنید بهتر است تمام توصیه های بالا را به دقت مطالعه نموده و به آنها عمل کنید.

این امر باعث می شود که علاوه بر داشتن خانه ای مرتب و منظم همواره حس مثبتی در وجود خود داشته باشید و همچنین همسرتان از اینکه برای خانه و زندگی زحمت می کشید از شما سپاسگذار باشد.

تیم بازسازی و طراحی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه، بازسازی ویلا و طراحی منازل، تجربه ای گسترده در تمامی زمینه های مربوط به دکوراسیون منزل را دارا می باشد و می تواند در تک تک زمینه های طراحی و بازسازی به شما مخاطبان عزیز کمک کند. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

شماره های تماس :

سوالات متداول

برای راحت تر شدن کارها در خانه داری چه کاری می توان کرد؟

برای آنکه کارهای خانه داری برای شما آسان تر شود و زمان کمتری از شما بگیرند و همچنین بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن بگیرید، بهتر است یک برنامه جامع برای خود بنویسید و همواره تلاش کنید طبق آن برنامه عمل کنید. این امر باعث می شود تا هم دچار سردرگمی نشوید و هم از زمان تان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

برای جرم گیری کتری چه اقدامی انجام دهیم؟

اگر کتری شما پس از مدتی استفاده، دچار جرم شده می توانید آن را پر آب نموده و مقداری بکینگ پودر یا جوش شیرین درون آن بریزید و سپس آن را روی اجاق گاز قرار دهید، پس از جوش آمدن شعله اش را کم کنید تا برای مدتی به آرامی غل بزند. سپس آب آن را خالی کنید و خوب آبکشی کنید. خواهید دید که تمام جرم ها از بین رفته اند.

مطالب مرتبط