روش های خوشبو شدن اتاق خواب؛ طبیعی و کاربردی

ایجاد بوی خوب در اتاق خواب شما

تازه ، تمیز و با رایحه ای طبیعی معطر شده باشد – در حالت ایده آل ، بوی اتاق خواب شما اینگونه است. اگر در عوض ، یک سوم زندگی خود را صرف تنفس هوای آلوده ، غبارآلود یا کاملاً بدبو می کنید ، از قدرت ترمیم یک خواب خوب در شب  و از آرامش محل زندگی خود می کاهید. البته ناگفته نماند که در صورت وجود انبوهی از ظرفهای کثیف در نزدیکی تخت یا جورابهای مخصوص بدنسازی  ، هیچ اتاق خوابی رایحه خوبی نخواهد داشت. 

با ما همراه باشید تا روش های طبیعی برای ایجاد بوی خوب در اتاق خواب شما را بررسی و شرح دهیم.

منبع بوی بد محیط را خنثی کنید

چنانچه اتاق خواب شما را بوی بد و نامطبوعی فراگرفته و این موضوع شما را کلافه کرده است، برای رفع آن می بایست ابتدا منبع این بوی نامطبوع را شناسایی و آن را از بین ببرید. در قدم اول در اتاق خواب خود به دنبال منبع بوی بد بگردید، این بو شاید از جوراب هایتان که تازه از پا در آورده اید متصاعد می شود، در این صورت سریعا جوراب هایتان را بشوئید.

چنانچه منبع بوی بد ظرف بقیمانده غذایی بود که در اتاق تان مانده و فاسد شده، سریعا غذای فاسد شده را درون سطل زباله خالی کنید و ظرف اش را به خوبی بشوئید. اگر منبع بو لباس های کثیف بود آن را درون ماشین لباسشویی انداخته و بشوئید و اگر منبع بو بیرون از خانه بود و بو از طریق پنجره وارد خانه می شود، برای لحظاتی پنجره را ببندید تا زمانی که منبع بو برطرف شود.

به طور کلی تا هنگامی که منبع بو را شناسایی و آن را برطرف یا خنثی نکنید، نمی توان بوی بد و نامطبوع را از بین برد. پس قبل از هر اقدامی به دنبال منبع بو باشید.

از بین بردن بوی سیگار

 بوی سیگار جز آن دسته از بوهایی است که ماندگاری بالایی دارد و چنانچه برای مدتی ادامه دار باشد، یعنی یکی از اعضای خانواده برای مدتی سیگار بکشد، اتاق اش برای مدت بسیار طولانی این بو را در خود نگه می دارد گویی که دیوارها و جای جای خانه بوی سیگار می دهد. برای از بین بردن بوی تند سیگار درون خانه می توان از سرکه کمک گرفت. سرکه راهی مطمئن و طبیعی برای گرفتن بوی سیگار می باشد و زحمت و دردسر زیادی هم ندارد.

برای از بین بردن بوی سیگار به کمک سرکه می بایست یک کاسه را به اندازه یک سوم سرکه پر کرده و در گوشه ای از اتاق قرار دهید. همچنین می توانید سرکه را درون یکیآب پاش ریخته و به برخی نقاط خانه مانند میز و بدنه تخته خواب و … اسپری کنید (که البته روش اول بسیار بهتر و کم دردسر تر می باشد)

پنجره ها را باز کنید

روش های خوشبو شدن اتاق خواب؛ طبیعی و کاربردی

سریعترین راه برای داشتن یک اتاق با بوی تازه و طبیعی باز کردن پنجره ها و اجازه دادن به وارد شدن نور خورشید و هوای تازه به داخل اتاق است. تا زمانی که در نزدیکی یک آزادراه شلوغ یا یک منطقه صنعتی زندگی نکنید ، هوای داخل خانه شما بیشتر از هوای بیرون آلوده است . بنابراین این عادت را ایجاد کنید که هر روز صبح پنجره اتاق خواب خود را تا زمانی که حریم خصوصی و هوا اجازه می دهد باز کنید. اتاق خواب شما بوی تازه تری خواهد گرفت و با یک آفتاب صبحگاهی افزایش روحیه و انرژی را حس خواهید کرد.

از بین بردن بوی غذا در خانه

چنانچه مححیط خانه را بوی غذا گرفته و این موضوع برای شما چندان خوشایند نیست و یا مهمان پشت در است و می خواهید سریعا بوی غذایی که درون خانه تان پیچیده است را از بین ببرید تنها کافیست از محلول آبلیموی تازه کمک بگیرید. در این روش شما می بایست مقداری آبلیموی تازه را با یک لیوان آب مخلوط نموده و درون یک ظرف آبپاش بریزید.

سپس درجه آن را روی افشانه تنظیم نموده و در محیط خانه یا روی برخی وسیله ها اسپری کنید. این عامل باعث می شود که بوی غذایی که در محیط خانه پیچیده به سرعت از بین رفته و جای آن را بوی لیموی تازه که مورد پسند بسیاری از افراد است بگیرد.

از قهوه برای خوشبو کردن خانه کمک بگیرید

بوی قهوه جز آن دسته از بوهایی است که بیار خاص و متفاوت می باشد و طرفداران زیادی دارد. چنانچه محیط خانه شما را بویی بد و نامطبوع فرا گرفته است، بعد از شناسایی و دفع منشا بوی بد می توانید از قهوه برای عوض کردن بوی محیط کمک بگیرید. تنها کافی است قهوه را آسیبا کنید و یا آن را دم کنید، این عامل باعث می شود تا بوی شگفت انگیز قهوه متصاعد شده و فضا را پر کند و سایر بوهای نامطبوع را به مرور از بین ببرد.

فراموش نکنید که برای آنکه قهوه بوی بهتر و بیشتری از خود تصاعد کند می بایست آسیاب شده باشد و یا خودتان آن را آسیاب کنید. سپس می توانید قهوه آسیب شده را درون کاسه ای بریزد و در محیط اتاق قرار دهید تا بوی اتاق را عوض کند.

استفاده از شمع برای عوض کردن بوی اتاق

استفاده از شمع برای ایجاد فضایی آرامش بخش از دیرباز مرسوم بوده است. در اغلب فرهنگ ها شمع را برای آرامش بیشتر در محیط خانه روشن می کردند، خصوصا در گذشته های دور که لامپ هم نبوده و شمع علاوه بر آرامش، نور نیز به فضای خانه هدیه می داده است. ولی جالب است که بدانید که شمع علاوه بر دو مورد گفته شده، توانایی خوشبو کردن محیط خانه را نیز دارد و از آن می توان برای رسیدن به این هدف بهره برد.

برای این کار شما می بایست بدون اینکه شمع را روشن کنید، آن را در محیط های گوناگون اتاق خود قرار دهید و بگذارید که مدت زمان زیادی را در همان فضاها بماند. این روش باعث می شود عطر خوب شمع به مرور جذب فضا شود و پس از گذشت مدتی فضای اتاق را رایحه ای خوشبو و دلپذیر بگیرد. استفاده از شمع خاموش برای خوشبو کردن محیط کمد نیز بسیار کاربردی می باشد و با قرار دادن آن در محیط کمد می توان به خوشبوتر شدن کمد و لباس های درون آن بسیار کمک کرد.

ملحفه ها را بشویید

روش های خوشبو شدن اتاق خواب؛ طبیعی و کاربردی

هیچ چیز به اندازه روتختی های تمیز و نرم راحت نیست – اما همین ملافه ها هر شب مقدار قابل توجهی روغن بدن ، مایعات را جذب می کنند و ذرات پوست را جذب می کنند . در صورتی که خیلی دیر آن ها را به لباسشویی بیاندازید ، ملحفه های شما می توانند بوی بد بدهند. برای تازه نگه داشتن هوا ، تختخواب خود را زیرو رو کنید و ملافه ها را هر هفته بشویید – اگر حیوانات خانگی خود را با خود می خوابانید باید حساسیت بیشتری به خرج بدهید.

با تعویض روبالشتی های خود یک قدم جلو بروید. این نه تنها کمک می کند تا بوی اتاق شما تازه بماند. همچنین کمک می کند تا چهره شما در بهترین حالت ظاهر شود.

فرش را تازه کنید

روش های خوشبو شدن اتاق خواب؛ طبیعی و کاربردی

به دلایل واضح فرش محبوب ترین انتخاب برای کف اتاق است – پیاده روی روی آن راحت است ، صدا و نوسانات دما را خفه می کند و تأثیر قابل توجهی به دکوراسیون اتاق خواب شما می بخشد – اما نکته منفی فرش تمایل به نگه داشتن باکتری ها ، کپک زدن است. با گذشت زمان ، این موارد می توانند بوی بد ایجاد کنند. اما به طور خودکار به دنبال مواد شیمیایی سخت برای خوشبو کردن فرش خود نباشید. در عوض ، جوش شیرین را امتحان کنید. ارزان و آسان است. فقط یک پوشش کامل روی فرش خود بپاشید ، بگذارید حداقل یک ساعت بماند و سپس پودر را همراه با بوی بد جاروبرقی کنید.

پیش از ورود به خانه با کفش های خود روی فرش ها نروید ،  دمپایی های خود را درست کنار درب نگه دارید تا بتوانید به راحتی از کفش های روز خود خارج شوید و به جای آن با دمپایی دنج و تمیز روی فرش های خانه راه بروید.

مقاله پیشنهادی : بهترین چیدمان فرش اتاق نشیمن برای خانه شما

پخش کننده اسانس

روش های خوشبو شدن اتاق خواب؛ طبیعی و کاربردی

مطمئناً ، می توانید یک دیفیوزر نی خریداری کنید ، اما ممکن است گران باشد. چرا در عوض خودتان درست نکنید؟ تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک ظرف شیشه ای یا گلدان با یک قسمت باریک ، چند سیخ کباب بامبو ، یک چهارم فنجان روغن بادام شیرین یا گلرنگ و 15 تا 20 قطره روغن ضروری مورد علاقه خود –  مانند اسطوخودوس ، یاسمن ، وانیل و … می باشد. حامل و روغنهای اساسی را در ظرف مخلوط کنید ، سیخ ها را به صورت “دسته گل” درآورید و دیفیوزر را روی غلاف شب خود قرار دهید. صبور باشید – یک یا دو روز طول می کشد تا رایحه به سیخ ها راه پیدا کند و به ایجاد بوی خوب در اتاق  خواب شما کمک کنند.

خوشبو کننده خانگی

روش های خوشبو شدن اتاق خواب؛ طبیعی و کاربردی

شاید یک انتشار دهنده  بو بصورت نی مورد مناسب شما نباشد ، اما شما همچنان می خواهید اتاق خواب خود را با رایحه مطبوعی که از مواد شیمیایی تحریک کننده موجود در یک قوطی ساخته نشده ، تازه کنید. جای نگرانی نیست – شما می توانید خوشبو کننده اسپری خود را از مواد طبیعی تهیه کنید. شما به یک بطری اسپری تمیز ، یک فنجان آب مقطر ، سه قاشق غذاخوری الکل مالش دهنده (در صورت تمایل می توانید از ودکا استفاده کنید) و حداقل 20 قطره روغن اساسی ضروری نیاز دارید. از یک عطر استفاده کنید ، یا روغن های تقویت کننده آرامش مانند ترنج ، اسطوخودوس ، بابونه ، وانیل یا گل رز را ترکیب کنید. به سادگی مواد موجود در بطری اسپری را مخلوط کرده و با اسپری آن در فضای اتاقا لذت ببرید.

کلام پایانی

نوع محیط اتاق شما که در آن به استراحت می پردازید تاثیر بسیار زیادی در آرامش روحی و سلامت جسمی شما دارد. همواره سعی کنید محیط اتاق خود را خوشبو نگه دارید تا تاثیر مثبتی روی روحیه و سلامت شما داشته باشد. برای خوشبو کردن محیط اتاق خود همیشه سعی کنید از روش های طبیعی کمک بگیرید و از روش های مصنوعی دوری کنید. با انجام روش های گفته شده در متن بالا می توانید بویی خوب و دلپذیر را در محیط اتاق خود تجربه کنید.

طرح ساخت و دکوراسیون منزل نیز می تواند بر میزان تهویه و ماندگاری بو در محیط تاثیر گذار باشد. تیم بازسازی و طراحی میچینم با در اختیار داشتن مجموعه ای از متخصصین مجرب قادر به طراحی و بازسازی خانه های زیبا با بهترین و مناسب ترین طراحی ها می باشد، چنانچه به دنبال بازسازی خانه، تعمیرات ساختمان در تهران و بازسازی ویلا قدیمی یا تغییر دکوراسیون آن می باشید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.

شماره های تماس :

سولات متداول

بوی سیگار را در اتاق چگونه از بین ببریم؟

تنها کافی است درون یک کاسه مقداری سرکه بریزید و آن را در گوشه ای از اتاق قرار دهید، پس از مدتی بوی سیگار از بین می رود.

برای از بین بردن بوی نامطبوع اتاق نگهداری چه گل هایی توصیه می شود؟

اگر می خواهید گیاهان آپارتمانی خوشبو در اتاق خود نگهداری کنید و از آن طریق بوی نامطبوع اتاق را از بین ببرید، می توانید گیاهانی همچون بامبو، پوتوس، فیکوس، آگلونما و … را نگه داری کنید. این گیاهان علاوه بر تصفیه هوای محیط، بوی خوشایندی نیز از خود ساطع می کنند.

مقالات بیشتر :

از بین بردن بوی بد خانه

رفع بوی بد فاضلاب توالت فرنگی

مطالب مرتبط