ایده و تجربه برای همیشه تمیز و مرتب بودن منزل

ایده و تجربه برای همیشه تمیز و مرتب بودن منزل

اگر شما هم ترفند های اصولی و کاربردی را جهت مرتب کردن خانه خود به کار نگیرید، در مدت زمان کمی با به هم ریختگی و آشفتگی در منزل خود مواجه خواهید شد. و در نهایت مجبور خواهید شد که برای مزتب کردن خانه و تمیز کردن آن انرژی و زمان زیادی را صرف کنید.

که امروزه با وجود مشغله های فراوان این کار سخت و طافت فرسا می باشد. با به هم ریختگی و آشفتگی منزل خود مجبور خواهید شد زمان استراحت و تفریح خود را به شستن لباس، نمیز کردن خانه و آشپزخانه، حمام و دستشویی و سایر نقاط منزل نیز اختصاص دهید. در حالی که می توانید با به کار گیری چند ترفند ساده و کاربردی در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به مرتب کردن منزل خود اقدام نمایید.

حتما با این صحنه مواجه شده اید که بیشتر افراد جهت مرتب کردن خانه، وسایل و لوازمی را که احساس می کنند اضافه هستند را در مکان هایی هم چون کمد، کشو و یا در زیر زمین قرار می دهند و از این طریق احساس می کنند که خانه ی خود را مرتب و تمیز کرده اند.

اما این کار نه تنها اشتباه است بلکه در مدت زمان کوتاهی شما را دچار سر در گمی می کند. بهتر است که وسایل را سر جای خود قرار دهید و به کودکانتان هم این رفتار را بیاموزید تا از این طریق این حرکت را به یک عادت در میان افراد خانواده تبدیل کنید.

مرتب کردن خانه با چند ترفند ساده!

ابتدا برنامه ریزی کنید

چنانچه قصد مرتب نمودن خانه تان را دارید، بهتر است در ابتدای امر فهرستی از وسایلی که می بایست مرتب شوند را تهیه کنید و جای هر کدام یا دسته از وسایل را نیز مشخص کنید. با این عمل هرچند به صورت خیلی کلی باشد می توانید خود را از سردرگمی بعد از شروع کار نجات دهید و همچنین وقت زیادی را نیز به هنگام مرتب کردن صرفه جویی کنید.

برای این کار ابتدا حجم اشیایی که می بایست مرتب شوند را بررسی کنید، سپس مکانی را برای هرکدام مشخص کنید. به طور مثال کتاب ها، لباس ها، گلدان ها یا هر وسیله ی دیگری که نیاز به مرتب شدن دارند را بر آورد نموده و مکان قرار دادن هر کدام را مشخص کنید.

غبارروبی را فراموش نکنید

یکی از اصلی ترین بخش های مرتب کردن وسایل در منزل، گردگیری و غبارروبی وسایل می باشد. همانطور که می دانید با گذشت زمان بر روی بسیاری از وسایل گرد و غبار می نشیند، بخصوص اگر وسیله ای برای مدت زیادی مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

پس بهتر است هنگام مرتب نمودن وسایل به دقت و با حوصله کافی آن ها رو گردگیری نمود. به هنگام گردگیری سعی کنید هیچ کدام از قسمت های خانه را فراموش نکنید و چنانچه قسمت هایی که بالاتر هستند و دسترسی به آن سخت است را با استفاده از یک چهارپایه یا پارچه ای که به یک جاروی بلند وصل است غبار روبی کنید.

به دنبال فضاهای جدید باشید

به هنگام مرتب نمودن وسایل دقت کافی برای هرچه بهینه کردن فضاها و یافتن جای جدید برای چیدن وسایل داشته باشید. بهینه کردن فضاها خصوصا برای منازلی که مساحت کمی دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. چنانچه نتوانید فضاهایی که در اختیار دارید را خوب مدیریت کنید (خصوصا در خانه های کوچک) قطعا به مشکل کمبود فضا بر می خورید.

پس عادت کنید که به فضاها اهمیت بدهید و از ذره ذره آن استفاده کنید. گاهی وقتی بیشتر در این زمینه دقت و بررسی کنید متوجه می شوید که فضاهایی در منزل تان وجود داشته که قبلا اصلا به آن توجه نکرده بودید و استفاده از همین فضاها گاهی مشکل کمبود فضای ذخیره سازی شما را برطرف می کند.

برای مرتب کردن خانه بهتر است که به اسکن کردن اسناد کاغذی بپردازید

همانطور که می دانید اسناد کاغذی این قدرت را دارند تا فضای زیادی از خانه را اشغال کنند. از این رو می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن یک خانه ی مرتب و تمیز را به یک خانه ی نا مرتب، کثیف و آشفته تبدیل کنند. اگر شما نامه های زیادی را دریافت می کنید و یا اینکه شغل شما به صورتی است که با اسناد و مدارک زیادی سر و کار دارید بهتر است برای مزتب و تمیز کردن خانه ی خود به اسکن کردن آن ها نیز بپردازید.

پس از اینکه اسناد و مدارک مهم خود را اسکن کردید می توانید برگه ها و کاغذ هایی را که به آن ها نیازی ندارید را دور بریزید. از این طریق می توانید منزل خود را از بی نظمی و نا مرتبی نجات دهید. هم چنین می توانید در رابطه با انصراف از دریافت قبض هایی که نسخه الکترونیکی آن ها برای شما ارسال می شود، از دریافت قبض راحت شوید. از این طریق صرفه جویی چشمگیری در زمان و هزینه های خود نیز کرده اید.

 مرتب کردن خانه

دسته بندی وسایل و تعیین محدوده برای هرکدام

برای مرتب نمودن و نظم دادن به وسایل می توان آن ها را در بخش های جداگانه ای دسته بندی نمود. نظم دادن به وسایل و دسته بندی آن ها، علاوه بر باز کردن جا و فضای بیشتر برای ما می تواند از سردرگمی ما در طول روز و به هنگام جستجو و استفاده از وسایل مان جلوگیری کند. شما می توانید برای انجام این کار وسایل منزل تان را در سه دسته مختلف تقسیم بندی کنید. یک دسته وسایلی که استفاده روزمره دارد، یک دسته که کمتر از دسته اول مورد استفاده قرار می گیرند و دسته آخر نیز وسایلی است که بسیار کم و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

سپس به ترتیب استفاده، آنها را از نزدیک ترین مکان در دسترس تا دورترین مکان قرار دهید.

هر شب یک اتاق را تمیز کنید

برخی از فضاهای خانه وجود دارند که جهت تمیز کردن به فعالیت، انرژی و وقت بیشتری نیاز دارند. فضاهایی هم چون سرویس بهداشتی و آشپزخانه. در مقابل برخی نقاط خانه مانند اتاق خواب ها وجود دارند که فعالیت چندانی جهت تمیز کردن نیاز ندارند.

برای اینکه زمان تمیز کردن منزل را کاهش دهید، بهتر است که اواخر هر هفته می توانید چند دقیقه ای را به مرتب کردن و تمیز کردن اتاق ها نیز بپردازید. اگر برنامه ریزی برای مرتب کردن خانه تان به نحوی باشد که همه ی کار ها را به آخر هفته موکول کنید احتمال اینکه پشیمان شوید و یا اینکه اصلا به تمیز کردن منزل بپردازید بیشتر است.

از این رو بهتر است که اواخر هر هفته را فقط به مرتب کردن اتاق ها اختصاص دهید و پس از آن هر شب اتاق ها را کمی مرتب تر و تمیز تر کنید. از این رو هم از خستگی شما جلوگیری به عمل می آید و هم اینکه احتمال کثیف شدن اتاق ها کمتر می شود.

مقاله مرتبط: 4 روش عالی برای نظم دادن به اتاق خواب

شبی یک اتاق را تمیز کنید

به کار گیری فضای اطراف مبلمان

امروزه مبلمان جزو لوازم ضروری در منزل به شمار می روند که وجود آن ها در دکوراسیون داخلی منزل لازم و ضروری می باشد. نکته ی اصلی در مرتب کردن خانه این است که مبلمان و میز ناهار خوری را در هنگام تمیز و مرتب کردن خانه نادیده نگیرید. از این فضاها می توانید استفاده هوشمندانه جهت قرار دادن وسایل و لوازم و هم چنین مرتب کردن منزل خود کنید. به عنوان مثال می توانید از مبل هایی که در قسمت زیرین آن ها کشو های جا دار تعبیه شده است استفاده کنید و در داخل کشو ها وسایل ولوازم اضافی قرار دهید.

مرتب نگه داشتن منزل

همانطور که می دانید همیشه مرتب نگه داشتن منزل روش بسیار بهتر و موثرتری نسبت به مرتب نمودن گهگاه آن می باشد. برای پیش گیری از بهم ریختگی منزل و مرتب ماندن آن می توانید چند توصیه زیر را به صورت اصول رفتاری و عادت در خود ایجاد کنید.

  • پس از اینکه مسواک زدید، سینک روشویی را با آب کامل بشوئید
  • پس از پایان غذا، ظرف هایتان را به جای سینک ظرفشویی درون ماشین ظرفشویی قرار دهید، یا اگر از ماشین ظرفشویی استفاده نمی کنید، عادت کنید که ظرف های تان را در همان لحظه بشویید
  • پس از پایان هربار حمام تان عادت کنید که دیوارها و کف حمام را آب بگیرید و چنانچه بخشی جرم داشت با مقداری جرم گیر و یک برس از شر آن خلاص شوید، این عمل باعث می شود حمام شما همیشه تمیز باشد و مجبور نشوید پس از گذشت مدت زمانی به طور یکدفعه حجم زیادی از آلودگی را تمیز کنید.
  • یکی از عادت های خوبی که می توانیم در خود ایجاد کنیم این است که در شروع روز و قبل از شروع صبحانه لباس های کثیف را درون ماشین لباس شویی بیاندازید و تا هنگامی که صبحانه تان تمام می شود لباس ها شسته شده باشند و سپس آن را آویزان کنید. اینگونه همیشه لباس های تان تمیز و آماده استفاده است.
  • یک دستمال همیشه به همراه داشته باشید و کوچکترین گرد و غباری که روی وسایل می بینید را با آن بردارید تا گرد و غبارها برای وقتی که قصد تمیزکاری دارید انبار نشوند.
  • در آشپزخانه همواره حواستان به لکه های چربی و دیگر لکه غذاها باشد و آن ها را زود به زود با استفاده از آب گرم و کمی صابون تیز کنید، زیرا این گونه لکه ها هرچقدر بیشتر بمانند، تمیز کردن شان سخت تر می شود.

کلام پایانی

مرتب کردن و همچنین مرتب نگه داشتن خانه امری زمان بر و گاها سخت می باشد، ولی همیشه باعث حس و حالی خوب و مثبت در خودمان و سایر اعضای خانواده مان می گردد. در این زمینه بهتر آن است که سعی کنیم تمامی اعضای خانواده را تشویق به مرتب نگه داشتن خانه کنیم و این گونه به مرور این عادت را در آنها به وجود بیاوریم.

برای مرتب کردن خانه نیز می توانید از تمامی شیوه های بیان شده در مطالب بالا استفاده کنید تا اینگونه با زمان و رحمتی کمتر، خانه را به طور اصولی مرتب کنید.

تیم بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه ، بازسازی ویلا و تعمیرات ساختمان با در اختیار داشتن تیم های متخصص و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه ی بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

شماره های تماس:

سوالات متداول

چطور در کوتاه ترین زمان ممکن خانه را مرتب کنیم؟

سعی کنید هواره یک لیست از وسایل و مکان قرار گیری شان داشته باشید تا هر موقع که تصمیم به مرتب نمودن منزل تان داشتید، بدون هرگونه سردرگمی و اتلاف وقت به سرعت محیط خانه تان را مرتب کنید

چه روشی بیشترین کمک را به مرتب ماندن خانه می کند؟

دسته بندی وسایل خانه از پر استفاده ترین تا کم استفاده ترین آنها و قراردادن آنها در سه دسته و قرار دادن آنها یر حسب استفاده از نزدیک ترین نقطه قابل دسترسی تا دورترین نقطه قابل دسترسی تاثیر بسیار زیادی روی مرتب ماندن خانه دارد.
این کار باعث می شود هنگام استفاده از وسایلی که به طور روزه مره استفاده می کنید، آن دسته از وسایلی که کمتر استفاده می کنید از جای شان تکان نخورند و همواره مرتب بمانند.

مقالات مرتبط :

مرتب کردن دفتر کار خانگی

مرتب کردن کمد لباس

تمیز کردن اتاق خواب

مطالب مرتبط