کثیف ترین و آلوده ترین وسایل خانه که استفاده می کنیم

کثیف ترین و آلوده ترین وسایل خانه که استفاده می کنیم

زمانی که حرف از انتقال آلودگی در خانه به میان می آید ذهن همه ی ما به سمت محیط هایی هم چون سرویس یهداشتی سوق پیدا می کند و برخی از افراد بر این باورند که به غیر از سرویس بهداشتی چیز دیگری جهت انتقال باکتری و آلودگی در خانه وجود ندارد اما سخت در اشتباهند.

حقیقت این است که متاسفانه ما در طول روز با وسایلی در خانه سر و کار داریم که به شدت آلوده بوده و منشاء اصلی انتقال آلودگی در خانه به شمار می روند. وسایلی که حتی در تصورمان نمی گنجد که ممکن است دارای چه میزان آلودگی، باکتری و میکروب می باشند. به نظر شما کثیف ترین و آلوده ترین وسایل های موجود در خانه که بیشترین تماس را با آن ها داریم کدامند؟ جهت پاسخ به این سوال تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تخته آشپزخانه

یکی از وسایلی که همیشه و در هنگام آشپزی بیشترین استفاده را از آن داریم تخته آشپزخانه می باشد. تخته آشپزخانه به علت آنکه مواد غذایی هم چون گوشت، پیاز و سبزیجات بر روی آن خرد می شود و در شیار های تخته که بر اثر استفاده از چاقو ایجاد شده است قرار می گیرد جزو وسایل آلوده و منشاء انتقال باکتری به شمار می رود. تخته آشپزخانه به دلیل آنکه مواد غذایی در شیار های آن ماندگار می شود محلی برای تجمع باکتری و میکروب ها می باشد.

اگر قصد دارید که برای آشپزخانه ی خود تخته انتخاب کنید بهتر است که از خریدن نوع چوبی آن پرهیز کرده و جنسی را برگزینید که در برابر ضربات چاقو و ساطور از خود مقاومت نشان دهد. در نوع چوبی تخته ی آشپزخانه آب در شیار های آن نفوذ می کند و همیشه مرطوب باقی می ماند. همانطور که می دانید باکتری ها در محیط مرطوب سریع تر رشد کرده و تکثیر می شود. پس تا جایی که امکان دارد از خرید تحته ی چوبی پرهیز نمایید.

کثیف ترین و آلوده ترین وسایل خانه

شیرهای آب خانه

در هر خانه ای معمولا تعداد زیادی شیر آب وجود دارد که نقش آب رسانی به بخش های مختلف خانه را بر عهده دارند. معمولا در آشپزخانه، دستشویی، حمام، حیاط، پشت بام و … شیرهای آبی وجود دارند که در طول روز دائما ما با آن ها در ارتباط هستیم. از این رو شیر آب را می توان یکی از آلوده ترین وسایل خانه قلمداد نمود. شیر آب خصوصا در مکانی مانند سرویس بهداشتی در معرض آلودگی بیشتری قرار دارد. افراد خانه همگی به طور مشترک در طول شبانه روز برای تامین نیاز آب خود، این شیرها را باز و بسته می کنند و این عامل باعث می شود تا آلودگی روی این شیرها به آنان منتقل شود.

بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان حوزه بهداشت و سلامت انجام داده اند، معمولا محیط های خیس و مرطوب مکان بهتری برای رشد میکروب ها و باکتری ها می باشند و از این رو بدنه شیر آب نیز به این خاطر که اغلب خیس هستند مکان بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری های آلوده می باشند. در این بین برخی عادت دارند که بعد از شستن دست ها روی شیر آب مقداری آب بریزند و بعد شیر را ببندند که این عامل نیز مانع از انتقال آلودگی نمی شود.

برای کاهش میزان آلودگی این وسیله پر استفاده در منزل می توان اقداماتی انجام داد. اول اینکه می توان هر شب در آخرین ساعات شب با یک بطری از محلول الکل و دستمال تمیز، شیرهای پر استفاده مانند شیر آشپزخانه و دستشویی را ضد عفونی نمود. همچنین می توان هفته ای یک بار شیرهای آب را به طور کلی با یک برس و مایع شوینده به طور کامل شست و ضد عفونی نمود.

دستمال دستگیره و حوله آشپزخانه

ما معمولا از دستمال ها در آشپزخانه استفاده زیادی می کنیم. از جا به جایی ظروف داغ گرفته تا خشک کردن دست ها بعد از شستن هر وسیله ای و گاهی نیز خشک کردن ظرف های تازه شسته شده، تا بعد از شستشو لکه ای روی آن نماند. با اینکه برای هر کدام از این کارها از دستمال جداگانه ای استفاده می کنیم ولی معمولا هرکدام از آن ها پس از مدتی حجم قابل توجهی از آلودگی را در خود جمع می کنند.

این دستمال ها به این علت که در طول روز چندین مرتبه خیس می شوند و گاهی اشخاص متعددی از آنها استفاده می کنند، مکان خوبی برای تجمع باکتری های آلوده کننده می باشند. این باکتری ها برای سلامت انسان بسیار مضر می باشند و گاهی می توانند سلامت سیستم گوارش ما را در معرض تهدید قرار دهند. راهکاری که می توان برای مقابله با این مشکل و پیشگیری از انتقال آلودگی پیشنهاد داد، این است که آن ها را در بازه های زمانی کوتاه مانند هر روز یا هر دو روز با آب داغ و مواد شوینده بشوئیم.

اسباب بازی کودکان

همانطور که می دانید کودکان علاقه ی بسیار زیادی به بازی با اسباب بازی های گوناگون و مختلف دارند، اما متاسفانه باید گفت که یکی از آلوده ترین وسایل و هم چنین منشا انتقال باکتری اسباب بازی کودکان به شمار می رود. کودکان بدون آنکه متوجه آلوده بودن محیط هایی که در آن حضور دارند اسباب بازی خود را بر روی زمین قرار می دهند. و در طول روز در هنگام بازی اسباب بازی را نا خودآگاه در دهان خود قرار می دهند و به آن دست می زنند. از این طریق آلودگی وارد بدن کودک شما شده و موجب بروز بیماری های مختلف می گردد. از این رو می بایست به طور مداوم اسباب بازی کودک شسته و ضد عفونی گردد.

اگر می خواهید که اسباب بازی کودک خود را شسته و ضدغفونی نمایید بهترین راه به کار گیری ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی می باشد. البته در صورتی که ماده ی تشکیل دهنده ی اسباب بازی ها پلاستیک فشرده باشد که در صورت شسته شدن توسط ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی خراب نشود.

کثیف ترین و آلوده ترین وسایل خانه

کنترل تلویزیون

تلویزیون جز وسیله هایی است که تمام اعضای خانواده به طور مشترک از آن استفاده می کنند، به علت جنبه سرگرم کننده ای که دارد، میزان استفاده از این وسیله نیز بسیار زیاد است و از بچه های کوچک در خانه تا مادر و پدر و مادر بزرگ و پدربزرگ همگی وقت زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کنند.

در این بین برای استفاده از تلویزیون همواره باید از کنترل آن استفاده نمود. به همین خاطر کنترل تلویزیون در طول شبانه روز بسیار دست به دست می شود. همین دست به دست شدن باعث می شود تا کنترل تلویزیون یکی از آلوده ترین وسیله های مورد استفاده در خانه قلمداد شود. برای مقابله با آلودگی این وسیله می توان یک دستمال تمیز را با کمی الکل نم دار نموده و سطح آن را تمیز و ضدعفونی کنید.

برس های آرایشی و بهداشتی

حتما شما هم در میان لوازم و وسایل آرایشی بهداشتی خود چند عدد برس آرایشی دارید که مرتبا از آن ها استفاده می کنید. متاسفانه این برس ها هم منشاء انتقال آلودگی در خانه بوده و بسیار آلوده می باشند. این نوع برس ها به دلیل تماس با مواد آرایشی چرب بوده و در صورت تماس با پوست صورت موجب ایجاد جوش و لکه های پوستی می گردند.

جهت شستشوی این نوع برس ها می توانید شامپو و جوش شیرین را به کار گرفته و از آن ها استفاده کنید. برای درست کردن این ترکیب در یک ظرف مقداری آب جوش ریخته و چند قاشق جوش شیرین نیز به آن اضافه کنید. حال برس ها را در داخل ظرف قرار دهید و اجازه دهید چند ساعتی به همان حالت باقی بمانند. سپس برس ها را از ظرف خارج کرده و آب کشی نمایید.

کثیف ترین و آلوده ترین وسایل خانه

کلید و پریزهای برق

کلید و پریز ها نیز به واسطه استفاده زیادی که می شوند، آلودگی زیادی دارند. در طول شبانه روز اعضای خانواده به طور متناوب لامپ ها را روشن می کنند یا وسیله ای را برای استفاده به برق می زنند که همین عوامل باعث می شود تا با کلید و پریزهای خانه در تماس باشند.

این تماس ها توسط اعضای مختلف خانواده و در بازه های زمانی مختلف باعث آن می شود تا آلودگی توسط یک شخص به این نقاط منتقل شود و در تماس فرد بعدی به آن فرد منتقل شود. برای در امان ماندن هر چه بیشتر از این آلودگی شما می توانید سطح کلید و پریزهای منزل خود را هفته ای یک تا دوبار با دستمال نم دار حاوی مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

اسکاچ و سینک آشپزخانه

حتما شما هم می دانید که اسکاچ و سینک ظرفشویی جزو آلوده ترین وسایل در منزل به شمار می روند. اسکاچ به دلیل آنکه ظرف ها با آن شسته می شوند و اکثر اوقات رطوبت دارد بهترین مکان جهت تجمع میکروب ها و باکتری ها به شمار می رود. بهتر است که برای جلوگیری از این امر هر چند روز یک بار اسکاچ خود را تعویض کرده و از اسکاچ دیگری استفاده نمایید. جهت تمیز کردن سینک ظرفشویی نیز بهتر است که آن را هر هفته با مواد ضد عفونی کننده تمیز کرده و آن را از شر میکروب ها و باکتری ها خلاص نمایید.

کثیف ترین و آلوده ترین وسایل خانه

بیشتر بخوانید : نحوه تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل

کلام پایانی

در خانه وسایل زیادی هستند که بدون آن که ما بدانیم محل تجمع میکروب و باکتری می باشد و هنگام تماس با آنها این میکروب ها و باکتری ها به ما منتقل می شوند. در متن بالا بسیاری از این گونه وسایل را نام برده و تشریح نمودیم و همچنین راهکارهای مقابله با آلودگی های آن ها را بیان کردیم. شما نیز برای حفظ سلامت خود و خانواده تان بهتر است که از راهکارهای بیان شده برای تمیزی حداقلی این وسایل و سطوح آن ها بهره مند شوید.

تیم طراحی و بازسازی می چینم با سابقه ای طولانی در زمینه بازسازی خانه قدیمی، طراحی ساختمان، بازسازی ویلا و تعمیرات ساختمان در تهران توجه زیادی به ساختار خانه و سبک طراحی آن دارد و با داشتن تیمی گسترده از متخصصان حوزه ساخت و ساز، یکی از بهترین گزینه ها برای کار بازسازی و طراحی می باشد. برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

بهترین روش برای تمز کردن آلودگی کنترل تلویزیون چیست؟

برای تمیز کردن کنترل تلویزیون که یکی از آلوده ترین وسایل هر خانه ای به شمار می رود، می توانید از یک دستمال تمیز که با الکل نم دار شده است استفاده کنید. توجه کنید که بعد از تمیز کردن کنترل آن را در اختیار کودک خردسال خود قرار ندهید، زیرا امکان دارد آن را بر حسب عادت کودکانه به دهان خود بزند و از الکل باقی مانده روی سطح کنترل آسیب ببیند.

آلودگی شیرهای آب خانه را چگونه می توان از بین برد؟

به خاطر تماس های مکرر اعضای خانواده با شیرهای آب نمی توان به طور کلی و بلند مدت آلودگی شیرهای آب را از بین برد، ولی می توان آن را به صورت مقطعی از بین برد، مثلا آخر شب با یک دستمال آغشته به الکل آنها را ضدعفونی نمود و همینطور هفته ای یک بار یا هر دو هفته یک بار آن ها را به طور کامل با مواد شوینده و برس تمیز نمود.

مطالب مرتبط