چگونه سوسک ها را در خانه از بین ببریم

چگونه سوسک ها را در خانه از بین ببریم

دیدن سوسک در خانه را می توان یکی از اتفاقات ناخوشایند و تا حدودی چندش آور برای اغلب افراد به شمار آورد. این جانوران زیر جز پرتعدادترین جانوران در تمام دنیا می باشند که دارای گونه های بسیار زیاد و متفاوتی می باشد. چند گونه سوسک وجود دارد که علاقه زیادی به زندگی در محیط های انسانی دارند.

سوسک ها معمولا خطر زیادی ندارند، ولی به علت ظاهر ناخوشایندی که دارند اغلب موجب ترس افراد و به خصوص خانوم های خانه می شوند. این ترس هنگامی بیشتر می شود که سوسک های خانه ما جز آن دسته از گونه هایی باشد که قابلیت پرواز دارند.

از همین رو چنانچه می خواهید بدانید چگونه از سوسک ها در خانه پیشگیری و خلاص شوید در ادامه با ما همراه باشید.

سوسک ها به چه دلیل به خانه ما جذب می شوند؟

برای از بین بردن سوسک ها در خانه، ابتدا می بایست دلیل جذب آن ها به سوی خانه خود را بررسی و تا حد امکان حل کنید تا بتوانید این مشکل را به صورت ریشه ای حل کنید. طبق بررسی های انجام شده، سوسک ها معمولا جذب مواد غذایی و برخی مکان های آلوده می شوند.

شاید تا به حال خودتان تجربه کرده باشید که برای مدتی که نظافت کابینت ها یا اجاق گاز خود را به عقب می اندازید، پس از گذشت مدتی بخصوص در ماه های گرم سال شاهد حضور سوسک در اطراف آن ها می شوید.

سوسک ها عاشق باقی مانده غذاها، تکه های ریخته شده نان و شیرینی و بخصوص لکه های چربی اطراف اجاق گاز و کابینت می باشند. اگر سوسکی را در محل زندگی خود، بخصوص در محیط آشپزخانه مشاهده کردید، سعی کنید در اولین فرصت دلیل جذب آن ها پیدا کرده و برطرف نموده و سوسک های موجود را نیز با ترفند هایی که در ادامه گفته خواهد شد از بین ببرید، زیرا سوسک ها موجوداتی هستند که در صورت شرایط مساعد محیطی، به سرعت زاد و ولد کرده و جمعیت شان افزایش پیدا می کند.

تاثیر شناخت گونه سوسک در از بین بردن آن

چنانچه بتوانید نژاد سوسکی که در خانه شما سکنی گزیده است را پیدا کنید، می توانید راحت تر آن را از بین ببرید، در غیر این صورت باید چند روش را امتحان کنید تا یکی از آن ها جواب بدهد. اگر شیوه ای که برای از بین بردن سوسک های خانه خود انتخاب کرده اید اصولی نباشد، شاید برای مدتی جمعیت آنان را کم کند، ولی به صورت کلی آن ها را از بین نمی برد.

به طور مثال اگر بخواهید روش طعمه ریزی را امتحان کنید باید با این موضوع آشنا باشید که سوسک های آلمانی به دنبال طعمه های ژله ای شکل می باشند و سوسک های آمریکایی عاشق طعمه های جامد هستند.

اگر با گونه های مختلف سوسک ناآشنا هستید و در مورد آنان اطلاعات ندارید، تنها کافی است با قرار دادن چند تله چسبی در مسیر رفت و آمدشان، تعدادی از آن ها را به دام انداخته و آن را به فروشگاه سموم برده و با نشان دادن آن سم مخصوص به آن را تهیه کنید.

چطور محیط خانه را برای از بین بردن سوسک آماده کنیم؟

برای آن که خانه شما محیط مناسبی برای زندگی و پرورش سوسک ها نباشد، می بایست مجموعه اقداماتی انجام دهید. این مجموعه اقدامات باعث می شود تا سوسک های خانه شما یا خود به خود از بین برود و یا توانایی زاد و ولد و افزایش جمعیت نداشته باشد (که پس از آن نیز می توان با انجام چند ترفند آن ها را به کلی از بین برد).

  • ابتدا محیط خانه خود را به خوبی تمیز کنید (هنگام نظافت توجه ویژه ای به آشپزخانه خود داشته باشید)
  • سعی کنید در فاصله های زمانی کوتاهی قسمت های مختلف آشپزخانه خود مانند اجاق گاز و اطراف کابینت ها را ضد عفونی کنید.
  • لکه های چربی و شیرینی را در هر سطحی به سرعت پاک نموده و جایش را تمیز کنید.
  • تا حد امکان ظرف غذای خود را بیرون از یخچال نگذارید.
  • سعی کنید همیشه پس از پایان غذا ظرف های خود را بشوئید و نگذارید به مدت طولانی نشسته در سینک باقی بماند.
  • زباله ها را هر شب از منزل خارج کنید تا بو و محتویات آن باعث جذب سوسک و مگس و … نشود.
  • سعی کنید درزهای دیوارهای خود را با موادی مناسب مانند گچ و … بگیرید تا از پنهان شدن سوسک ها درون آن جلوگیری شود.
  • درون لوله های فاضلاب خود را هر از چند گاهی سم ریخته و در آنها را به طور کامل ببندید.
  • چنانچه گل و گیاه با پوشش سنگین در خانهه یا حیاط شما می باشد، سعی کنید آنها را هفته ای یکبار به طور کامل وارسی کنید تا لانه ای مناسب برای زندگی سوسک ها نشوند.
  • اگر در حیاط خود یک یا چند درخت دارید که گاهی سوسک روی آن مشاهده نمودید، سعی کنید سالی یک تا دوبار به طور کامل آن ها را با سم از بین برنده آفات به خوبی سم پاشی کنید.

راه ای از بین بردن سوسک در خانه

انجام اقدامات بالا باعث می شود تا امکان رشد و افزایش جمعیت سوسک های خانه شما تا حدود زیادی بر طرف شود، پس از آن نوبت آن می رسد تا سوسک های موجود در خانه را به روش های مختلفی از بین ببرید. ما چند روش پر کاربرد با بازده ای بالا را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم و شما می توانید از بین آنان با توجه به شرایط خانه خود یک روش را انتخاب و به کار ببندید.

استفاده از تله های چسبی

تله های چسبی را می توان یکی از شیوه های پر بازده برای به دام انداختن سوسک ها در خانه نام برد. این تله ها را می بایست در مسیر رفت و آمد سوسک ها در گوشه های آشپزخانه و اجاق گاز و سینک ظرفشویی و … قرار داد. سوسک ها معمولا به سوی این تله ها جذب شده و هنگام برخورد با آن گرفتار می شوند و توان جدا کردن خود و فرارشان را از دست می دهند.

استفاده از بوریک اسید برای کشتن سوسک ها

بوریک اسید نیز یکی از راه های معمول برای بین بردن سوسک ها در خانه یا هر محیط سر پوشیده دیگری می باشد. برای به کار بردن بوریک اسید، می بایست از ترکیب آن با چند مواد دیگر که مورد علاقه سوسک ها باشد خمیری تهیه کرده و آن را در مسیر تردد سوسک ها قرار داد. شما می توانید برای تهیه این خمیر از آرد و روغن زیتون کمک بگیرید.

ترکیب اصولی این خمیر از سه قاشق سوپ خوری بوریک اسید با سه قاشق سوپ خوری آرد و یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون تشکیل می شود که ترکیب مناسبی برای از بین بردن سوسک ها می باشد. چنانچه این مواد را در خانه ندارید، می توان از ترکیب بوریک اسید و کره بادام زمینی نیز کمک گرفت. تنها کافی است این ترکیبات را آماده کرده و به اندازه دانه های ریز در حد عدس یا گندم قسمت کرده و در مسیر سوسک ها قرار دهید. تجربه نشان دادن بوریک اسید عضلات سوسک را خشک می کند و اینگونه  آن را از بین می برد.

استفاده از خاک رس برای از بین بردن سوسک ها

خاک رس یک ماده طبیعی است که قابلیت از بین بردن بسیاری از سوسک ها را دارد. برای استفاده از آن می بایست کمی روغن یا مواد خوراکی دیگر مانند باقی مانده غذا و … را با کمی خاک رس مخلوط کرده و در مسیر سوسک ها قرار داد. سوسک ها پس از تغذیه این مواد به علت خاک رس موجود در آن از بین می روند.

سرکه برای کشتن سوسک

سرکه در واقع از بین برنده مستقیم سوسک ها نمی باشد ولی اثر تمیز کنندگی آن بسیار بالا می باشد، به طوری که از قدیم یکی از مواد تمیز کننده طبیعی به شمار می رفته است. پس از آنکه محیطی کثیف را با سرکه خوب تمیز و جرم زدایی کنید، به احتمال نود درصد دیگر در آن حوالی سوسکی را مشاهده نمی کنید. سوسک ها معمولا نسبت به زندگی در جاهای تمیز بی رغبت هستند و سعی می کنند به مکان دیگری برای زندگی بروند.

از بین بردن حفره های خالی خانه

این روش را نمی توان روشی مطمئن برای از بین بردن سوسک ها قلمداد کرد ولی امتحان کردن آن نیز خالی از لطف نیست و حداقل باعث می شود جمعیت سوسک های خانه شما کمتر شود. برای انجام این کار حوصله و دقت کافی داشته باشید و سعی کنید تمامی سوراخ های کف خانه و بخصوص آشپزخانه خود را پیدا کنید و سپس آن ها را با گچ یا یک ماده مناسب دیگر به خوبی پر کنید.

وارسی کامل برخی از وسایل نیز خالی از لطف نیست. به عنوان مثال زیر مبلمان قدیمی خود، یا گوشه های کمد دیواری تان، یا گوشه های کابینت و … را نیز بررسی کنید و در صورت مشاهده سوسک از سم برای از بین بردن آن ها استفاده کنید.

کلام پایانی

معمولا هیچ فردی دوست ندارد در محل زندگی خود با موجود چندش آوری همچون سوسک رو به رو شود و در صورت مواجهه قطعا به دنبال راهی جهت از بین بردن آن ها می باشد.

در متنی که خوانید ما چندین روش برای پیشگیری و همچنین از بین بردن سوسک ها در خانه را که کاربرد و بازده بالایی داشته اند را پیشنهاد کردیم که شما می توانید با توجه به شرایط محیطی خانه خود، یکی از آن ها را انتخاب نموده و به کار ببندید.

تیم بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه قدیمی، تعمیرات ساختمان در تهران و بازسازی ویلا قدیمی با در اختیار داشتن یک تیم از متخصصین و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه ی بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید با ما در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

سوسک هایی که با فشار آب درون سوراخ سینک ظرفشویی یا سوراخ دستشویی فرستاده می شود می میرند؟

این روش قطعا راه خوبی برای از بین بردن سوسک ها نیست، زیرا احتمال اینکه سوسک ها پس از فرستاده شدن به داخل سوراخ، خود را به محل خشک لوله برسانند بسیار زیاد است.

آیا استفاده از سرکه ترفند خوبی برای کشتن سوسک ها می باشد؟

سرکه برخلاف باور بسیاری از افراد، به طور مستقیم توانایی کشتن و از بین بردن سوسک ها را ندارد. ولی می توان با استفاده از سرکه به طور کامل تمام آلودگی و جرم های محیط را از بین برد و اینگونه به مرور از شر سوسک ها خلاص شد.

مقالات بیشتر :

مطالب مرتبط