برای تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم ؟

برای تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم ؟

نحوه سازماندهی و تمیز کردن خانه خود در نهایت به اولویت های شما تغییر می کند ، اما برخی از دستورالعمل ها وجود دارد که به شما کمک می کند روند کار را ساده کنید. اغلب بهتر است که از مناطق ذخیره سازی خود شروع کنید .

چراکه به شما این امکان را می دهد تا قبل از اینکه با بقیه خانه خود سر و کله بزنید ، از شر وسایل ذخیره شده ای که دیگر نیازی به آنها ندارید ، فضای ذخیره سازی را آزاد کنید. اگر برای رفتن به یک خانه تکانی  آماده هستید و می خواهید بدانید باید برای تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم با ما همراه باشید در اینجا چند نکته برای شروع تميز كردن خانه وجود دارد.

فضاهای ذخیره سازی

برای تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم ؟

اولین مرحله از روند تمیز کردن سازماندهی و خانه شما این است که مطمئن شوید فضای ذخیره سازی شما منظم و عاری از آشفتگی است ،  این فضاها می توانند اقلام سایر مناطق خانه شما را در خود جای دهند.  متاسفانه بسیاری از ما عادت داریم هر وسیله ای را در داخل کمدها و کشوهای اتاق یا آشپزخانه قرار می دهیم و آن ها را روی هم انبار می کنیم.

با پروژه ای شروع کنید که می توانید به راحتی آن را به اتمام برسانید ، مانند سازماندهی کشوی ناخواسته . سپس ، به سمت کمد سالن یا محل نگهداری در زیرزمین خود حرکت کنید. فضاهای ذخیره سازی بزرگ را به مناطق کوچکتر تقسیم کنید ،  و در صورت لزوم ، روی سیستم های سازمانی مانند نظم دهنده کمد یا سطل های ذخیره سازی سرمایه گذاری کنید ، اینطوری  همه چیز مکانی دارد که به راحتی قابل دسترسی است.

فضاهای مشترک

برای تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم ؟

فضاهای مشترک – مانند آشپزخانه ، اتاق نشیمن و حمام – باید در قسمت بعدی سازماندهی شوند زیرا بیشترین مناطق پراستفاده در خانه هستند.

در این مناطق، برنامه ریزی برای کاهش پارازیت و ساماندهی باید انجام شود . با اعضای خانواده خود در مورد مکان های مشترک باید همکاری کنید ، بنابراین همه شما می دانید همه چیز کجاست و همه اقلام را به مکان های خاص خود باز می گردانند. به عنوان مثال ، اگر فرزند دارید ، به آنها کمک کنید در اتاق نشیمن فضای ذخیره سازی اسباب بازی های خود را انتخاب کنید. این ممکن است باعث شود که آنها احساس مالکیت نسبت به پروژه را داشته باشند و احتمال کار در سیستم سازمانی را بیشتر کند.

فضاهای شخصی

برای تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم ؟

برای سازماندهی فضاهای شخصی – از جمله اتاق خواب ، کمد و دفاتر خانگی – ممکن است تلاش زیادی صورت بگیرد زیرا اغلب شامل ارزیابی بسیاری از وسایل است. به عنوان مثال ، هنگام تنظیم کمد خود ، باید تصمیم بگیرید که آیا همه وسایل کمد خود را نگه دارید ، اهدا کنید یا پرت کنید. و در یک دفتر کار ، ممکن است بسیاری از مدارک را داشته باشید که باید انجام دهید و آنها را بایگانی یا خرد کنید.

بعلاوه ، شما تنها کسی هستید که می تواند در مورد نحوه سازماندهی فضاهای شخصی خود تصمیم بگیرد. سیستمی را تنظیم کنید که برای سبک زندگی شما مناسب باشد. به عنوان مثال ، شما ممکن است ترجیح دهید کمد خود را بر اساس نوع لباس ، مانند همه پیراهن ها با هم و تمام شلوارهای خود با هم مرتب کنید. یا ممکن است بخواهید آن را بر اساس لباس مرتب کنید تا روند انتخاب چیزی برای پوشیدن راحت تر شود.

مقاله مرتبط : مرتب کردن کمد لباس و روش های آن

فضاهای کوچک

برای تميز كردن خانه از كجا شروع كنيم ؟

به طور کلی ، شما می توانید فضاهای کوچک و خارج از منزل خود را برای آخرین مرحله از سفر تميز كردن خانه  خود ذخیره کنید. از جمله این فضاها می توان به اتاق لباسشویی ، کمد ملافه ، اتاق گل و اتاق مهمان اشاره کرد.

اگر این فضاها به شدت نابسامان نباشند ، با نظم بخشیدن به مناطق اصلی خانه به یک سبک زندگی کارآمدتر برای شما منجر می شود.

به عنوان مثال ، اگر میهمانان لحظه آخری برای اقامت در کنار شما هستند ، خوشحال خواهید شد که در حال حاضر یک اتاق مهمان مرتب دارید. و داشتن یک کمد ملافه مرتب می تواند محل حوله های اضافی و لوازم بهداشتی و همچنین دانستن اینکه چه اتمام می کنید را آسان تر کند. بعلاوه ، یک اتاق خشکشویی سازمان یافته می تواند انجام کارهای خشکشویی را به یک کار ساده  تبدیل کند ، در صورتی که همه چیز در دسترس شما باشد.

در ادامه قصد داریم نحوه تمیز نمودن چند نقطه مهم و اساسی در منزل را مورد بررسی قرار دهیم

آشپزخانه اساسی ترین نقطه در شروع خانه تکانی می باشد

اگر در ابتدای کار هستید و هنوز کار خانه تکانی خود را شروع نکرده اید، توصیه می کنیم این کار را از آشپزخانه شروع کنید زیرا هم کار و انرژی زیادی می برد و هم تمیز نمودن اش نسبت به بقیه نواحی خانه در اولویت بالاتری می باشد. معمولا در آشپزخانه نقاط و وسایل زیادی می باشند که می بایست به خوبی تمیز شوند زیرا این مکان و تمام وسایل آن ارتباط مستقیمی با تغذیه و سلامت خانواده دارد، پس با نهایت دقت و ححوصله به تمیز کردن آن بپردازید.

کابینت ها

برای تمیز کردن کابینت های ام دی اف در ابتدا باید گرد و غباری که معمولا روی کابینت ها جمع می شود را با پارچه ای خشک و تمیز غبار روبی کنید و سپس دستمالی را با تهیه یک محلول از آب و شامپو فرش نم دار کرده و بر روی سطح داخلی و بیرونی کابینت ها بکشید و در آخر نیز با دستمالی نرم و خشک، سطح آن را خشک کنید.

برای تمیز کردن کابینت های فلزی نیز در قدم اول باید گرد و غبار آن را با دستمالی خشک گرفت و سپس باید قسمت هایی که چرب هستند را با یک پد الکلی تمیز نمود. پس از این مرحله باید یک محلول با استفاده از آب و مایع ظرفشویی تهیه نمود و با استفاده از دستمالی سطح داخلی و بیرونی کابینت ها را تمیز کرد و سپس یک دستمال خیس معمولی روی این سطوح کشید تا کاملا از وجود مواد شوینده پاک شوند.

در آخر نیز حتما با یک سشوار تمامی سطح های خیس را خشک کنید تا از بوی بدی که امکان دارد بعد از خشک شدن ایجاد شود جلوگیری کنید. همچنین از زنگ زدگی کابینت ها نیز پیشگیری شود.

اجاق گاز و هود

اجاق گاز و هود به علت استفاده و کاربری شان، بیشترین برخورد را با چربی ها دارند. و انباشته شدن این چربی ها در طول سال باعث می شود هنگام خانه تکانی با حجم قابل توجه ای از چربی های خشک شده روی این دو وسیله مواجه شوید.

ولی نگران نباشید برای این مشکل نیز راهکار خوبی داریم. شما می توانید با ترکیب یک لیوان نمک یک لیوان جوش شیرین و یک لیوان آب، محلولی کاربردی بسازید و به کمک آن به راحتی این چربی ها را تمیز کنید. تنها کافی است این محلول را با اسپری روی این چربی ها بپاشید و ده دقیقه منتظر بمانید و سپس با یک دستمال مرطوب چربی ها را به راحتی پاک کنید.

پس از آشپزخانه به سراغ پذیرایی بروید

پس از آشپزخانه پذیرایی دومین مکانی است که در هنگام خانه تکانی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، زیرا مکانی است که در آن از مهمان ها استقبال و پذیرایی می شود. پس برای تمیزی این مکان نیز تا می توانید دقت کنید. سعی کنید به هنگام تمیز کردن خانه اصل از بالا به پایین را رعایت کنید بر طبقق این اصل شما باید ابتدا از سقف شروع به تمیز کردن نموده و سپس دیوار ها و وسایل و در انتها به تمیز کردن کف منزل اقدام نمایید.

در هنگام تمیز کردن لوسترها دقت کنید که در ابتدا حتما برق آن را قطع کنید تا دچار حادثه نشوید. برای تمیز کرن آن نیز ابتدا با دستمال خشک گرد و خاک اش را بگیرید و سپس با یک دستمال و مقداری الکل تمیزش کنید. چنانچه سقف یا دیوارهای پذیرایی تان کثیف بود می توانید با کمی محلول شوینده و یک اسفنج نرم به تمیز کردن آن بپردازید.

برای تمیز کردن شیشه ها و آیینه قرار داده شده در پذیرایی نیز می توانید یا از محلول شیشه پاک کن و روزنامه باطله استفاده کنید و یا با ترکیب محلول شوینده و مقداری سرکه سفید محلولی تهیه کرده و با کمک آن و یک پارچه تمیز و بدون پرز اقدام به برق انداختن شیشه هایتان کنید.

تمیز کردن سرامیک ها

بهترین راهکار برای تمیز کردن سرامیک های کف و برخی نقاط دیوار که با سرامیک پوسیده شده است، استفاده از محلول جرم گیر می باشد. شما می توانید سرامیک های کف خانه خود را با یک محلول جرم گیر و یک برس زبر کاملا تمیز کنید. برای تمیز کردن سرامیک های دیوار نیز می توانید محلول جرم گیر استفاده کنید و یا به جای آن با مقداری جوش شیرین و صابون مایع محلولی تهیه کرده و با اسپری به دیوارها بپاشید و با یک برس نسبتا نرم آن را تمیز کنید.

تمیز و ضدعفونی کردن شیر آلات

بسیاری از افراد هستند که برای تمیز کردن شیرآلات منزل خود به هنگام خانه تکانی، به اشتباه از محلول های شوینده شیمیایی استفاده می کنند که این باعث آسیب به شیر آلات در بلند مدت می شود. برای تمیز کردن شیرآلات منزل تان توصیه به استفاده از سرکه یا لیمو ترش داریم که توان بالایی در این کار دارند. چنانچه برای این کار از لیمو ترش استفاده کنید علاوه بر تمیزی باعث ایجاد رایحه ای خوش بر روی شیرآلات می شوید.

کلام آخر

چنانچه قصد تمیز کردن خانه و خانه تکانی دارید، سعی کنید به صورت اصولی و با برنامه ریزی دقیق این کار را آغاز و به سرانجام برسانید تا علاوه بر خستگی کمتر، نتیجه بهتر و قابل قبولی نیز به دست آورید و در آخر از اقدام خود نهایت رضایت را داشته باشید. برای این کار بهتر است از توصیه های بیان شده در مطالب بالا استفاده کنید. چنانچه سوال و ابهامی در این زمینه داشتید می توانید با تیم ما در تماس باشید و از راهنمایی های مشاورین ما بهره مند شوید.

تیم بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه و بازسازی ویلا با در اختیار داشتن یک تیم از متخصصین و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه ی بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه و بازسازی آشپزخانه داشتید می توانید با ما تماس بگیرید . مشاوره رایگان بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

برای تمیز کردن چربی ها در آشپزخانه از چه محلولی باید استفاده کرد؟

بهترین محلول برای چربی زدایی از سطوح ترکیب یک لیوان نمک یک لیوان جوش شیرین و یک لیوان آب و اسپری آن بر روی چربی ها می باشد. پس از آن ده دقیقه زمان بدهید و سپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید

برای تمیز کردن خانه ابتدا از کدام قسمت شروع کنیم؟

برای آغاز تمیز کاری منزل بهتر است از آشپزخانه شروع کنید، زیرا هم پاکیزگی آن نقش زیادی در سلامت اعضای خانواده دارد و هم وقت و زحمت زیادی می طلبد و بهتر است در ابتدای کار که انرژی زیادی دارید به تمیز کردن این قسمت مبادرت بورزید.

مقالات بیشتر :

ایده و تجربه برای همیشه تمیز و مرتب بودن منزل

روش های تمیز کردن حمام در کوتاه ترین زمان ممکن

مطالب مرتبط