بررسی نکات ریز خانه تکانی به صورت کامل

بررسی نکات ریز خانه تکانی به صورت کامل

همه ی ما منتظر فرا رسیدن نوروز و سال جدید هستیم اما همه این موضوع را می دانیم که همیشه قبل از آنکه عید فرا برسد بساط خانه تکانی در خانه های ایرانی برپا می شود. به جرات می توان گفت که یکی از مقدمات سال نو و فصل بهار خانه تکانی می باشد که گاهی اوفات بسیار سخت و مشکل می شود و اگر طبق اصول و برنامه پیش نرود ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد.

اگر در امر خانه تکانی طبق برنامه پیش نروید ممکن است نتوانید از آخرین روز های فصل زمستان نهایت بهره را ببرید و به دیگر کار های خود برسید.

در این مقاله ما به بررسی نکات ریز خانه تکانی می پردازیم تا به کمک آن بتوانید خانه تکانی اصولی و مفیدی انجام دهید.

شستن فرش ها، گردگیری و … برخی از کارهایی می باشد که انجام آن در خانه تکانی رایج بوده و پیش از آن که عید فرا برسد انجام می شوند.

به جرات می توان گفت که بیشتر خانم ها در رابطه با امور خانه تکانی کمی سخت گیر بوده و گاهی اوقات این سخت گیری به جایی می رسد که افراد منزل اذیت می شوند.

بررسی نکات ریز خانه تکانی

در قدم اول پیشنهاد ما به خانم ها در راستای خانه تکانی این است که با یک برنامه ریزی دقیق و درست پیش بروند تا هم دچار سر در گمی نشوند و هم از وقت خود به نحو احسن استفاده کنند.

فراموش نکنید که اگر شما خانه تکانی را طبق اصول و دقیق انجام دهید دیگر نیازی نیست که سخت گیری های بی مورد داشته باشید و هم خود و افراد خانواده را اذیت کنید. در این مطلب قصد داریم تا نکات ریز خانه تکانی و قوانین را بررسی کنیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

از همین حالا استارت بزنید

فراموش نکنید که خانه تکانی را نباید به شب عید موکول کنید و می بایست از چند هفته زود تر آن را شروع کنید تا تمام کار های شما به شب عید و به دقیقه ی نود منتقل نشود.

جدا از کار های نظافت کار های دیگری هم وجود دارد که می بایست برای سال جدید انجام شوند. هم چون پختن شیرینی، تهیه ی هدایا و … . مسئله ی اصلی این است که چگونه برای خانه تکانی وقت بگذاریم.

بررسی نکات ریز خانه تکانی

حقیقت این است که داشتن خانه ای تمیز و درخشان در ایام عید و تعطیلات ساده تر از چیزی است که شما فکر میکنید فقط کافیست آن را اصولی و طبق برنامه پیش ببرید.

مرحله ی اول این است که سعی بر این داشته باشید که خانه تکانی خود را قبل از آنکه فصل به پایان برسد انجام دهید. اگر این کار را کنید دیگر فشار روحی بر روی شما نخواهد بود و به اندازه ی کافی وقت برای تمیز کردن منزل خود خواهید داشت.

تهیه ی فهرست

پیش از آنکه اقدام به شروع خانه تکانی کنید سعی کنید که یک فهرست از کارهایی که قرار است انجام دهید تهیه کنید و آن را دو مرتبه چک کنید تا چیزی را از قلم نینداخته باشید.

سعی تا کارها را تقسیم بندی کرده و سپس شروع به خانه تکانی کنید. با تقسیم بندی کارها می توانید با توجه به زمان مورد نیاز جهت انجام هر کار از زمان های کوتاه هم نیز بهره بگیرید و به کارهای خود برسید. به عنوان مثال به شستن ظرف ها و یا لباس ها بپردازید.

بررسی نکات ریز خانه تکانی

ساده کردن کار ها

این موضوع را مد نظر داشته باشید که گاهی اوقات تمیز کردن دور و اطراف یک شی خیلی بهتر و ساده تر از دور انداختن آن می باشد اما فراموش نکنید که این روش در طولانی مدت جواب نمی دهد و کارساز نخواهد بود.

شما می توانید با کمی نظم حجم خرده ریزه ها را کاهش داده و آن ها را از خانه ی خود دور کنید. به عنوان مثال می توانید از شر لباس هایی که دیگر اندازه تان نیست و آن ها را نمی خواهید راحت شوید.

می توانید برای رهایی از شلوغی منزل خود اشیایی هم چون لنگه جوراب ها طروف لب پر و یا شکسته که دوباره به هم چسبانده اید و یا بدلیجاتی که دیگر به کارتان نمی آید را دور بریزید با این کار هم از شلوغی خانه خلاص می شوید و هم خانه ی شما مرتب تر و تمیز تر می شود.

بررسی نکات ریز خانه تکانی

چند نکته مهم که به هنگام خانه تکانی باید رعایت کرد

از شوینده های شیمیایی بیش از حد استفاده نکنید

شوینده ها نیز به مانند بسیاری از چیزهای دیگر در کنار فواید تمیز کنندگی اش، دارای مضراتی نیز می باشد. چنانچه بیش از حد از مواد شوینده استفاده کنید برای ریه های شما مضر است.

همچنین پس از تمیز کردن محیط همیشه مقداری شوینده در سطح آن باقی می ماند، اگر مقدار شوینده ای که استفاده کردیم میزان استانداردی بوده مشکلی ندارد، ولی چنانچه از حجم بالایی مواد شوینده استفاده کنیم تمیز کردن باقی آن کار دشواری است و چنانچه به خوبی تمیز نشوند می توانند آلودگی و گرد و غبار را به خود جذب کند و اینگونه باعث بیشتر شدن آلودگی محیط گردد.

سعی کنید از دستمال های بیشتری استفاده کنید

همانطور که می دانید از دستمال هنگام خانه تکانی استفاده زیادی می شود. حال اگر از یک یا دو دستمال برای تمیز کردن محیط بزرگی استفاده کنید، علاوه بر صرف وقت زیادی برای شستشوی دائم آن، پس از مدتی پاک کردن آلودگی آن و استفاده مجدد اش نیز بسیار دشوار می شود و دیگر آن طور که باید محیط را تمیز نمی کند.

برای استفاده از دستمال های ضد عفونی نیز این نکته را مد نظر قرار دهید که این دستمال ها پس از یک یا دوبار استفاده خاصیت ضدعفونی کنندگی خود را از دست می دهند و در استفاده های مجدد چه بسا آلودگی و میکروب را به سطح تمیز شده انتقال دهد.

استفاده از گوشی و شبکه های اجتماعی را عقب بیاندازید

در خانه تکانی پیوستگی و ممارست کار مهم است. اگر از ابتدای شروع این کار پیوسته و با انگیزه آن را انجام دهید و مابین آن وقفه نیاندازید، در آخر متوجه می شوید که در مدت زمان کوتاه تری نسبت به آنچه که فکرش را می کردید، کار را به پایان رسانده اید.

چنانچه بین تمیز کاری و خانه تکانی دائما حواس تان پرت گوشی و شبکه های اجتماعی شود انگیزه و انرژی تان کم تر شده و گاها از بین می رود و این عامل باعث می شود که کار خانه تکانی را با دقت و حوصله انجام ندهید و حتی از تمیز کردن برخی از بخش های اساسی چشم پوشی کنید.

نحوه بهتر تمیز کردن بخشی قسمت ها و وسایل منزل

مبلمان

تمیز کردن مبلمان تاثیر زیادی در تمیز دیده شدن منزل دارد. اگر مبلمان شما از جنس پارچه مخمل و یا چرمی می باشد، می توانید روی آن را با یک برس تمیز کرده و با جارو برقی تمام گردوغبار و آلودگی را از روی آن بردارید. قسمت های چوبی آن را نیز می توانید با تهیه یک محلول عالی که با ترکیب نصف قاشق چای خوری روغن زیتون و نصف پیمانه سرکه یا آبلیمو درست می شود، به راحتی تمیز کنید. در پایان نیز روی آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

کمدها

تمیز و مرتب بودن کمدها، همواره حس خوبی به ما و سایر اعضای خانواده می دهد. به هنگام خانه تکانی نیز توجه ویژه ای به تمیز و مرتب نمودن کمدهای تان داشته باشید. در ابتدا تمامی لباس ها و وسایل را خارج کنید.

سپس درون کمد را با یک پارچه نمدار تمیز کرده و گرد و غبار آن را بگیرید. سپس آن دسته از لباس ها و وسایلی که استفاده نمی کنید را دور بریزد تا کمدتان سبک تر و فضای خالی بیشتری برای بقیه لباس ها و وسایل داشته باشد.

در آخر نیز لباس ها و وسایل  را با دقت و سلیقه درون کمدتان قرار دهید.

لوسترها

چنانچه در منزل خود از لوستر استفاده می کنید سعی کنید هر از چندگاهی آن را تمیز کنید تا از میزان نور محیطی که در آن زندگی می کنید کم نشود. تمیز کردن لوستر به هنگام خانه تکانی به علت نمای زیادی که این وسیله در دکوراسیون منزل دارد، امری ضروری می باشد.

برای تمیز کردن لوستر قبل از هر چیزی برق آن را قطع کنید سپس با پارچه ای نرم و خشک گرد و غبارش را بگیرید و پس از آن با یک پارچه و مقداری سرکه لکه ها و آلودگی های سطح لوستر را تمیز کنید. در آخر نیز با یک پارچه نرم و بدون پرز آن را خشک کنید.

کلام آخر

رعایت برخی نکات ساده و در اصطلاح پیش پا افتاده می تواند کمک زیادی به جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی ما هنگام خانه تکانی کند. چنانچه قصد خانه تکانی دارید سعی کنید قبل از شروع کار یک برنامه و چک لیست برای خود آماده کنید.

کارهایی که باید انجام دهید و قسمت هایی که باید تمیز کنید را در آن یادداشت کنید و برای انجام هر کدام زمانی را در نظر بگیرید. و تا حد امکان سعی کنید بر طبق برنامه پیش بروید تا در کم ترین زمان، بهترین نتیجه را از کار خود بگیرید.

رعایت نکات و اصول ذکر شده در مطالب بالا نیز می تواند کمک زیادی به شما کند. شما همچنین می توانید در صورت نیاز از راهنمایی های مشاورین مجرب ما بهره مند شوید.

تیم بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه، تعمیرات ساختمان و بازسازی ویلا دارد و با در اختیار داشتن یک تیم از متخصصین و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه ی بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

شماره ه های تماس :

سوالات متداول

مبلمان چوبی را چگونه می توان تمیز کرد؟

چنانچه شما در منزل خود از مبلمان چوبی استفاده می کنید و یا قسمتی از مبلمان تان از جنس چوب است می توانید با تهیه یک محلول که از ترکیب نصف قاشق چای خوری روغن زیتون و نصف پیمانه سرکه یا آبلیمو درست می شود برای تمیز کردن مبلمان تان استفاده کنید. با استفاده از یک دستمال بدون پرز و محلول گفته شده به راحتی مبلمان چوبی خود را تمیز کنید

آیا استفاده زیاد از شوینده به هنگام خانه تکانی ضرر دارد؟

بله. شوینده ها به خاطر موادی که از آن درست می شوند تا ححدودی برای سلامتی انسان ضرر دارند. استفاده متناسب از این مواد باعث تمیزی سطوح شده و ضرر زیادی برای ما ندارد ولی چنانچه بیش از حد نیاز از آن ها استفاده کنیم، نه تنها تاثیری در تمیزی بیشتر ندارند بلکه ضرر بیشتری را متوجه سلامتی ما می کنند.

مقالات مرتبط :

نکات مهم خانه داری که هیچ کجا نخوانده اید!

مطالب مرتبط