راه های تميز كردن كف اتو (لکه و جرم)کاربردی و اصولی

روش های تمیز کردن اتو

همانطور که می دانید اتو جزو پر کاربرد ترین وسایل و لوازمی می باشد که در منزل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو می بایست اتو را روزانه و بعد از استفاده تمیز نمود تا علاوه بر افزایش کارایی آن بتوان سال های زیادی از آن استفاده نمود.

بیشتر افراد بر این تصورند که تمیز کردن و جرم گیری اتو کار دشواری بوده و شاید اصلا نتوان آن را تمیز نمود. بر خلاف تصور این افراد تمیز کردن و جرم گیری اتو اصلا سخت نبوده و به راحتی و با استفاده و به کار گیری چند روش ساده می توان آن را تمیز نمود.

ولی این تفکر اشتباه است و نمی توان با هر روشی که خواست اتو را تمیز نمود، در ادامه با ما همراه باشید تا روش های تمیز کردن کف اتو به صورت اصولی را با یکدیگر یاد بگیریم.

روش های تمیز کردن اتو

گاهی اوفات جرم و کثیفی هایی که بر روی اتو وجود دارند به لباس چسبیده و موجب می شوند لباس ها همانند گذشته نو و تازه به نظر نیایند. پس حتما باید روش های تمیز نمودن اتو را یاد گرفته تا از این طریق به لباس های شما آسیبی نرسد. روش هایی که ما برای شما در این مطلب آورده ایم بسیار ساده بوده و با کمی تلاش می توانید از شر کثیفی ها و جرم های اتو خلاص شوید.

استفاده از آب و جوش شیرین

اولین روشی که مواد آن در دسترس بوده و به راحتی می توان آن را درست کرد و به تمیز کردن اتو پرداخت به کار گیری آب و جوش شیرین می باشد. جهت استفاده از این روش می بایست یک قاشق غذا خوری آب را با دو عدد قاشق غذاخوری مخلوط نمایید. این ترکیب نباید خیلی غلیظ باشد و نیابد خیلی رقیق باشد. غلظت مواد می بایست به گونه ای باشد که در صورتی که در قسمت کف اتو ریختید به سمت پایین سرازیر نشود. اگر بتوانید جهت درست کردن این ترکیب از آب تصفیه شده استفاده کنید بهتر از آب معمولی است.

استفاده از آب و جوش شیرین

اگر قسمت خاصی از سطح زیرین اتوی شما دارای جرم و کثیفی است، فقط باید این ترکیب را روی سطح آن بکشید. اما اگر قصد دارید که کل قسمت زیرین اتو را تمیز کنید می توانید این ترکیب را بر روی تمامی آن قرار دهید. پس از آن که این مواد را بر روی کف اتو گذاشتید با استفاده از یک دستمال خیس می توانید ترکیب را پاک کنید. جهت تمیز نمودن سوراخ ها و شیار های اتو نیز می توانید از یک گوش پاک کن استفاده کرده و جرم آن ها را بگیرید. با این کار اتوی شما تمیز شده و از شر جرم ها و کثیفی های آن خلاص می شوید.

استفاده از نمک و سرکه

دومین و موثر ترین روش تمیز نمودن اتو محلول نمک و سرکه می باشد. به این صورت که دو پیمانه سرکه سفید و یک پیمانه نمک را ترکیب نموده و بر روی حرارت خیلی کم قرار دهید. این ترکیب تا زمانی که نمک کاملا حل شود می بایست بر روی حرارت باقی بماند اما حواستان باشد که نباید سرکه بجوشد. توجه کنید که اگر این ترکیب را درست کردید ممکن است بوی بد در هوا بپیچد اما اگر قصد دارید که اتوی شما از شر کثیفی ها و جرم ها خلاص شود حتما این ترکیب را درست کرده و از آن استفاده نمایید.

استفاده از نمک و سرکه

پس از آنکه محلول را درست کردید آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید که کاملا سرد شود. زیرا اگر محلول شما ولرم باشد قابل استفاده است. پس از آنکه این محلول سرد شد بهتر است که دستمالی را برداشته و با استفاده از آن محلول دستمال را خیس کرده و آن را بر سطج زیرین اتو بکشید. پس از این کار یک دستمال خشک برداشته و قسمت زیرین اتو را با آن تمیز نمایید. پس از این کار اگر می خواهید باقیمانده های محلول بر روی اتو بسوزد و کاملا از بین برود اتو را روش کرده و آن را بر روی یک دستمال و پارچه ای که لازم ندارید و کثیف است اتو برنید. با این کار تمام باقی مانده های محلول سوخته و از بین خواهد رفت.

استفاده از لیمو ترش

اگر اتوی شما به گونه ای است که حفره ها و شیار های موجود در کف آن حالت زنگ زدگی به خود گرفته است برای رفع آن می بایست یک لیمو ترش را نصف کرده و بر روی آن بکشید. با این کار مقدار زنگ زدگی آن را کاهش داده و عمل اتو کشیدن را آسان خواهید کرد.

استفاده از مایع ظرفشویی

در کنار تمامی مواد طبیعی گفته شده، برای تمیز کردن اتو می توان از مایع ظرفشویی نیز کمک گرفت. مایع ظرفشویی معمولا خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد و علاوه بر ظروف می توان از آن برای تمیز کردن برخی اجسام و وسایل دیگر نیز استفاده نمود. برای استفاده از این روش شما می بایست به اندازه دو قاشق غذاخوری را در یک ظرف آب گرم مخلوط کنید و سپس با آن یک حوله یا پارچه ای که بدردتان نمی خورد را کاملا خیس کنید و آن را در یک تشت یا سینی پهن کنید، سپس اتو را روی آن به مدت نصف روز قرار دهید تا کف آن حسابی با مواد آغشته شده و خیس بخورد. پس از آن می توانید با یک اسفنج یا پارچه نرم کف اتو را کاملا تمیز کنید.

استفاده از نمک در تمیز کردن کف اتو

شاید برای تان جالب باشد که بدانید با استفاده از نمک می توان کف اتو را از سیاه شدگی ها و کثیفی نجات دهید و آن را کاملا تمیز کنید. برای انجام این روش شما می بایست در ابتدا مقداری نمک و یک حوله و چند لایه دستمال کاغذی تهیه کنید. سپس حوله را پهن نموده و دستمال کاغذی ها را روی آن قرار دهید و تا حدی نمک روی دستمال کاغذی بریزید که روی آن پوشیده از نمک شود و پس از آن اتو را کاملا داغ نموده و روی نمک قرار دهید و با فشاری ملایم اتو را به این طرف و آن طرف بکشانید و یا به طور دورانی بپرخانید. با این روش کف اتوی شما کاملا تمیز می شود.

تمیز کردن اتو از پارچه های سوخته چسبیده به کف اش

اگر به تازگی اتوی شما روی لباس یا پارچه ای زیاد مانده، طوری که آن لباس یا پارچه سوخته و مقداری از آن بر روی اتو باقی مانده است، برای جدا کردن پارچه های سوخته باید در ابتدا اتو را بر روی درچه کم روشن کنید و هنگامی که کاملا گرم شد و پارچه های چسبیده به کف مقداری نرم شدند، با قسمت لبه کناری یک تکه چوب یا تخته سعی در برداشتن پارچه سوخته شده کنید.

چنانچه با انجام این کار کف اتو کاملا تمیز نشد و مقداری از پارچه همچنان به آن چسبیده بود، می توانید یک محلول از ترکیب آب و جوش شیرین تهیه کنید و پارچه ای را با آن خیس کرده و با استفاده از آن، مقدار پارچه های سوخته باقی مانده را جدا کنید. پس از این مرحله شاید نهایتا مقداری سیاهی بر روی اتو باقی بماند که آن را نیز می توان با استفاده از روش نمک و دستمال کاغذی که قبلا گفته شد از بین ببرید.

خط و خراش های ایجاد شده در کف اتو را چگونه از بین ببریم؟

چنانچه کف اتوی شما پر شده از خط و خراش و می خواهید آنها را از بین ببرید می توانید از خمیر دندان استفاده کنید. برخی از پارچه ها از بافت ظریفی ساخته شده اند و در مقابل این گونه خط و خراش ها آسیب پذیر می باشند پس برای پیگیری از اینگونه آسیب های احتمالی، سعی کنید با استفاده از خمیر دندان این خط و خراشش ها را از بین ببرید.

از بین بردن پرزهای چسبیده به کف اتو

اگر کف اتوی شما به مقدار خیلی کمی دچار سوختگی شده و به آن پرز چسبیده، می توانید با استفاده از یک پارچه بدرد نخور و و اتو کشیدن روی آن با درجه بالا، باعث از بین رفتن پرزهای چسبیده به آن شوید.

علت جرم گرفتن مخزن اتو

جرم گرفتن مخزن اتو یکی از مشکلاتی است که امکان دارد پس از مدتی استفاده از اتو برای شما پیش بیاید. دلیل این امر داشتن آهک و رسوبات داخل آب می باشد. چنانچه برای اتو خود از آب مقطر استفاده کنید دچار این مشکل نمی شوید و می توانید با خیالی آسوده از اتوی خود استفاده کنید. ولی آب هایی که لوله کشی می آیند همگی دچار مقدار ناچیزی آهک می باشد که وجود آن به مرور زمان باعث ایجاد رسوب در مخزن اتو می شود. آهک موجود در آبی که داخل اتو می ریزیم با گذشت زمان می تواند باعث مسدود شدن سوراخ های اتو شود. پس ضروری است که سالی دو تا سه بار از اتوی خود رسوب برداری کنید تا اتوی شما تا مدت ها سالم بماند.

چگونه می توان مخزن اتو را رسوب گیری کرد؟

برای رسوب برداری از مخزن اتو می توانید داخل مخزن مقداری آب مقطر و سرکه بریزید و سپس اتو را روشن نموده و با آن دستمال یا لباسی بدرد نخور را به اندازه ای اتو کنید تا محلول ریخته شده درون مخزن آن به کلی خالی شود. پس از انجام این کار می بینید که مجاری بخار در اتوی شما کاملا تمیز شده است.

کلام پایانی

اتو وسیله ای است که وجودش در بسیاری از خانه ها ضروری می باشد و با استفاده از آن می توانید تمام چین و چروک های لباس مان را صاف نموده و لباسی زیبا و برازنده بر تن کنیم. اگر می خواهید اتوی شما برای سالیان دراز سالم بماند و برایتان کار کند باید در نگهداری و مراقبت از آن دقت کنید.

با رعایت اصول و راهنمایی های گفته شده در متن بالا می توانید سلامت اتوی خود را برای مدتی طولانی تضمین کنید.

تیم بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه، بازسازی ویلا و تعمیرات ساختمان با در اختیار داشتن یک تیم پیمانکار بازسازی ساختمان متخصصین و مشاورین مجرب در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه ی بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا آبی که درون مخزن اتو می ریزیم مهم است که چه نوع آبی باشد؟

بله . برای جلوگیری از رسوب گرفتن مخزن و انسداد سوراخ های بخار در اتوی خود، سعی کنید همیشه از آب مقطر که عاری از هرگونه آهک و املاح دیگر می باشد، برای مخزن آن استفاده کنید.

آیا باقی ماندن آب درون مخزن اتو برای مدت طولانی اشکالی دارد؟

سعی کنید همیشه پس از پایان اتو کشیدن لباس های تان مخزن آن را خالی کنید، زیرا اگر آب برای بلند مدت درون مخزن آن باقی بماند امکان فاسد شدن و بو گرفتنش هست و شاید از این طریق اتوی شما آسیب ببیند.

مقالات بیشتر :

نحوه استفاده از جوش شیرین در لباسشویی

مطالب مرتبط