روش های تمیز کردن اجاق گاز؛ لعابی و شیشه ایی

روش های تمیز کردن گاز آشپزخانه

گاز یکی از اجزای اصلی آشپزخانه بوده که در واقع و به جرات می توان گفت وجود آن در آشپزخانه لازم و ضروری می باشد. اگر دوست دارید که آشپزخانه ی تمیز و زیبایی داشته باشید که در نگاه اول چشم هر بیننده ای را به خود جذب کرده و از تمیزی بدرخشد می بایست به تمیزی و نظافت اجاق گاز توجه ویژه ای نمایید

. حتی اگر شما استفاده ی خیلی زیادی از اجاق گاز نداشته باشید و فقط چند بار در هفته از آن جهت پخت و پز استفاده کنید و وعده های غذایی خود را بپزید اجاق گازتان کثیف شده و نیاز به تمیز کردن دارد.

معمولا خانم ها از تمیز کردن اجاق گاز به دلیل سختی آن سر باز زده و آن را به مواقع دیگری موکول می کنند به همین علت چربی های موحود بر روی اجاق گاز بر روی هم انباشته شده و موجب رشد میکروب و باکتری ها می گردد.

در این مطلب قصد داریم که روش هایی آسان و راحت جهت تمیز کردن گاز آشپزخانه برای شما بیان کنیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نکاتی که پیش از تمیز کردن اجاق گاز باید رعایت کنید

  • چنانچه قصد تمیز نمودن اجاق گاز منزل تان را دارید، پیش از شروع کار باید این کارها را به ترتیب گفته شده انجام دهید.
  • در ابتدا شیر گاز اجاق گازتان را قطع کنید تا از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود.
  • در قدم دوم شروع به جدا نمودن قسمت هایی مانند سرشعله ها، دسته های تنظیم شعله، و در صورت جا به جایی شنگ اتصال گاز نمایید.
  • چنانچه روی سطح اجاق تان غذا یا مایعاتی ریخته آن را بردارید یا با یک پارچه تمیزش کنید
  • حال می توانید با خیال راحت شروع به تمیز کردن اجاق گازتان کنید
روش های تمیز کردن گاز آشپزخانه

به کار گیری آمونیاک

اگر قصد دارید که میله های اجاق گاز را تمیز نمایید آن ها را پس از آنکه کاملا سرد شد از روی گاز برداشته و در تشت بزرگی قرار دهید. سپس بر روی آن آب ریخته به طوری که آب روی میله ها را بپوشاند. پس از آن یک چهارم پیمانه آمونیاک را به تشت آب اضافه کرده و بر روی میله های اجاق گاز بریزید و اجازه دهید که 3 ساعت به همان حالت باقی بماند.

پس از آنکه میله ها توسط آب و آمونیاک به خوبی خیس خورد آن ها را از تشت خارج کرده و با مایغ ظرفشویی و اسکاچ شسته و آبکشی نمایید. فراموش نکنید که جهت استفاده از آمونیاک حتما از دستکش استفاده کرده و در هوای آزاد این کار را انجام دهید

آمونیاک

استفاده از سرکه

جهت تمیز کردن اجاق گاز آشپزخانه به وسیله ی سرکه، داخل ظرف بزرگی آب جوش، مایع ظرفشویی و سرکه ریخته و به خوبی آن را مخلوط نمایید. پس از آنکه این ترکیب را درست کردید میله ها و شعله های اجاق گاز خود را پس از آنکه به خوبی سرد شد در داخل ترکیب درست شده قرار داده و اجازه دهید 2 الی 3 ساعت به همان حالت باقی بماند. سپس میله ها و شعله های اجاق گاز را خارج کرده و با استفاده از اسکاچ یا سیم ظرفشویی چربی های موجود بر روی میله ها و شعله ها را پاک کنید.

اگر شما جزو آن دسته از افرادی می باشید که می بایست هر روز میله ها و شعله های اجاق گاز خود را پاک کنند و چربی ها و سوختگی های آن را بردارند بهتر است که یک اسپری تهیه نمایید و مقداری سرکه را درون آن بریزید و جهت پاک کردن چدن گاز هر روز مقدری از سرکه را بر روی آن اسپری نمایید و پس از مدت زمان 10 الی 15 دقیقه آن را به وسیله ی یک پارچه ی تمیز پاک کنید.

استفاده از سرکه

استفاده از جوش شیرین

اگر قصد دارید که سطح گاز، داخل و شیشه ی فر را تمیز کنید ابتدا بهتر است که به وسیله ی یک دستمال آشغال های روز گاز را جمع کرده و دور بریزید. سپس یک پیمانه جوش شیرین را با کمی آب داغ مخلوط کرده به طوری که جوش شیرین حالت خمیری شکل پیدا کرده و زیاد شل نباشد.

سپس توسط آب داغ سطح گاز را نم دار کنید. سپس با استفاده از یک عدد دستمال جوش شیرین را به قسمت هایی از گاز که قصد تمیز کردن آن را دارید بزنید. پس از 10 دقیقه که جوش شیرین بر روی گاز ماند مقدار سرکه را توسط اسپری بر روی سطح گاز بپاشید. 1 الی 8 ساعت زمان دهید و سپس با استفاده از اسکاچ و مایع ظرفشویی سوختگی های موجود بر روی گاز را بردارید.

اگر اجاق گاز شما از طریق سر رفتن شیر کثیف شده و راه پاک کردن آن را نمی دانید بهتر است که تا وقتی که آن قسمت را کاملا تمیز نکرده اید تا جایی که می توانید از آن شعله استفاده نکنید.

هم چنین جهت تمیز کردن شعله ابتدا یک عدد حوله ی خیس را بر روی گاز گذاشته و اجازه دهید چند دقیقه ای در همان حالت باقی بماند. سپس شروع به تمیز کردن سوختگی های موجود بر روی شعله و گاز نمایید.

استفاده از صابون برای تمیز کردن اجاق گاز

چنانچه استفاده از مواد طبیعی گفته شده در مطالب بالا را نمی پسندید و یا به طور مثال با بوی آن ها اذیت می شوید، می توانید از صابون به جای آن ها استفاده کنید. صابون یک شوینده نسبتا قوی می باشد که در تمامی خانه ها از آن برای استحمام یا شستن لباس ها استفاده می کنند.

شما می توانید برای تمیز کردن اجاق گاز خود از مقداری صابون به همراه آب گرم استفاده کرده و با ترکیب این دو و به کمک یک دستمال هر قسمتی از اجاق گاز خود را تمیز کنید. پس از تمیز نمودن اجاق گاز با این محلول آن را آبکشی نموده و با یک دستمال خشک و تمیز به خوبی آن را خشک کنید.

نحوه تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

اجاق گازهای شیشه ای به علت طرح و رنگ خاصی که دارند شیک تر از سایر اجاق گازها نشان می دهند و برای زیباتر نشان دادن دکوراسیون نیز بهتر از بقیه می باشند. به همین دلیل تعداد قابل توجه ای از افراد ترجیحح می دهند در منزل خود از این دسته از اجاق گازها استفاده کنند. این نوع اجاق گازها نحوه تمیز کردن مخصوص به خود را دارند که باید طبق آن عمل نمود. برای انجام آن طبق مراحل زیر اقدام کنید.

  • در ابتدا هرگونه باقی مانده غذا یا مایعات را از روی سطح اجاق بردارید.
  • تمام سطح اجاق که به چربی یا لکه غذا و مایعات آلوده شده را به جوش شیرین آغشته کنید
  • سپس یک ظرف بزرگ را پر از آب داغ کنید و به اندازه نصف یک ماست خوری درون آن مایع ظرفشویی بریزید و خوب ترکیب کنید.
  • چند دستمال ضخیم یا حوله را با این محلول خیس نموده و سپس آب اش را بگیرید و روی سطح اجاق پهن کنید.
  • بعد از گذشت مدت زمانی به اندازه نیم ساعت تا چهل دقیقه که جوش شیرین ها با کمک محلول موجود در حوله ها خوب لکه ها و چربی ها را رقیق کردند، می توانید با استفاده از همان دستمال ها تمامی لکه ها را از سطح اجاق گاز تمیز کنید.
  • در آخر هم با یک دستمال نرم و تمیز سطح اجاق گاز را به خوبی خشک و تمیز کنید.

تمیز کردن اجاق گاز های لعابی

برخی افراد در خانه های خود از اجاق گازهای طرح لعابی شکل استفاده می کنند. این گونه اجاق گازها معمولا گرد و غبار زیادی را به خود جذب می کنند و اغلب اوقات به شکل آلوده خود را نشان می دهند. برای جلوگیری از این امر شما می بایست یک دستمال تمیز را همراه کنار اجاق گاز خود داشته باشید تا زود به زود آن را تمیز کنید. برای تمیز نمودن کلی اینگونه اجاق گازها شما می توانید به ترتیب زیر عمل کنید.

  • به اندازه نصف یک کاسه ماست خوری مایع ظرفشویی را با یک ظرف متوسط آب داغ ترکیب کنید و سطح اجاق تان را به آن آغشته کنید.
  • یک پلاستیک روی آن پهن کنید و مدتی زمان بدهید تا ترکیب حسابی لکه ها و چربی ها رقیق کند
  • سپس با یک بورس نرم سطح اجاق تان را خوب بسابید تا لکه ها و چربی ها از روی آن برداشته شود
  • در آخر می توانید با یک دستمال تمیز آن را کاملا تمیز و خشک کنید
  • چنانچه لکه ها تمیز نشدند می توانید به این ترکیب نصف پیمانه جوش شیرین اضافه کنید تا قدرت تمیز کنندگی آن بیشتر شود.

 چند نکته برای تمیز نگه داشتن اجاق گاز

  • هنگام برداشتن و جابه جایی کفکیر یا ملاقه حتما کف آن را به گوشه ی ظرف تان بکشید تا روغن یا مایعات غذا از آن روی اجاق تان چکه نکند. همچنین هنگام آشپزی یک ظرف خالی همیشه کنار قابلمه تان قرار دهید تا کفگیر، ملاقه یا قاشق تان را روی آن بگذارید.
  • غذاهایی مانند برنج و ماکارانی و شیر و … به هنگام جوشاندن معمولا عادت به سر رفتن دارند که اگر این اتفاق بیافتد باعث کثیف شدن سطح زیادی از اجاق گاز می شود. برای جلوگیری از این کار می توانید یک قاشق چوبی را روی ظرف قرار دهید تا از سر رفتن آنها جلوگیری شود.
  • همیشه هنگام سرخ کردن غذاهای سرخ کردنی برای اینکه از پخش شدن روغن روی اجاق خود جلوگیری کنید، درب ظرف یا ماهیتابه خود را بگذارید.
  • یکی از علل کثیف شدن سطح اجاق ریختن ادویه روی آن می باشد. سعی کنید میزان ادویه مورد نیاز خود را سنجیده و آن را ابتدا درون ظرفی کوچک ریخته و سپس با دقت آن را به غذای خود اضافه کنید. همچنین پروسه ی اضافه کردن ادویه را بعد از جوش آمدن غذای تان انجام دهید تا اگر غذایتان سر رفت اجاق تان زیاد کثیف نشود.

کلام پایانی

اجاق گاز یکی از اساسی ترین لوازم در هر منزلی می باشد. این وسیله بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و امکان کثیف شدن اش نیز به همین علت بسیار زیاد است. ولی شما برای حفظ سلامت خود و خانواده تان باید سعی کنید از آلوده ماندن آن جلوگیری نموده و سعی کنید آن را زود به زود تمیز کنید. برای تمیز نمودن اجاق گاز بهتر خود بهتر از روش های بیان شده در مطالب بالا بهره مند شوید تا اجاق گازتان را به طور اساسی و اصولی تمیز کنید.

تیم بازسازی میچینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه، بازسازی ویلا و با در اختیار داشتن تیم هایی از متخصصین، مشاورین مجرب و پیمانکار بازسازی ساختمان در بخش های گوناگون، تجربه ای ارزشمند در زمینه بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل دارد. چنانچه هر سوالی در این زمینه داشتید می توانید با ما در تماس باشید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

تمیز کردن اجاق گاز بهتر است هر چند وقت یکبار انجام شود؟

چون اجاق گاز محل طبخ غذا برای اعضای خانواده می باشد و کثیف و آلوده بودن آن امکان دارد سلامتی خانوده را تهدید کند، بهتر است پس از هر بار استفاده تا جای امکان آن را تمیز کنید.

برای سر نرفتن غذاهایی مانند ماکارونی و برنج و شیر به هنگام جوشاندن چه راهکاری مناسب است؟

برای جلوگیری از سررفتن این غذاها هنگام جوشاندن شان می توان یک قاشق یا ملاقه چوبی روی ظرف قرار داد.

مطالب مرتبط