نحوه تمیز کردن فرش پشمی

تمیز کردن فرش پشمی

یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی که می توانید در دکوراسیون منزل انجام دهید فرش پشمی یا فرش است . کفپوش های پشمی زیر پا گرم ، بادوام بوده و با هر سبکی از طراحی منزل به زیبایی کار می کنند. فرش های پشمی به عنوان یک، الیاف طبیعی تجدید پذیر است که مانع از رشد باکتری می شود . بنابراین چه فرش دستباف ایرانی ، چه فرش پشمی ماشینی بافته شده یا فرش پشمی نصب شده روی دیوار  داشته باشید ، باید از آن به درستی مراقبت کنید تا از سرمایه گذاری گران و ارزشمند خود محافظت کنید. با ما همراه باشید تا با نحوه تمیز کردن فرش پشمی آشنا شوید .

فرش پشمی را  هر چند وقت یکبار تمیز کنید ؟

فرش یکی از وسایل بسیار مهم و تاثیر گذار در زیبایی هر خانه ای می باشد. این وسیله جزئی اساسی از دکوراسیون هر منزلی به شمار می رود. همیشه سعی کنید فرش خانه تان تمیز و بدور از هرگونه آلودگی باشد تا همواره از آن حس خوب و مثبتی بگیرید. روند تمیز کردن فرش پشمی کمی نسبت به دیگر فرش ها متفاوت است. استفاده از جاروبرقی می تواند کمک زیادی به تمیزی فرش پشمی کند.

جاروبرقی منظم کلید حفظ زیبایی الیاف است. یک فرش پشمی جدید الیاف را می ریزد. نگران نباشید ، زیرا این امر به دلیل ماهیت بافت الیاف پشم طبیعی است و فرش لخت نمی شود. بیشترین ریزش در چند ماه اول اتفاق می افتد. اگر در ماه های اول حداقل دو بار در هفته جارو برقی بزنید ، سرعت ریزش به سرعت کاهش می یابد.

برای کمک به کم کردن گرد و غبار و خاک جاسازی شده از یک چوب خوب یا میله کوبنده استفاده کنید. اگر فرش شما حاشیه دار است ، در مرکز فرش جاروبرقی را شروع کنید و از جاروبرقی  لبه های آن جلوگیری کنید تا آسیب نبیند.

نخ پشمی چگونه به دست می آید؟

نخ های پشمی در صنعت فرش بافی استفاده زیادی دارند و جز مرغوب ترین مواد برای بافتن یک فرش خوب به شمار می روند. پشم موجود در این نخ ها از پشم گوسفند گرفته می شوند که دارای کیفیت های متنوعی می باشد. در نوع کیفیت این نوع پشم ها چندین عامل می تواند تاثیر گذار باشد که از جمله آنها می توان به نژاد گوسفند و زمانی که پشم های گوسفند را می چینند اشاره نمود، همچنین مهارت شخصی که این پشم ها را می چیند نیز در میزان کیفیت آن تاثیر گذار می باشد و متعاقبا میزان کیفیت جنس به مانند هر کالای دیگری در قیمت این کالا نیز تاثیر می گذارد.

چنانچه قصد خرید فرش پشمی را دارید، یا باید به اندازه کافی مهارت و جنس شناسی داشته باشید و یا توصیه می کنیم حدالامکان از یک شخص ماهر و کاربلد در این زمینه کمک بگیرید تا در برخورد با انواع و اقسام کیفیت های موجود در زمینه فرش پشمی، دچار سردرگمی نشوید.

آنچه شما برای تمیز کردن فرش پشمی نیاز دارید

  • تجهیزات / ابزارها
    • چوب کوبنده
    • جارو
    • 2 سطل
    • اسفنجی
    • حوله های قدیمی
  • مواد
    • آب خنک
    • 1 تا 2 قاشق غذاخوری مواد شوینده مایع شستشوی پشم

دستورالعمل های تمیز کردن فرش پشمی

گرد و خاک گیری

یک روز آفتابی و معتدل را انتخاب کنید تا فرش را  تمیز کنید. فرش را به بیرون ببرید و آن را روی یک ریسمان لباس محکم ، نرده ایوان یا چند صندلی  آویزان کنید . با استفاده از جارو ، راکت تنیس یا موکت کوب ،  به تمام قسمت های فرض ضربه بزنید تا خاک عمیقا تعبیه شده را سست کند.

همچنین زمان آن است که خاک جمع شده در  کف زیر فرش را تمیز کنید.

فرش را جارو برقی کنید

فرش را روی عرشه ، زیر سفره ای با سمت برعکس به سمت بالا پهن کنید. خوب جاروبرقی کنید. فرش را برگردانید و طرف دیگر را با جاروبرقی جارو کنید. اگر مکان بیرونی برای پهن کردن فرش ندارید ، از کف آشپزخانه ، گاراژ یا هر منطقه خشک استفاده کنید.

یک محلول شوینده ملایم را مخلوط کنید

یک سطل بزرگ را با آب خنک پر کنید و یک تا دو قاشق غذاخوری مواد شوینده ملایم مانند وولیت یا شستشوی پشم خانگی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. یک سطل دوم را با آب خنک تمیز پر کنید.

اسکراب

یک اسفنج را به مواد شوینده و محلول آب آغشته کنید و از یک انتهای فرش اسفنج را شروع کنید. در یک شبکه حدود 3 فوت در 3 فوت کار کنید و با استفاده از فشار ملایم روی محلول تمیز کننده اسفنج بزنید. با انتقال خاک از فرش ، اسفنج را مرتباً بشویید. الیاف را بیش از حد خیس نکنید. پشم بسیار جاذب است و خشک شدن آن طولانی می شود.

شستن فرش را شروع کنید

یک اسفنج تمیز را در آب شیرین فرو کنید تا ناحیه ای را که تمیز کرده اید “شستشو” دهد. از این مرحله صرف نظر نکنید زیرا هر ماده شوینده ای که در الیاف باقی مانده باعث جذب خاک بیشتری می شود.

رطوبت را پاک کنید

ناحیه تمیز شده را با حوله های قدیمی پاک کنید تا رطوبت بیش از حد را جذب کند. به قسمت جدیدی بروید و مراحل را تکرار کنید تا زمانی که کل سطح را لکه گیری کنید.

بگذار خشک شود

اجازه دهید فرش قبل از قرار دادن دوباره روی جایی که بود ، کاملاً خشک شود. برای سرعت بخشیدن به زمان خشک شدن ، فرش را آویزان کنید یا آن را بلند کنید تا گردش هوا بهتر شود.

از بین بردن لکه های فرش پشمی

نشت و ردپای گل آلود اتفاق می افتد ، اما درمان سریع بهترین کاری است که می توانید برای محافظت از فرش پشمی خود انجام دهید. برای از بین بردن بسیاری از مشکلات دیگر ، دستورالعمل های مربوط به لکه های خاص را دنبال کنید . با این حال ، نکاتی وجود دارد که باید  با لکه فرش پشمی انجام دهید :

مالش ندهید : هرگز لکه تازه را مالش ندهید. بلافاصله مواد جامد با لبه منحنی دار مانند قاشق یا کفگیر را بردارید و مایعات را با مقدار زیادی حوله کاغذی پاک کنید. مالش فقط لکه را بیشتر به الیاف هل می دهد.

بگذارید گل خشک شود: وقتی صحبت از گل می شود ، قبل از تمیز کردن صبر کنید تا روی فرش خشک شود. پاک کردن لکه های خشک با استفاده از یک ابزار منحنی شکل مانند قاشق  با جاروبرقی کردن روش مناسبی است.

پاک کننده لکه را مستقیم روی فرش نریزید : هرگز هر نوع ماده پاک کننده لکه را مستقیماً روی فرشهای پشمی نریزید. یک پارچه تمیز کننده را روی پارچه سفید قرار دهید و آن را تست کنید تا باعث خونریزی یا از بین رفتن رنگ ها نشود. این امر همچنین به جلوگیری از باقی مانده صابون اضافی در الیاف پشم کمک می کند.

ملایم پیش بروید: همیشه از یک پاک کننده لکه برای فرشهای پشمی ، یک تمیز کننده ملایم  یا مایع ظرفشویی ساده و آب ولرم استفاده کنید.

از سفید کننده خودداری کنید: هرگز سفید کننده کلر ، آمونیاک یا حتی اکسیژن سفید کننده را روی فرش پشمی نریزید . این مواد شیمیایی می توانند به پشم آسیب برسانند و باعث خونریزی فرش یا از بین رفتن رنگ ها شوند.

نحوه از بین بردن لکه فرش پشمی به کمک سرکه

ترکیب مایع ظرفشویی و سرکه جز آن دسته از ترکیباتی است که می تواند در از بین بردن لکه فرش پشمی معجزه کند و مشکل لکه فرش پشمی تان را به راحتی حل کند. برای استفاده از این ترکیب شما می بایست در حدود 120 میلی گرم سرکه را با نصف قاشق چای خوری مایع ظرفشویی مخلوط نموده و آن را به خوبی ترکیب کنید، سپس یک پارچه یا حوله تمیز را به این محلول آغشته نموده و آن را روی لکه قرار دهید. این محلول با قدرت پاک کنندگی خود می تواند لکه فرش پشمی را به راحتی از بین ببرد.

(فقط دقت کنید که قبل از آنکه شروع به تمیز کردن لکه فرش با این محلول کنید، آن را در گوشه کوچکی از فرش آزمایش کنید تا ترکیب آن به باف فرش تان آسیبی نرساند. پس از مطمئن شدن از بی خطر بودن آن می توانید به تمیز نمودن لکه فرش بپردازید)

تمیز کردن فرش پشمی با بخارشور

بخار شور وسیله ای است که می تواند تاثیر زیادی روی تمیزی فرش پشمی داشته باشد، به کمک این وسیله می توان تمام گرد و خاک و آلودگی موجود در فرش های پشمی را از بین برد و آن را به تمیزی روز اول بدل نمود. چنانچه بتوانید سالی یک تا دو بار از این وسیله برای تمیز نمودن فرش پشمی خود استفاده کنید، کمک زیادی به حفظ کیفیت و ماندگاری فرش شما خواهد نمود.

نحوه انجام این کار نیز چندان دشوار نمی باشد. شما  برای انجام این کار می بایست ابتدا روی فرش پشمی خود را از هرچه که روی آن قرار دارد خالی کنید، سپس دستگاه بخارشورتان را روشن کرده و با استفاده از بخار آب داغ آن با دقت کامل و نهایت حوصله، به خوبی آلودگی های فرش تان را تمیز کنید. معمولا بسیاری از افراد در منزل خود این وسیله را ندارند، ولی می توان به راحتی آن را از یک اجاره ابزار و یا یک قالیشویی به مدت چند ساعت اجاره نمود.

فرش پشمی را در خانه بشوییم یا به قالی شویی بدهیم؟

از آن جهت که فرش پشمی کمی حساس تر از فرش های ماشینی می باشد، توصیه می شود که اگر مهارت کافی برای شستشوی آن را در منزل ندارید و یا چنانچه محیط مناسب شستشوی آن در منزل شما فراهم نیست، وظیفه شستشوی آن را به یک قالیشویی خوب و معتبر محول کنید و خیال خود را از بابت شستن اصولی آن مطمئن کنید.

قالیشویی ها معمولا به علت سابقه ای که در شستن فرش دارند، از مهارت بالایی در زمینه شستشوی انواع و اقسام فرش ها برخوردار می باشند و معمولا می دانند که هر نوع فرشی را با چه ترفندی بشویند.

نکاتی برای تمیزتر نگه داشتن فرش پشمی

سیاست “بدون کفش در داخل خانه” را ایجاد کنید که می تواند باعث افزایش زمان بین تمیز کردن های لازم شود.

استخدام یک موکت شوی حرفه ای بهترین انتخاب برای تمیز کردن فرشهای پشمی است.

اگر حیوان خانگی شما روی فرش پشم شما خراب کاری کرده است ، با آغشته کردن کمی سرکه مقطر سفید به محل ، بوی آن را خنثی کنید.

برای تازه سازی فرش پشمی خود در بین تمیز کردن ، از شامپوی فرش خشک که برای فرشهای پشمی تهیه شده  استفاده کنید.

به صورت فصلی ، فرش را بچرخانید تا از ساییدگی بیش از حد و محو شدن ناهموار نور خورشید جلوگیری کنید. این به فرش کمک می کند تا بیشتر دوام بیاورد و به طور کلی یک پتینه بزرگ ایجاد شود

کلام آخر

فرش پشمی یکی از بهترین گزینه ها برای منزل شما می باشد. این فرش علاوه بر کیفیت و راحتی اش، تاثیر بسیار زیادی نیز بر زیبایی دکوراسیون منزل تان دارد. این فرش طرفداران زیادی داشته و افراد زیادی هستند که آن را مورد استفاده قرار می دهند. نگهداری و مراقبت از این قبیل فرش ها زحمت چندانی ندارد ولی سعی کنید در مراقبت از آن دقت و سلیقه کافی را به خرج دهید تا ماندگاری و کیفیت آن حفظ شود. به کمک ترفندهای گفته شده در مطالب بالا می توانید از این فرش به طور اصولی مراقبت نموده و آن رو مورد شستشو قرار دهید.

تیم بازسازی و طراحی می چینم با سابقه ای طولانی در امر بازسازی خانه و طراحی منازل، تجربه ای گسترده در تمامی زمینه های مربوط به دکوراسیون منزل را دارا می باشد و می تواند در تک تک زمینه های طراحی، تعمیرات ساختمان و بازسازی ویلا به شما مخاطبان عزیز کمک کند.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا برای تمیز کردن فرش پشمی استفاده از جاروبرقی کافی است؟

استفاده از جارو برقی تاثیر زیادی در تمیز نمودن فرش پشمی دارد، ولی چنانچه می خواهید به طور عمیق تری فرش خود را تمیز کنید پیشنهاد می کنیم از بخارشوی برای تمیز نمودن آن استفاده کنید. بخار شوی وسیله ای است که به کمک آب داغ درون خود تولید بخار می کند و با این بخار می توان فرش پشمی را به طور کامل تمیز نمود. استفاده دائم و همیشگی از این وسیله برای فرش پشمی را توصیه نمی کنیم. ولی سعی کنید سالی یک تا نهایتا دوبار از این وسیله برای تمیز کردن فرش تان استفاده کنید.

فرش پشمی را هر چند بار تمیز کنیم؟

فرش پشمی خود را می توانید بر اساس میزان آلوده پذیر بودن محیطی که در آن پهن است، یک تا دو بار در هفته جارو بزنید. از بابت کم شدن حجم آن نیز نگران نباشید، زیرا پشم موجود در این فرش ها پس از مدتی که به حجم مطلوبی رسید دیگر به ندرت ریزش می کند.

مطالب مرتبط