دکوراسیون هنری اتاق نشیمن و پذیرایی؛ راهنمای انتخاب

انتخاب کارهای هنری اتاق

اگر فکر می کنید اتاق نشیمن شما ناقص یا برهنه به نظر می رسد ، ممکن است به چند قطعه هنری روی دیوارها احتیاج داشته باشد . اما از کجا شروع می کنید؟ به محض ورود به اتاق نشیمن به آنچه دوست دارید روی دیوارها ببینید فکر کنید.

شاید این گالری از تصاویر یک سفر اخیر یا یک قطعه بزرگ و انفرادی از یک اثر هنری باشد که با دیدن آن احساسات شما را برانگیخته می کند. بعضی اوقات ، برای زنده کردن گوشه ای تاریک یا کسل کننده از یک اتاق ، فقط چند قطعه از کارهای هنری با رنگ روشن لازم است.

بگذارید اتاق زندگی خود را با انتخاب کارهای هنری که نشان دهنده شخصیت شما است ، زیبا و سرگرم کننده کنید. در ادامه این بخش قصد داریم تا موارد مهمی را پیرامون راهنمای انتخاب کارهای هنری برای اتاق نشیمن ارائه دهیم.

هنری که در خانه خود استفاده می کنید لازم نیست جیب شما را کاملا خالی کند . با کمی خلاقیت ، یک اثر هنری منحصر به فرد برای اتاق نشیمن خود بسازید که برای شما به اندازه قطعه ای که برای یک مجموعه دار جدی هزاران دلار هزینه دارد ، بی ارزش باشد. برای الهام بخشیدن از هنرمند داخلی خود ، در اینجا چند ایده آسان برای کارهای هنری اتاق نشیمن آورده شده است :

انواع  کارهای هنری دست ساز

قاب مجموعه ای از آثار هنری رنگارنگ و خلاقانه کودکان .

کلیدهای عتیقه ، جواهرات یا ظروف نقره ای را در گروهی از جعبه های زیبا نصب کنید.

قاب هماهنگ نمونه هایی از کاغذ دیواری یا پارچه هایی که رنگ اتاق نشیمن شما را بهم می چسباند.

قاب کتابهای قدیمی یا نقشه های عتیقه

از برنامه های آنلاین رایگان که کلاژهای قابل چاپ عکس های موجود شما را ایجاد می کنند ، بهره ببرید.

آخرین راه حل برای انتخاب کارهای هنری اتاق  خود ، بازدید از نمایشگاه های صنایع دستی  یا مراجعه به یک فروشگاه دکوراسیون می باشد.

وقتی حدود سه تا پنج قاب گروه بندی کردید ، کارهای هنری اتاق نشیمن شما آماده آویز شدن هستند . کمی کار با قطعات شما لازم است تا در فضا کار کند. حتی ممکن است بخواهید کارهای هنری موجود و خریداری شده را با کارهای DIY خود ترکیب کنید.

آثار هنری اتاق نشیمن را کجا آویزان کنید

سه مکان استراتژیک برای آویختن کارهای هنری در اتاق نشیمن شما وجود دارد. بیشتر اوقات ، فضای بالای مبل ما یکی از مکان های مورد انتخاب بری آویزان کردن کارهای هنری است. اگر یک حفره شومینه دارید ، فضای عالی برای آویز کردن یا تکیه دادن قطعات هنری است. فضاهای خالی روی دیوارهایی که پنجره را در کنار خود دارند نیز نقاط ایده آلی برای رنگ و علاقه بصری هستند.

بالای مبل

ممکن است شما در حال حاضر بالای مبل خود کارهای هنری داشته باشید ، و ممکن است برای فضا بسیار کوچک باشد. چه از یک قطعه هنری استفاده کنید و چه از یک گروه استفاده کنید ، چند قانون کلی وجود دارد:

اگر یک قطعه هنری را آویزان کرده اید ، مطمئن شوید که اندازه آن تقریباً دو سوم عرض (بازو به بازو) مبل شماست.

اگر چند اثر گروهی را آویزان کرده اید ، از همان نسبت های عمومی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که ترتیب چیدمان آن حدود دو سوم عرض مبل شماست.

هنگام آویزان کردن گروه بندی ، اطمینان حاصل کنید که بین هر فریم حدود 2 اینچ یا 3 اینچ در فاصله قرار دارد.

اطمینان حاصل کنید که یک فضای ثابت از 6 اینچ تا 8 اینچ بین پایین قاب و بالای پشت مبل شما وجود دارد.

کنار یک پنجره

اگر در اتاق نشیمن خود پنجره ای دارید که با پرده پوشانده شده است ، ببینید آیا نیازی به کارهای هنری وجود دارد یا خیر. پرده ها ممکن است به فضای دیوار سرازیر شوند و افزودن هر اثر هنری باعث می شود فضای اتاق شلوغ شود. در حالت ایده آل ، شما از لبه کارهای هنری تا لبه پرده های خود حدود 4 اینچ تا 6 اینچ فاصله خواهید داشت تا چیدمان متناسب به نظر برسد.

ایجاد دیوار یا شبکه عکس

آثار هنری گروه بندی شده باعث ایجاد بافت ، درام و تأثیر بصری می شود. شما ممکن است بخواهید یک دیوار عکس پیچ در پیچ را در فضای وسیع اتاق نشیمن خود ، مانند بالای یک مبل بلندتر ، یا روی یک دیوار پشت میز و صندلی ترتیب دهید. دیوارهای عکس راه حل های ایده آل برای پر کردن فضای خالی دیوار در راه پله ها و راهروها هستند. برای یافتن ترتیب مناسب برای یک گروه ممکن است چند تلاش و ترفند لازم باشد ، اما در اینجا چهار نکته اساسی و مهم برای شروع وجود دارد :

یک طرح ایجاد کنید : قطعات را روی زمین در جلوی دیوار قرار دهید و با آرایش بازی کنید تا ظاهر و احساس درست شود.

ایجاد یک نقطه کانونی : یک گروه به یک نقطه کانونی احتیاج دارد ، که می تواند یک قطعه لنگر بزرگ در مرکز چیدمان باشد. قطعات دیگر را می توان به صورت صورت تکی در اطراف این قطعه مرکزی قرار داد.

یک خط سطح بچسبانید : از نوار نقاشی نچسب یا خط کش استفاده کنید تا مطمئن شوید عکس ها به طور مساوی آویزان هستند. به عنوان مثال ، یک خط نوار تراز را چند اینچ پشت مبل خود قرار دهید ، مطمئن شوید که پایین هر قاب با نوار تماس دارد.

از فاصله ثابت استفاده کنید : یک دیوار عکس اگر حس شبکه ای داشته باشد مرتب و منظم به نظر می رسد. این بدان معنی است که قطعات با فاصله دقیق یکسان بین هر قاب آویزان می شوند. از یک مورد ، مانند یک مقوا از قبل برش خورده ، برای فاصله یکنواخت و مداوم قاب های خود استفاده کنید. شبکه های کمی ناهموار برای چشم قابل توجه است.

با این ترفندهای ساده  ، اکنون در تلاش هستید تا با انتخاب کارهای هنری رنگ و گرمای بیشتری به اتاق نشیمن خود وارد کنید.

تاثیر استفاده از کارهای هنری در خانه

در مطالب فوق در مورد استفاده از کارهای هنری در بخش های مختلف خانه صحبت کردیم اما در این قسمت قصد داریم تا مشخصاً در مورد تاثیر استفاده از این کارها در محیط اتاق نشیمن توضیحاتی را ارائه دهیم. با توجه به اینکه اتاق نشیمن به عنوان مکانی شناخته می شود که خانواده ها در آن دور هم جمع می گردند و از در کنار یکدیگر بودن لذت می برند، بایستی از ظاهر خوبی برخوردار باشد.

کارشناسانی که در حوزه زیبایی منزل فعالیت می کنند بر این عقیده هستند که اتاق نشیمنی که فاقد کارهای هنری است، یک محیط سرد و بی روحی بحساب می آید.

نظر این افراد استفاده از آثار هنری در گوشه و کنار این محیط پر مخاطب است. از اهمیت استفاده از آثار هنری در این بخش اطلاع کافی کسب کردیم اما اینک نوبت به این رسیده تا قضیه را از دو منظر زیبایی شناختی و روانشناسی مورد بررسی قرار دهیم تا با تاثیرات شگرف این اشیاء بر روح روان محیط بیشتر آشنا گردیم.

از نظر زیبایی شناختی

کارهای هنری که در اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می گیرند از لحاظ زیبایی شناختی جای بحث و تحقیق فراوانی دارند. باید به این مساله از دید بیننده نگاه کنیم، بیننده ای که در اولین دیدار خود از این مکان، واژه هایی مثل زیبا، لذت بخش یا حتی زشت را بکار می برد. باید دیده شود که وجود چه ویژگی ها و مشخصه هایی موجب شده تا فرد این اصطلاحات را بکار ببرد.

یقیناً در مورد ویژگی های بخصوصی باید کار کرد که باعث برانگیخته شدن حس تحسین در فرد شود. از کاربرد آثاری که حس آزار دهنده ای به مخاطب القا می کند، بایستی خودداری گردد. شاید با خودتان بگویید که این مساله یک امری شمرده می شود که برداشت های متفاوتی می توان از آن داشت.

به احتمال زیاد یک کار برای یکی زیبا و برای دیگری زشت جلوه کند، اما نکته اساسی نظر جمعیتی است که در مورد آن کار نظر می دهند و همیشه این نظر در ارجحیت قرار می گیرد. البته نباید سلایق شخصی را در این خصوص بی تاثیر بدانیم. هر فردی حق دارد بنا بر سلیقه خود از کارهای هنری مختلفی در این مکان استفاده کند، جدای از اینکه این مساله از نظر زیبایی شناختی چگونه بنظر می رسد.

از نظر روانشناسی

هر کار یا اثر هنری یک جنبه روانشناسی در پشت خود دارد. استفاده از آثار هنری در اتاق نشیمن، یک حس و حالی در بیننده ایجاد می کند که می توان آن را از نظر روانشناسی بررسی کرد. در ضمن بیننده ای که به این کارهای هنری در اتاق نشیمن می نگرد تا حدودی به خصوصیات روانشناختی صاحب خانه نیز پی می برد.

بررسی این قضیه روانشناسی اشیاء یک موضوع بسیار پیچیده است که لایه های پنهان هر آدمی را بازگو می کند. شاید این مورد یک مقدار اغراق آمیز به نظر برسد و از نظر برخی افراد یک موضوع بی ارزش تلقی شود، اما مساله به همین سادگی ها نیست.

هنگامی که در محیطی مثل اتاق نشیمن قرار می گیرید و به کارهای هنری که در دیوار و سایر بخش های آن استفاده شده است می نگرید، اگر فردی ریز بین و نکته سنجی باشید درخواهید یافت که فرد چه علایقی دارد و چه چیزهایی وی را شاد و غمگین می کند. حتی از این مشاهده به گذشته طرف نیز پی می برید.

شاید از نگاه برخی از افراد این فضولی و سرک کشیدن به روحیات افراد تلقی شود و یک کار ناپسند بشمار آید، اما باید به قضیه از این دید نگاه کرد که شما قصد دارید از کارهای هنری به عنوان اشیاء تزئینی در اتاق نشیمن منزلتان استفاده کنید، پس از این جهت باید در انتخاب آنها دقت لازم را داشته باشید تا شناختی درست و زیبا از روحیات خود به بیننده منتقل کنید.

مناسب ترین کار هنری برای اتاق نشیمن ایرانی

اصطلاح مناسب از دیدگاه بسیاری از افراد با یکدیگر فرق می کند. شاید یکی مناسب را به گونه ای دیگر ببیند که با دیدگاه فردی بیرون از مجموعه به کلی متفاوت باشد. بهتر است در این موضوع دیدگاه کارشناسی شده ای را در ارجحیت قرار دهیم و مناسب ترین کار هنری را برای اتاق نشیمن یک ایرانی بررسی کنیم.

با توجه به فرهنگ و هنری که در این خطه شکل گرفته و تاثیر خود را بر منازل ما نیز گذاشته، بهتر است تا راجب آن با دقت بیشتری جستجو کنیم و به دنبال المان هایی بگردیم که ریشه در اصالت ما دارند. از اصالت و فرهنگ صحبت کردیم بهتر است این را به عنوان یک سر لوحه در زندگی خود قرار دهیم و از آن پاسداشت نماییم شاید کوچکترین خدمتی که می توان به تاریخ و فرهنگ خویش کرد، همین استفاده از آثار و کارهای هنری باشد که با فرهنگ واصالت این مرز و بوم گره خورده است.

تابلو شعر، تابلو فرش، نقاشی ها، مجسمه مفاخر و موارد از این قبیل که فرهنگ ما را بازگو می کنند، در اتاق نشیمن و در کل خانه پیشنهاد می گردد.

شرکت بازسازی میچینم سالهاست که در بخش بازسازی خانه قدیمی و نوسازی ساختمان فعالیت می کند. بازسازی تمام نقاط خانه و تعمیرات ساختمان از تخصص های مطرح این مجموعه است. بازسازی اتاق نشیمن همیشه مهم محسوب می شود که در صورت خرابی یا آسیب دیدگی حتما باید بازسازی و تعمیر شود

قبل از توجه به مساله کارهای هنری که قرار است در این مکان نصب شود، بایستی از سلامت و زیبایی بنای این قسمت اطمینان کافی داشته باشید. علاوه بر بازسازی ساختمان، بازسازی ویلا قدیمی در تهران نیز از وظایف عمده ای است که این شرکت به همشهریان خود عرضه می دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره های رایگان با مجموعه میچینم در تماس شوید.

شماره های تماس :

کلام آخر

برای روحیه بخشیدن به محیط اتاق نشیمن خانه، استفاده از کارهای هنری پیشنهاد می گردد. انتخاب کارهای هنری در این بخش مطابق با سلیقه و خواست فرد انجام می شود و یک امر شخصی محسوب می گردد. در این مورد باید از کارهای زیبایی که حس تحسین را در بیننده القا می کند استفاده کرد. همچنین باید به روحیه بخشی خودتان نیز توجه داشته باشید و از اشیائی استفاده کنید که باعث افزایش روحیه مثبت در خودتان می شود.

سوالات متداول

هزینه استفاده از کارهای هنری برای اتاق نشیمن چقدر است؟

نمی توان مبلغ مشخصی را برای این موضوع مطرح کرد. قیمت یک کار هنری به عوامل مختلفی مثل زیبایی و اصالتی که از آن برخوردار است بستگی دارد.

ویژگی یک کار هنری خوب چیست؟

کاری که زیبایی را به چشم بیننده هدیه کند و وی را به تفکر فرو ببرد یک کار هنری خوب محسوب می شود. همچنین کاری که جذابیت و زیبایی را به محیط می بخشد نیز در لیست کارهای هنری خوب قرار می گیرد.

مقالات مرتبط :

آشنایی با طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن

مطالب مرتبط