چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان و اهمیت آن

چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان و اهمیت آن

همواره در طول تاریخ، انسان به دنبال جایی بوده تا در آنجا با امنیت و آسایش زندگی کند. ساختمان های امروزی فراتر از آنچه که انسان ها در صده های گذشته به آن فکر می کردند، پیشرفت کرده است.

نیازهای بشر امروز در این مکان تامین می شود. از یک ساختمان سالم و مستحکم می توان چنین انتظاراتی داشت. عدم رسیدگی و بی توجهی باعث می شود تا ساختمان از شکل و قیافه بیفتد و روز به روز فرسوده تر گردد.

مدیران ساختمان، نقش مهمی را در نگهداری از ساختمان ایفا می کنند. از آنها انتظار می رود تا چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان را تهیه و تنظیم کنند. بر اساس این چک لیست بایستی بخش های مختلف ساختمان را بررسی کنند تا در صورت وجود مشکل آن را رفع نمایند.

همچنین اقدامات پیشگیرانه را روی دست بگیرند و ساختمان را از دچار شدن به آسیب های بیشتر در امان نگهدارند.

در مطلب پیشرو می خواهیم بدانیم که در این چک لیست به چه مواردی پرداخته می شود.

چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان

شرکت بازسازی میچینم در زمینه تعمیرات و بازسازی خانه قدیمی فعالیت های گسترده ای تاکنون داشته است. این شرکت چندین پروژه تعمیرات ساختمان در تهران را با موفقیت به پایان رسانده است. اگر هر قسمتی از ساختمان را که احساس می کنید نیاز به بازسازی دارد، کافیست با ما تماس بگیرید و مشورت های لازم را از کارشناسان مجموعه ما دریافت کنید. بازسازی ویلا قدیمی و پیمانکاری بازسازی ساختمان از جمله اقداماتی است که نیروهای ما تخصص انجام آن را دارند.

برای مشاوره رایگان تماس بگیرید

تهیه چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان چه اهمیتی دارد؟

داشتن یک چک لیست به شما کمک می کند تا تمام بخش های مهم ساختمان را تحت نظر خود بگیرید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. لوله کشی آب و فاضلاب، سیستم آسانسور و سیستم برق ساختمان در دسته نقاط پر اهمیت طبقه بندی می گردند و توجه بیشتری را نیز می طلبند.

هدف مهم و اساسی از تعمیر و نگهداری ساختمان چیست؟

برای رسیدن به دو هدف مهم و اساسی، تعمیر و نگهداری ساختمان را انجام می دهند. اهدافی که با بسیاری از الزامات و نیازمندی های ساکنین ساختمان گره خورده است.

با توجه به هزینه زیادی که برای خرید یک واحد مسکونی پرداخت می شود، لازم است تا سالها پاسخگوی نیاز خریداران باشد و امکانات اولیه  ضروری زندگی آپارتمان نشینی را نیز مهیا کند. در ادامه این بخش به دو هدف اصلی که ذکر شد می پردازیم.

افزایش طول عمر ساختمان

 انجام تعمیرات به موقع در ساختمان و نگهداری مستمر و منظم از تاسیسات آسیب پذیر موجود در آن، باعث افزایش طول عمر بنا می گردد. افزایش عمر مفید ساختمان منجر می گردد تا ساکنین آنجا زندگی همراه با آسایشی را تا سالها تجربه کنند. از طرفی سرمایه ای که بابت خرید خانه مصرف کردند نیز محفوظ می ماند و ارزش خود را به قوت خویش حفظ می نماید.

حفظ زیبایی ساختمان

 نگهداری و مراقبت از یک چیز منجر به حفظ و تداوم آن می شود. در مورد ساختمان نیز همین قضیه صدق می کند. می توان ادعا کرد که به کرات چنین قضیه ای ثابت شده است. تعمیر و رسیدگی به ساختمان از یک سو باعث افزایش مقاومت در آن می شود. از سوی دیگر باعث حفظ زیبایی آن می گردد. با چنین اقداماتی دیگر هیچ ساختمانی را نمی توانید پیدا کنید که نمای زشتی داشته باشد یا ساختار داخلی آن دچار فرسودگی و آسیب شده باشد.

در چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان چه مواردی گنجانده می شود؟

به منظور رسیدگی و نگهداری تمام بخش های ساختمان، لازم است تا یک چک لیست جامع و کامل از قسمت های مهم و ضروری تهیه کنید. موارد مهم و دارای اولویت را در ابتدای این لیست قرار دهید تا توجه و انرژی خود را بیشتر به آنها معطوف کنید. حالا که چک لیست را تنظیم کردید نوبت به این می رسد تا زمان مناسب و کافی را به آنها اختصاص دهید.

در ادامه این بخش به اطلاعات داخل چک لیست می پردازیم و با شیوه کار شما را آشنا می کنیم.

تعمیر و نگهداری پشت بام

پشت بام یکی از بخش های مهم ساختمان شمرده می شود که در کنار سایر قسمت های آن، ساختار کلی بنا را تشکیل می دهد. در صورتی می گوییم پشت بام سالم است که  هیچ گونه درز و شکافی را نتوان در آن پیدا کرد.

مدیران ساختمان بایستی این بخش مهم را حداقل یکبار در ماه مورد بررسی خود قرار دهند تا مبادا آسیبی آن را تهدید کند. در صورت مشاهده هرگونه آسیبی بایستی اقدامات ضروری در خصوص آن را انجام دهند. تعمیر ایزوگام، عایق کاری درزها و شکاف ها از جمله اقداماتی محسوب می گردد که در این قسمت بایستی انجام شود.

همچنین ناودانی و شیر خروج آب باران نیز چک شود تا در صورتی که مسیر آن مسدود شده باشد، چاره ای برای آن بیندیشید. این موضوع را هیچ وقت فراموش نکنید که آب و رطوبت دشمن پنهان ساختمان شناخته می شود پس به هیچ وجه به آن اجازه ندهید که در ساختار و لایه های درونی ساختمان نفوذ پیدا کند.

تعمیر و نگهداری درها و پنجره ها

درها و پنجرهای ساختمان از یک نظر باعث زیبایی ساختمان می شوند و از منظر دیگر، باعث تامین امنیت آن می گردند. اهمیت این بخش از ساختمان بر کسی پوشیده نیست.

اگر دلیل وجودی این دو را بررسی کنیم، متوجه می شویم که در هر دو صورت، نیازمند تعمیر و نگهداری هستند. بررسی لولا ها و روغن کاری آنها، اطمینان از سالم بودن قفل و دستگیرها، رنگ بدنه درب و پنجره دارای اهمیت زیادی است.

در ساختمان به موارد ذکر شده توجه کنید بخصوص آن بخش هایی که در نما و در معرض دید بیننده قرار می گیرند.

چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان

تعمیر و نگهداری لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان شامل لوله های آب و فاضلاب می شود. بخشی از این سیستم  در روی کار قرار دارد و بخشی از آن در زیر کار قرار گرفته است. در هر دو حالت ذکر شده بایستی تعمیر و نگهداری در اولویت قرار بگیرد.

نشتی لوله ها خطرات جدی را متوجه ساختمان می کنند. آب و رطوبت ناشی از نشتی لوله ها باعث نم زدگی در دیوارها و سایر بخش های ساختمان می شوند. وجود نم و رطوبت فرسودگی ساختمان را به بار می آورد و دردسرهای زیادی را برای آن ایجاد می کند.

طبق چک لیستی که در اختیار پرسنل ساختمان قرار می گیرد بایستی نسبت به بررسی منظم لوله های آب و فاضلاب کوشا باشند.

چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان

تعمیر و نگهداری سیستم برق ساختمان

برق از ملزومات مهم زندگی بشر امروزی محسوب می شود. وجود برق در ساختمان آسایش و رفاه ساکنین را به دنبال دارد. سیستم برق رسانی ساختمان نیز مانند هر سیستم دیگری نیاز به بررسی و توجه دارد. سیم های برق باید چک شوند و در صورت آسیب دیدگی باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدامات لازم انجام شود.

بازدید مستمری باید در خصوص فیوز و کنتورهای برق صورت بگیرد. این بخش ها باید از هرگونه رطوبتی محفوظ بمانند زیرا در صورت نفوذ رطوبت به این بخش ها، شاهد قطعی و آتشسوزی در سیستم خواهیم بود. کلید های برق باید در جای خود نصب باشند در صورت شل شدگی یا آویزان ماندن آن بایستی با ابزار مناسبی مانند پیچ گوشتی سفت گردند.

تعمیر و نگهداری دیوارهای خارجی و داخلی

بخش های مختلف ساختمان توسط دیوارها از یکدیگر جداسازی می شوند. دیوارها نسبت به برخی از عوامل از خود حساسیت نشان می دهند و دچار تغییر می گردند. در چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان باید این موضوع در نظر گرفته شود. دیوارها ممکن است دچار نم و رطوبت شده باشند در این صورت باید بخش های آسیب دیده تخریب گردد و بجای آنها از مواد با کیفیتی استفاده شود.

بعضی مواقع به دلیل افزایش سن بنا یا سایر عوامل دیگر، آجرهای دیوار دچار ریزش می شوند، در این حالت باید نسبت به تعمیر دیوار اقدامات لازم به عمل آید. همچنین رنگ دیوارها حتماً چک شود تا در صورت نیاز رنگ آمیزی مجدد گردند.

تعمیر و نگهداری سقف ساختمان

مالک هر واحدی وظیفه دارد تا سقف منزل خود را مورد بررسی قرار دهد تا در صورت نیاز، خودش بصورت شخصی آن را مورد تعمیر یا نگهداری قرار دهد. چیزی که متوجه مدیر ساختمان می شود این است که سقف بخش های مشترک ساختمان را بررسی کند، شاید آسیبی را در آن مشاهده کند که استحکام آنجا را با تهدید مواجه می سازد.

نم زدگی و رطوبت همانگونه که برای دیوارها مشکل زا محسوب می شوند، برای سقف نیز دردسر ساز هستند و بایستی جلوی نفوذ آن گرفته شود.

تعمیر و نگهداری سیستم سرمایشی و گرمایشی

هرکدام از سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان، به نوبت در نیمی از سال روشن می مانند و نیازهای ساکنین را بر طرف می کنند. این سیستم ها باید بصورت مستمر و منظم مورد بررسی و بازدید قرار بگیرند تا مبادا دچار مشکل شوند. این سیستم ها از بخش های مختلفی تشکیل شده است که نیاز به بررسی و کنترل دارند.

به طور مثال شیرهای کنترل فشار آب و سیستم سوخت رسانی در بخش گرمایش ساختمان فعالیت می کنند. خرابی در هریک از اینها باعث اختلال در کل سیستم می شود. با توجه به اهمیت هر بخشی باید برنامه مدونی را برای تعمیر و نگهداری آن تنظیم کنید.

چک لیست تعمیر و نگهداری ساختمان

بررسی و تعمیر سیستم آسانسور ساختمان

آسانسور ساختمان نقش مهمی را در جابجایی ساکنین ایفا می کند. این بخش برای ساکنین ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیر ساختمان با توجه به اهمیت این بخش، باید ردیفی را در چک لیست ساختمان به آن اختصاص دهد. کابل ها و موتور آسانسور از قسمت هایی است که ماهیت وجودی سیستم به آنها وابسته است.

اگر بخش های ذکر شده نیاز به روغن کاری یا تعمیر دارند باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به آنها اقدامات فوری انجام شود. همچنین باز و بسته شدن آسان درب آسانسور نیز دارای اهمیت است.

انواع تعمیر و نگهداری ساختمان

تعمیر و نگهداری ساختمان دارای یک جنبه نیست بلکه جنبه های مختلف را شامل می شود. تعمیر و نگهداری ساختمان را می توان در چند دسته طبقه بندی کرد. تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده یکی از این دسته ها محسوب می شود که در آن اقدامات نگهداری بصورت دائمی در ساختمان انجام می شود.

انواع دیگر تعمیر و نگهداری ساختمان نیز در دسته های تعمیرات پیشگیرانه، تعمیرات اصلاح کننده، تعمیرات قبل از فرسودگی و تعمیرات فعال طبقه بندی می شوند. در هریک از انواع ذکر شده، اقدامات مناسب و ضروری انجام می شود.

تعمیر و نگهداری ساختمان وظیفه کیست؟

تعمیر و نگهداری از ساختمان در قدم نخست وظیفه هر فردی است که در ساختمان ساکن است. ساکنین ساختمان در صورت مشاهده هر نوع آسیب جزئی یا کلی، باید موضوع را به اطلاع مدیر ساختمان برسانند. مدیر ساختمان نیز وظیفه دارد تا بر طبق چک لیست، بخش های مختلف ساختمان را مورد تعمیر و نگهداری قرار دهد.

مسلماً انجام این وظیفه کار یک یا دو نفر نیست و همکاری تیمی را می طلبد. بدین منظور سرایدار، تکنسین و سایر پرسنل حاضر در ساختمان وظایف مختلفی را بر عهده دارند و موظف هستند تا بر طبق چک لیستی که در اختیار آنها قرار می گیرد، مسئولیت های خویش را ایفا کنند.

نتیجه گیری

ساختمانی استاندارد و سالم شناخته می شود که در آن تمام پارامترهای ضروری رعایت شده باشد. انجام دادن تک تک موارد ذکر شده در چک لیست، می تواند تاثیر بسزایی در سالم ماندن ساختمان ایفا کند. طبق این چک لیست تعمیر و نگهداری بخش های مختلف ساختمان در الویت قرار داده می شود. انجام این اقدامات بصورت منظم و برنامه ریزی شده، کمک شایانی در تداوم حیاط و افزایش عمر مفید ساختمان دارد.

سوالات متداول

تعمیر و نگهداری ساختمان به چه مقدار بودجه نیازمند است؟

وسعت و بزرگی ساختمان در تعیین این مقدار تعیین کننده است. با عنایت به این موضوع که تعمیر و نگهداری از ساختمان، کاری مستمر است، پس نیاز به بودجه کافی دارد. این بودجه باید بصورت دائمی در اختیار ساختمان قرار داده شود. بودجه لازم برای این کار از صندوق شارژ ساختمان تامین می شود.

تعمیر و نگهداری از سیستم های هشدار دهنده ساختمان چقدر اهمیت دارد؟

این سیستم ها وظیفه دارند تا در صورتی که خطری مثل آتشسوزی یا سرقت ساختمان را تهدید کند، با علائم هشدار دهنده خود، ساکنین ساختمان را مطلع کنند. همچنین در بخش های مهم ساختمان، سنسورهایی تعبیه می کنند که به دود حاصل از آتشسوزی حساس هستند. در صورت آتشسوزی، سریعاً فعال می شوند و با اقدامات به موقع مانع از گسترش آن می شوند. مدیر ساختمان تعمیر و نگهداری از این بخش را نیز بایستی در اولویت کار خود قرار دهد.

بیشتربخوانید :

تعمیرات ساختمان به عهده مالک است یا مستاجر

چک لیست بازسازی ساختمان به صورت کامل

برآورد هزینه بازسازی ساختمان چگونه است

مطالب مرتبط