مجوز بازسازی مغازه؛ راه دریافت + مراحل

مجوز بازسازی مغازه؛ راه دریافت + مراحل

مغازه های قدیمی که مدت زمان زیادی از ساخت آنها می گذرد دارای آسیب های فراوانی هستند. بخش های مختلف در یک مغازه که شامل دیوار، سقف، کفپوش و سایر بخش های دیگر است بر اثر گذر زمان دچار از هم پاشیدگی می شوند و ساختار درونی خود را از دست می دهند.

برای آسیب ها و مشکلات موجود در بنای مغازه باید هرچه سریع تر چاره ای اندیشید. اگر خرابی های موجود به حال خود رها شوند باعث می گردد تا دامنه آنها گسترش پیدا کند و به سایر بخش های ساختمان مغازه نفوذ نماید.

بازسازی مغازه های قدیمی اقدامی هوشمندانه بحساب می آید که بیشتر مالکان به دنبال آن می روند. بازسازی مزایای بیشماری را برای مغازه به دنبال دارد که با انجام آن می توان هم استحکام ساختمان مغازه را بالا برد و هم از سوی دیگر باعث می گردد تا ظاهر کهنه و قدیمی مغازه به ظاهری نو و شیک تبدیل شود.

بازسازی مغازه نیازمند دریافت مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح دارد تا بتوان با اخذ آن، بازسازی مغازه را شروع کرد. در این مطلب قصد داریم تا در مورد مجوز بازسازی مغازه نکاتی را مطرح کنیم که می تواند کمک شایانی باشد برای افرادی که تصمیم دارند تا مغازه خود را بازسازی نمایند.

شرکت بازسازی ساختمان میچینم با سابقه درخشانی که در طی این سال ها با بازسازی خانه قدیمی و بازسازی ویلا از خود بجا گذاشته، توانسته اعتماد بسیاری از مشتریان خود را بدست آورد. این مجموعه در پایتخت قرار گرفته و قادر است تا انواع تعمیرات ساختمان در تهران را انجام دهد. بازسازی مغازه نیز یکی از کارهای روتین در این مجموعه می باشد که پیمانکار بازسازی ساختمان ما از عهده انجام آن بر می آیند. برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره های رایگان، با مجموعه میچینم تماس بگیرید.

راه های دریافت مجوز بازسازی مغازه

قبل از انجام هر گونه اقدامی در راستای بازسازی مغازه بایستی مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح دریافت گردد و بعد از آن اقدامات لازم را برای بازسازی مغازه انجام داد. شهرداری ها وظیفه ارائه جواز بازسازی را بر عهده دارند.

متقاضیان این نوع از مجوزها باید به شهرداری محل کسب خود رجوع کنند و با ارائه مدارک لازم، مراحل دریافت مجوز بازسازی را طی نمایند.

برای دریافت این مجوزها باید مراحل قانونی مشخصی طی گردد تا بعد از آن این مجوز در اختیار فرد متقاضی قرار داده شود. شاید تعمیرات جزئی در مغازه نیاز به دریافت مجوز نداشته باشد که در این حالت نیز به نکات مهم در آن خواهیم پرداخت.

در ادامه این مطلب به مراحل دریافت مجوز بازسازی می پردازیم و با شرایط اخذ آن بیشتر آشنا می شویم.

مراجعه به کافی نت یا دفاتر پیشخوان

بسیاری از شهرداری ها برای رفاه حال مراجعه کنندگان خود، سامانه اینترنتی را طراحی کرده اند تا افراد متقاضی بتوانند در آن ثبتنام کنند و برای پیگیری درخواست خود به شهرداری مراجعه نمایند.

دفاتر پیشخوان و کافی نت هایی که در سطح شهرها وجود دارند، موظفند تا در سامانه های در نظر گرفته شده، متقاضیان را ثبتنام نمایند. بعد از ثبتنام، رسید و کدرهگیری مخصوصی در اختیار فرد قرار می گیرد.

کد رهگیری به همراه مدارک ضروری بایستی به همراه فرد باشد تا در مرحله بعدی و در هنگام مراجعه به شهرداری، همراه خود داشته باشند.

مراجعه به شهرداری

بعد از ثبتنام اینترنتی اینک نوبت به مراجعه حضوری به شهرداری می رسد. در این مرحله کد رهگیری ثبتنام و درخواست اینترنتی بعلاوه مدارک شناسایی ضروری مثل کارت ملی، شناسنامه و اصل سند مغازه باید در نزد صاحب مغازه باشد و به همراه آنها به شهرداری مراجعه نماید.

پس از طی کردن مراحل قانونی اداری، مجوزهای لازم به فرد متقاضی ارائه می گردد.

چه لزومی به دریافت مجوز شهرداری وجود دارد

اگر قرار است تا بازسازی اساسی در مغازه انجام شود باید از شهرداری مجوز دریافت کرد. این نوع از بازسازی خطراتی را هم برای خود مغازه و هم برای سایر مغازه های اطراف ایجاد می کند و بایستی با نظر و تایید کارشناسان شهرداری عملیات بازسازی انجام شود.

با اتخاذ تدابیر ایمنی لازم می توان بازسازی را به گونه معیاری و با در نظر داشت استانداردهای لازم به اتمام رساند.

مراحل بازسازی مغازه

بعد از دریافت مجوزهای قانونی، اینک نوبت به شروع بازسازی مغازه می رسد. برای شروع بازسازی مغازه بایستی یکسری از اقدامات لازم انجام شود و با برنامه ریزی دقیق کار بازسازی را شروع کرد.

بازسازی مغازه ظاهر آن را به کلی تغییر می دهد و ظاهری زیبا و شیک به آن هدیه می دهد. برای اینکه بازسازی به گونه صحیح و معیاری انجام شود باید آن را به یک شرکت بازسازی با تجربه و حرفه ای بسپارید تا در انتهای کار تمام انتظارات شما از بازسازی برآورده شود.

در ادامه این بخش به توضیح مراحل بازسازی مغازه می پردازیم تا با شیوه کار آن بیشتر آشنا شویم.

شناسایی بخش های آسیب دیده مغازه

مغازه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هریک از آنها به نوعی در ظاهر بنا تاثیر گذار هستند. هرکدام از این بخش ها به مرور زمان دچار آسیب می شوند و در آنها مشکلات زیادی نمایان می گردد. برای شروع کار بازسازی باید بخش های آسیب دیده را شناسایی کرد.

در این مرحله بهتر است تا لیستی از آسیب های موجود به همراه محل دقیق آنها تهیه گردد تا در هنگام کار بتوان هریک از آنها را اولویت بندی کرد و به مهمترین قسمت های آن در ابتدای کار رسیدگی نمود.

تخریب بخش های آسیب دیده

در این مرحله بعد از شناسایی بخش های آسیب دیده باید به دنبال راهی مناسب برای تخریب آن بود. روش های مختلفی وجود دارد که می توان توسط آنها بخش های مختلف مغازه را تخریب کرد.

تخریب این بخش ها باید با اتخاذ تدابیر ایمنی کافی انجام شود تا به پرسنل و سایر بخش های سالم مغازه آسیبی وارد نکند. تخریب باید به گونه ای درست و منظم انجام شود تا بتوان مرحله ساخت را بدون هیچ مشکلی شروع کرد.

مرحله ساخت

این مرحله از کار را باید به گونه اساسی انجام داد و از طرح هایی استفاده کرد که با سبک مغازه مورد نظر هماهنگی داشته باشد. البته این را نباید فراموش کرد که بازسازی باید مطابق با نقشه اولیه مغازه باشد و هیچ تغییری در المان ها و جایگاه آنها ایجاد نشود.

ساخت دیوارهای تخریب شده بخشی از کار را در این مرحله تشکیل می دهد. دیوار جدید ظاهری نو و شیک به مغازه می دهد و تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد. امروزه در بازسازی سقف مغازه از طرح های جذاب و زیبا استفاده می کنند و دیگر کمتر از طرح های ساده استفاده می کنند.

بخش هایی از مغازه که نیاز به بازسازی دارند

مغازه یک مکان تجاری برای کسب و کار افراد است. در این محل افراد زیادی جهت خرید وسایل مورد نیاز خود رجوع می کنند و بایستی از ظاهر مناسبی برخوردار باشد. تمام بخش های مغازه در زیبایی و شیک بودن آن نقش ایفا می کنند. مغازه از دیوارها، ستون ها، سقف، کفپوش و ویترین تشکیل شده است.

در هنگام بازسازی بایستی تمام ضوابط شهرداری را رعایت کرد و اقدامی بر خلاف آن انجام نداد. در این قسمت قصد داریم تا تاثیر قوانین شهرداری بر بازسازی بخش های مختلف مغازه را بررسی کنیم.

بازسازی دیوارها

هر مغازه ای بر طبق یک نقشه بخصوصی ساخته شده است. در هنگام بازسازی نیز انتظار می رود تا مطابق با همان نقشه و با در نظر داشت ضوابط شهرداری، کار بازسازی مغازه را انجام داد. دیوار نیز از یکی از قسمت های مهم در مغازه شناخته می شود و باید تمام استانداردها در خصوص آن اعمال گردد.

در برخی از مغازه ها اقدامات غیر قانونی مشاهده شده که بر مبنای آن جریمه های سنگینی شامل حال صاحب مغازه شده است. اقداماتی از قبیل کشیدن دیوار اضافه در بین مغازه و کارهایی از این دست، مشکلات زیادی را برای کارفرما بوجود آورده است.

بازسازی ستون مغازه

ستون ها وظیفه اصلی نگهداری و پایداری بنا را بر عهده دارند و وجود آنها برای بنا الزامی می باشد. در هنگام بازسازی ستون های مغازه باید به اقدامات پیشگیرانه دقت شود و از وسایل و ستون های پیش ساخته شده استفاده گردد تا فشار بار وارده بر ستون ها کاسته شود.

با انجام اقدامات مناسب می توان فرصت کافی را در اختیار تیم پیمانکار بازسازی قرار داد. در بازسازی این بخش از مغازه باید مقررات وضع شده از سوی شهرداری رعایت گردد و موارد ایمنی در هنگام بازسازی در نظر گرفته شود. یکی از این ضوابط مهم، رعایت مقاومت و استحکام در ستون ها می باشد.

بازسازی کفپوش مغازه

در بیشتر حالات بازسازی کفپوش مغازه نیاز به دریافت مجوز از سوی شهرداری ندارد و می توان بدون آن کار بازسازی را شروع کرد. البته این بدان معنا نیست که می توان هر نوع کفپوشی را در مغازه استفاده کرد. دراین مورد بایستی کفپوشی را بکار برد که خدشه ای به هویت مغازه وارد نکند.

در مواردی مشاهده شده که از کفپوش های غیر مرتبط با نوع فعالیت مغازه، در بازسازی استفاده شده که باعث گردیده تا ظاهری زشت و زننده به خود بگیرد.

بازسازی سقف مغازه

برای بازسازی سقف مغازه بهتر است تا از سقف های کاذب استفاده کرد. در گذشته از سقف های قدیمی در ساخت مغازه ها استفاده می کردند که امروزه دیگر طرفداری ندارد. سقف های کاذب ظاهری زیبا و مدرن به مغازه می دهند.

کلام آخر

امروزه برای اینکه بتوان کسب و کار خود را رونق داد و مشتریان زیادی جذب کرد، بایستی به ظاهر مغازه و محل کسب و کار نیز توجه شود. بازسازی مغازه های قدیمی یکی از راهکارهایی شمرده می شود که از طریق آن می توان زیبایی آن را افزایش داد و مغازه ای شیک تحویل گرفت.

بازسازی مغازه نیز مانند بازسازی ساختمان و دیگر بناهای سطح شهر به مجوز شهرداری احتیاج دارد. با دریافت این مجوز قادر خواهید بود تا بازسازی را در خصوص مغازه خویش، انجام دهید.

سوالات متداول

بازسازی مغازه بدون مجوز شهرداری چه عواقبی دارد؟

بازسازی اساسی در مغازه نیاز به اخذ مجوز از شهرداری دارد. بازسازی بدون مجوز، جریمه های سنگینی را برای مالک به همراه دارد.

هزینه بازسازی مغازه چقدر است؟

هزینه ها با توجه به کیفیت و مقدار مصالح مصرفی تقسیم بندی می شوند. همچنین در سطح شهرها، عوارض پرداختی به شهرداری ها متفاوت است، از این جهت نمی توان قیمت ثابتی برای آن مطرح کرد.

مقالات بیشتر :

مجوز بازسازی خانه؛ مدارک و مراحل دریافت

اضافه کردن درب حیاط چگونه است؛ انواع مجوز ها و نکات

صفر تا صد پروانه ساختمان

قوانین بازسازی ساختمان؛ مجوز ها و اقدامات مورد نیاز

مطالب مرتبط