راهنمای انتخاب کابینت آشپزخانه

راهنمای انتخاب کابینت آشپزخانه

همانطور که می دانید کابینت آشپزخانه دیگر فقط محل نگهداری لوازم و ظروف آشپزخانه، قرار دادن سینک برای شستن ظرف یا گاز برای پختن غذا نیست.

هنگامی که قصد دارید یک دکوراسیون مناسب برای آشپزخانه خود برگزینید، انتخاب دیزاین کابینت آشپزخانه مهمترین قسمت کار می باشد. کابینت مناسب و هم جنین زیبا در طراحی دکوراسیون آشپزخانه و هم چنین هماهنگی آن با دکوراسیون منزل از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

تا چند سال پیش کابینت های آشپزخانه طراحی متنوعی نداشتند. اما امروزه شاهد این موضوع هستیم که تحولات بسیار زیادی در طراحی کابینت ها رخ داده است. و هم چنین تنوع در صنعت کابینت سازی روز به روز گسترده تر می شود.

برای دانستن نحوه انتخاب مناسب ترین کابینت آشپزخانه در این مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب کابینت آشپزخانه

این نکته را مد نظر داشته باشید که قبل از انتخاب کابینت برای آشپزخانه همیشه محدودیت هایی وجود دارد. محدودیت هایی هم جون فضا، موضوعات مربوط به قیمت و هم جنین معایبی که هر کابینت می تواند داشته باشد.

برخی از کابینت ها در طرح خود دارای قفسه های باز می باشند که حتما در مجله های طراحی دکوراسیون داخلی و اینترنت مشاهده کرده اید. اما ایجاد این نوع قفسه ها در طراحی کابینت آشپزخانه امری ضروری نیست.

به عنوان مثال اگر یک سرویس غذا خوری بسیار زیبا دارید و یا اینکه تمایل دارید که دکور تزئینی قیمتی و لوکسی که دارید را در تزئین آشپزخانه به نمایش بگذارید، استفاده از قفسه‌ های باز در فضای کابینت آشپزخانه گزینه مناسبی به شمار می آید.

عواملی که در انتخاب کابینت آشپزخانه دخیل هستند شامل: سبک طراحی آشپزخانه، اندازه آن، مقدار نوری که در آشپزخانه دارید و رنگ کابینت ها می باشد.

اگر شما یک کابینت با سبک چوب برای آشپزخانه کوچک خود در نظر بگیرید نه تنها جلوه خوبی نخواهد داشت بلکه به شدت فضای خانه شما را ناموزون می کند.

خانه های آپارتمانی معمولا به کابینت هایی با سبک مدرن نیاز دارند. این خانه ها کوچک هستند و باید از کابینت های ام دی اف یا فلزی در آنها استفاده کرد. خانه هایی با آشپزخانه های بزرگ می توانند از کابینت با طرح چوب استفاده کننده که جلوه زیباتری به این فضاها می دهد.

نور آشپزخانه و ابعاد آن نیز در انتخاب نوع کابینت مهم است. کابینت های چوبی نیاز به نور بیشتری دارند زیرا رنگ چوب روشن نیست و در نتیجه در فضاهای تاریک زیبایی زیادی ندارد. در عوض آشپزخانه های کوچک با نور کم را می توان توسط کابینت های ام دی اف و فلزی با رنگ روشن به زیبایی تزئین کرد.

برخی نیز روی رنگ کابینت ها حساسیت خاصی دارند. ایشان فکر می کنند که اگر چندین رنگ را ترکیب کنند آشپزخانه زیباتری خواهند داشت. غافل از این که چندین رنگ به هیچ وجه مناسب یک آشپزخانه نیست و بهتر است به سراغ رنگ آرام و زیبا بروند.

نحوه ی انتخاب رنگ برای کابینتهای آشپزخانه

مسلما همه ی افراد دوست دارند که طراحی دکوراسیون آشپزخانه آن ها منحصر به فرد و زیبا و چشم نواز باشد. اکثر افراد تمایل دارند که تمامی قسمت‌ ها از کابینت آشپز خانه، آویز، لوستر و… با سلیقه شخصی آن‌ ها و ایده‌ های ذهنی که دارند طراحی و ساخته شوند.

انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون آشپزخانه و کابینت‌ سازی، از جمله موارد مهمی است که می‌تواند تاثیر زیادی در نتیجه کار داشته باشد. پس اگر قصد دارید که یک آشپزخانه متفاوت و زیبا داشته باشید، انتخاب رنگ‌ های سفارشی که در پالت رنگی بیشتر شرکت‌ ها وجود ندارد، می‌تواند طراحی دکوراسیون آشپزخانه را منحصر به فرد کند.

 اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

بهترین رنگ هایی که برای آشپزخانه می توانیم به شما پیشنهاد کنیم شامل رنگ سفید، آبی نفتی یا کاربنی، سبز تیره و کم رنگ، نارنجی، طلایی، مشکی به شرط ترکیب با یک رنگ جذاب دیگر، قرمز روشن، بنفش روشن و صورتی است.

این رنگ ها اگر با کرم یا سفید ترکیب شوند به زیبایی کابینت شما کمک می کنند.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که هر کسی سلیقه خاص خود را دارد. رنگ های روشن برای آشپزخانه های کوچک و کم نور مناسب است.

رنگ های تیره بیشتر مناسب آشپزخانه های بزرگ است که ترکیب رنگی آن و گاهی تضاد رنگ ها جلوه خاصی به آشپزخانه شما می دهد

انواع کابینت ها برای آشپزخانه

برای آن که بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید در زیر به معرفی انواع کابینت ها و سبک های آن خواهیم پرداخت. کابینت های امروزی به نوعی زینت خانه و آشپزخانه ما هستند و انتخاب مناسب آنها می تواند جلوه بهتری به فضای داخلی ساختمان ما بدهد. یکی از مسائل مهمی که همیشه طراحان دکوراسیون مدنظر دارند همین نکته است که فضای آشپزخانه باید به نحوی دقیق طراحی شود که سایر نقاط خانه از آن الهام بگیرد.

کابینت به سبک High Glass های گلاس

این نوع کابینت از جدیدترین و در عین حال مدرن ترین طرح های کابینت است که در کشور رواج دارد. کابینت های High Glass همان کابینت های ام دی اف با پوشش Glass هستند که به دلیل براق بودن جلوه بهتری به آشپزخانه می دهند.

این کابینت ها از دوام و طول عمر بیشتری نسبت به سایر کابینت ها مخصوصا MDF برخوردارند و همین موضوع باعث شده تا مردم بیشتر به سراغ شان بروند. البته باید گفت قیمت این سبک کابینت در مقایسه با کابینت های MDF گران تر است اما ارزش چنین هزینه ای را دارد.

کابینت MDF سبک مرسوم

همانطور که در بالا گفته شد سبک جدید High Glass در کابینت توانسته جای کابینت های معمولی و MDF را بگیرد. با این حال هنوز هم چنین کابینت هایی ساخته و نصب می شود.

کابینت های MDF در مقایسه با کابینت های High Glass عمر کمتری دارند. زیبایی کابینت های MDF هم کم نیست و برای خانه های کوچک بسیار مناسب است. کسانی که از سبک براق در کابینت خوششان نمی آید بهتر است از کابینت های MDF و مات استفاده کنند.

کابینت های چوبی و سبک جذاب و اشرافی

کابینت های چوبی همیشه جذاب هستند. مخصوصا که خانه شما بزرگ باشد و آشپزخانه تان را بخواهید زیباتر جلوه دهید. سبک چوب همیشه دوست داشتنی است و کسانی که به سراغ چنین کابینت هایی می روند از مزایای چوبی بودن آن خبر دارند. چوب طول عمر بیشتری دارد و راحت تر قابل ترمیم است. از طرفی زیبایی منحصر به فرد چوب نیز قابل انکار نیست.

کابینت PVC در آشپزخانه

نسل دوم بعد از کابینت های MDF کابینت های PVC است. این کابینت ها نیز بخاطر یک لایه مقاوم روی MDF باعث می شود تا طول عمر بیشتری داشته باشند. البته این کابینت ها ظاهری زیباتر نسبت به MDF دارند و برای کسانی که نمی خواهند خیلی هزینه کنند بسیار مناسب است.

کابینت های فلزی

جنس کابینت های فلزی بیشتر از استیل است و برای کسانی که می خواهند سبک آشپزخانه متفاوتی داشته باشند بسیار مناسب است. هر چند کابینت های استیل به اندازه کابینت های MDF طرفدار ندارند اما باز هم کسانی هستند که دوست دارند آشپزخان خود را با استیل جذاب تر کنند. می توان گفت این کابینت ها بادوام و مقاوم هستند اما فقط به رنگ استیل بوده و تنوع رنگی در آنها نیست. این کابینت ها همچنین از فولاد و گالوانیزه نیز تولید می شود.

کابینت های متفرقه

کابینت هایی که بخشی از آن از فلز و بخش دیگر آن از چوب یا MDF است نیز در بازار وجود دارد. چنین کابینت هایی در حال حاضر طرفداران کمی دارد زیرا این سبک کابینت ها قدیمی محسوب می شود. با این حال می توان چنین کابینت هایی را ساخت. کابینت با روکش چوب، کابینت وکیوم و کابینت های آهنی از این سبک کابینت ها هستند.

مقاله مرتبط : 10 اشتباه بزرگ هنگام نقاشی کابینت آشپزخانه

نکات مهم در انتخاب کابینت آشپزخانه

کابینت های معمولا جنس و سبک های متفاوتی دارند به همین علت شاید در انتخاب آن ها کمی با مشکل مواجه شوید. ابتدا باید این نکته را مشخص کنید که چه نوع پروفیلی در کابینت های آشپزخانه می خواهید استفاده شود.

این کار باعث می شود که انتخاب کابینت برای آشپزخانه شما راحت تر شود. پس از انتخاب نوع پروفیل بهتر است که به سراغ نوع رنگ و جنس کابینت ها با در نظر گیری بودجه، فضا و سلیقه خود نیز بروید.

این مورد اهمیت بسیار زیادی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه دارد. پس از آن به میزان کاربرد کابینت ها با توجه به فضا و زیبایی آن ها به دقت فکر کنید. استفاده از کابینت های زیاد در فضا هایی با متراژ کم ممکن است موجب شلوغی فضا شود. هم چنین استفاده از کابینت های کم در فضا های بزرگ کیفیت کاربرد آن ها را کاهش می دهد.

راهنمای انتخاب کابینت آشپزخانه

همچنین روش های نگهداری از کابینت ها با توجه به جنس آن ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال شستن کابینت های MDF می تواند موجب آسیب زدن به آن ها شود. استفاده از سیم های ظرف شویی و یا اسکاج های سفت می تواند موجب آسیب به کابینت ها گردد. هم چنین باز گذاشتن طولانی مدت درب کابینت نیز می تواند از عمر مفید آنها کم کند.

کلام آخر

برای آن که بتوانید یک کابینت مناسب انتخاب کنید در بالا به نکات مهمی اشاره شد. همچنین سبک خانه شما و کابینتی که انتخاب می کنید به کلی در زیبایی دکوراسیون خانه شما تاثیرگذار است.

اگر خانه کوچکی دارید به سراغ کابینت چوب نروید. اگر خانه بزرگی دارید سبک High Glass بسیار آن را جذاب می کند. اما همه این ها به انتخاب شما بستگی دارد. یکی از مهم ترین چیزها مقدار بودجه شماست. اگر می خواهید با یک بودجه معقولانه کابینت های آشپزخانه خود را بسازید.

ما به شما شرکت بازسازی میچینم را پیشنهاد می کنیم. این شرکت با بهره بردن از بهترین مهندسین و طراحان در زمینه دکوراسیون می توانند به شما در زمینه کابینت آشپزخانه و بازسازی آشپزخانه، بازسازی خانه و بازسازی ویلا مشاوره دهند. همچنین تیم طراحی و اجرای دکوراسیون میچینم می تواند جذاب ترین کابینت ها را برای شما بسازد. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا رنگ دیوار آشپزخانه در انتخاب کابینت مهم است؟

کابینت ها معمولا بیشتر دیوارهای داخلی آشپزخانه را می پوشاند. با این حال باید در نظر گرفت که رنگ مناسب دیوار ها و کابینت یک فضای دلنشین را ایجاد می کند. به همین خاطر بهتر است دیوارها مطابق با کابینت رنگ شود.

چطور باید برای یک آشپزخانه کوچک کابینت انتخاب کرد؟

بهترین راهکار آن است که با یک شرکت معتبر در زمینه طراحی و اجرای کابینت صحبت کنید. البته آشپزخانه های کوچک به دلیل وسعت کم نیازمند طرح های ساده با رنگ روشن هستند که می توانید در موقع اجرا مد نظر بگیرید. با توجه به بودجه شما، اندازه آشپزخانه، سبک خانه و کم نور بودن یا روش نبودن آشپزخانه، همچنین رنگ کابینت ها و سبک آنها می توانید بهترین کابینت را انتخاب کنید.

مقالات بیشتر :

طراحی سه بعدی کابینت چیست؟

چگونه کابینت آشپزخانه را تمیز کنیم

مطالب مرتبط